شعرناب

وفات حضرت ام البنین


بِسمِ اللهِ الَّرَحمنِ الَّرحیم
بمناسبت ۱۳ جمادی الثانی(۱۱اسفند٩٦)مصادف با سالروز وفاتحضرت ام البنین علیهاالسلام)
باسلام و عرض ادب :
تاریخ‏ نگاران سال ارتحال او را متفاوت نگاشته‏ اند، به طوری که عده‏ای آن را سال ۷۰ قمری بیان کرده ‏اند و عده دیگری تاریخ وفات آن مادر فداکار را، سیزدهم جمادی الثانی سال ۶۴ قمری دانسته‏ اند که نظر دوم از شهرت بیشتری برخوردار است.
_ سیزدهم جمادی‏ الثانی، یادآور روزی غم‏ انگیز بود؛ روزی که در آن مادری فداکار و بانویی با عظمت از تبار دلاوران، به سوی معبود پر کشید. ام البنین، مادر پسرانِ حضرت امام علی علیه‏ السلام ، بعد از عمری تلاش، شکیبایی و استقامت با اهدای چهار فرزند رشید به پیش‏گاه مولایش، حضرت امام حسینعلیه‏ السلام ، با دلی مالامال از محبت و عشق، راهی دیار دوست شد و در بقیع، آرام‏گاهِ خوبان، در جوار دیگر فرزند حضرت زهرا سلام الله علیهابرای همیشه رحل اقامت افکند.
_ نامش فاطمه و کنیه‏ اش امُّ البنین (مادر پسران) است. پدرش حِزام، و مادرش ثمامه یا لیلاوهمسرش حضرتعلی‏ ابن ابی‏طالب علیه ‏السلام است .
_ ثمره زندگی مشترک ام البنین علیهاالسلام با حضرت امام علی علیه‏ السلام ، چهار پسر بود که به دلیل داشتن همین پسران، او را ام‏ البنین، یعنی مادر پسران می‏ خواندند. نام فرزندان ایشان به ترتیب عبارتند از: قمربنی‏ هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه‏ السلام ، عبداللّه‏، جعفر و عثمان.فرزندان ام البنین همگی در کربلا به شهادت رسیدند و نسل ایشان از طریق عُبیداللّه‏ فرزند حضرت ابوالفضل علیه‏ السلام ادامه یافت.
_ با شهادت چهار فرزند ام‏ البنین علیهاالسلام در کربلا، این بانوی شکیبا، به افتخار مادر شهیدان بودن نائل آمد و درکنار همسر شهید بودن، افتخاری دیگر بر صفحه افتخاراتش افزوده شد.
_ وقتی خبر شهادت فرزندانش به او رسید، سرشک اشک از دیده فرو ریخت و با روحیه‏ ای قوی در اشعاری گفت: «ای کسی که فرزند رشیدم عباس را دیدی که همانند پدرش بر دشمنان تاخت، فرزندان علی علیه‏ السلام همه شیران بیشه شجاعتند. شنیده‏ ام بر سر عباس عمود آهنین زدند، در حالی که دست‏هایش را قطع کرده بودند؛ اگر دست در بدن پسرم بود، چه کسی می‏توانست نزد او آید و با او بجنگد؟»
این علاقه او به امام حسین علیه‏ السلام دلیل کمال معنویت اوست که آن همه ایثار را در راه مقام ولایت فراموش کرد و تنها از رهبرش سخن به میان آورد.
_ از ویژگی‏های بسیار مهم ام البنین، توجه به زمان و مسائل مربوط به آن است. وی پس از واقعه عاشورا، از مرثیه‏ خوانی و نوحه‏ سرایی استفاده کرده تا ندای مظلومیت کربلاییان را به گوش نسل‏ های آینده برساند. ایشان هر روز به همراه پسرِ حضرت عباس علیه‏ السلام ، عبیداللّه‏ که همراه مادرش در کربلا حضور داشت و سند زنده‏ ای برای بیان وقایع عاشورا بود، به بقیع می‏رفت و نوحه می ‏خواند.
او با این اشعار، هم حماسه کربلا را بازگو و هم در قالب عزاداری به حکومت وقت نوعی اعتراض می ‏کرد و مردم را که اطراف او جمع می‏ شدند، از جنایات بنی‏ امیه، آگاه می‏ نمود/منبع؛كتب ديني
----------------------------------------------------
تقدیم به حضرت ام البنین علیهاالسلام :
نشسته است علی(ع)در کنار ام بنین
علم گرفته به دستش نگار ام بنین
شدست ام بنین بی قرار فاطمه(س) و
شدست فاطمه(س) هم بی قرار ام بنین
شعار حضرت زهرا(س) دفاع از علی(ع) است
همان شعار که گشته شعار ام بنین
گریز می‌زنم اکنون به دشت کرب و بلا
به کربلا که خزان شد بهار ام بنین
نثار روح کسی که شدست حامی دین
بخوان تو فاتحه ای بر مزار ام بنین
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
علی رفیعی ( امید )


0