شعرناب

همه نه گفتن را بیاموزیم (دوم )


صفحه دوم
همه نه گفتن را بیاموزیم
قدرت "نه" گفتن به مواد دخانی پایین آمده است
در بحث عرضه مواد دخانی غیرمجاز که خوشبختانه در هیچ کجای کشور قلیان‌سرا وجود ندارد، اما در قهوه‌خانه یا سفره‌خانه‌ها در کنار عرضه مواد غذایی ممکن است قلیان نیز عرضه می‌شود و این در صورتی است که در مراکز پخش مواد غذایی عرضه‌ی قلیان یا مواد دخانی از طریق وزارت بهداشت مجاز اعلام شده باشد، نیروی انتظامی از طریق اتحادیه و امور صنفی با مراکز غیرقانونی برخورد خواهد کرد، اما با این حال بیشتر تأکید کارکنان نظامی بر برخورد با مواردی است که در جامعه بارز و هم غیربارز است که راه‌های برخورد با مواردی که امنیت و آسایش عمومی افراد جامعه به خطر بیفتد، متفاوت است.
رییس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان ایلام در مورد نحوه برخورد با مصرف مواد دخانی در قسمت‌های عمومی شهر همچون پارک‌ها، خاطرنشان کرد: با توجه به تبصره 2 ماده 688 در رابطه با آلودگی محیط زیست مبنی بر "پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب، خاک و هوا"به دلیل مختص بودن فضای عمومی به همه افراد جامعه دست قانون‌گذار را درزمینهٔ نحوه برخورد با آلوده‌کنندگان محیط‌زیست و سلب‌کنندگان آسایش امنیت عمومی باز گذاشته است و از آنجا ‌که مبارزه با برهم زنندگان امنیت جامعه وظیفه ذاتی نیروی انتظامی با برخوردهای مقتدرانه است باید نسبت به جمع‌آوری توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان به دلیل "مشهود بودن جرم" اقدام کنند، چراکه در بسیاری از موارد تجمع افراد خصوصاً جوانان در مکان‌های عمومی به بهانه‌های مختلف از جمله استعمال قلیان عامل شکل‌گیری‌ بزه در سطح جامعه خواهد بود و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.
‌چرا برخی نوجوانان به استعمال مواد دخانی "نه" نمی‌گویند
دکتر «وحید احمدی» مدرس دانشگاه پیام نور در این میزگرد اظهار کرد: علاوه بر چند بُعدی بودن بحث اعتیاد به لحاظ تأثیر عوامل زیست‌شناختی، اجتماعی، عوامل روان‌شناختی و مذهبی از سوی وزارت بهداشت باید توجه داشت تا فردی که به مصرف مواد دخانی گرایش پیدا کرده است، مورد بررسی قرار گیرد که در دوران تحولی زندگی تا چه حدی به ویژگی‌های تربیتی و شعاع فرزند پروری وی توجه شده است، چراکه در هر دوره‌ی سنی، شخص به یکسری آموزش‌ها، پاسخ‌دهی‌ها و امکانات نیازمند است.
این روان‌شناس ادامه داد: باید توجه شود چه امکانات و انتظاراتی از سوی والدین به عنوان تکیه‌گاه فرزندان در اختیار آنان قرار می‌گیرد که باعث می‌شود فرد در مورد گرایش به مواد دخانی یا مخدر عملی پیشگیرانه داشته باشد یا اینکه به محض فراهم شدن امکانات گرایش به مصرف پیدا می‌کند، باید ریشه‌یابی شود که به چه دلایلی فرد به محض فراهم شدن امکانات به مصرف مواد مخدر نه» نمی‌گوید.
احمدی با بیان اینکه ویژگی‌های شخصیتی فرد عاملی درزمینهٔ گرایش به سوی مصرف مواد است، تصریح کرد: در هر مطالعه علمی باید یک مبنا و مطالعه بنیادی وجود داشته باشد تا مشخص شود میزان جرم‌شناسی در چه حدی است؟ چه عواملی بیشترین اثرگذاری در گرایش به مصرف مواد دخانی را داشته است؟ فرد چقدر هیجان‌پذیر یا هیجان‌خواه است؟ چقدر طالب نوجویی است و یا اینکه چقدر تمایل به تجربه‌های جدید دارد. پس توجه به مباحث روان‌شناختی در این حوزه اشتباه است و باید در بافت اجتماعی به نیازهای فرد پاسخ داده شود.
آموزش‌های چندساعته مهارت نمی‌دهد
وی با اشاره به این‌که باید به مهارت‌های فردی در خانواده و مدرسه و دانشگاه توجه کرد، افزود: فرد در گام نخست در گروه خانواده، همسالان، جامعه، مدارس، دانشگاه و ... قرار می‌گیرد، باید دید سطح ارائه مهارت‌ها در این آشیانه‌ها تا چه حدی بوده است، چرا که در بحث "مهارت‌های زندگی" مشاهده می‌شود، هر کسی می‌آید می‌گوید مهارت بدهیم که فرد "نه" بگوید، مهارت بدهیم که فرد "جرأت‌ورز" شود در حالی‌که آموزش‌های چندین ساعته این چنینی باعث اخذ مهارت نمی‌شود، بلکه این مهارت‌آموزی باید از همان زمان تولد در شرایطی قابل درک برای فرد پیش آید، البته این نکته که چه کسی آموزش بدهد نیز امری مهم است.
ادامه دارد . . .
باقر رمزی باصر
افتاده باخاسته


0