شعرناب

برداشت آزاد از پست ابولفضل رمضانی(کدکنی درباره شاملو)

سلام!
درود بر شاعران؛جاودانه های ادب سرزمینم. . .
این متن نقد نیست چون میزبانی نداریم که بتوان نقدش کرد،این متن بیشتر یک نوع دعوت است،دعوت به یک نگرش شخصی!
متن دوست خوبم ابولفضل جان رمضانی را خواندم اما نظرات را نه. . .چون قصد کردم تا عقاید را کاملا شخصی و ناب بیان کنم.
شاعر از نگاه من کسی است که عواطف، احساسات و دغدغه های پر رنگ تری نسبت به دیگران دارد و پیوند عمیقی با کاغذ و قلمش دارد و مخاطبان زیادی را به تامل و تعمق وا می دارد پس کسی که دغدغه ی توازن و قافیه دارد و احساسات و الهاماتش در اولویت های بعدی هستند...شاعر نیست! شاید تخصصی در رابطه با شعر،عروض و قافیه،وزن. . .و دیگر فنون داشته باشد.شاید برای همین است که میگویند شاعر عاشق است یا عاشق شاعر است!
اما شاعر خوب کیست. . .؟شاعر خوب کسی است که علاوه بر احساسات عمیق و بیکران خود عالم به فنون و ارکان شعری باشد و با ترکیب احساس و نظم سروده ای بسازد دلنواز. . .
استاد شفیعی کدکنی و شاملو از بزرگان ادب این سرزمین هستند که طرفداران زیادی دارند که البته بهترین طرفدارانشان آنانند که طرفدار آثارشان اند نه نام و تعاریفی که از آن ها شنیده اند. . .
احمدشاملو نیز یکی از آن عاشقان است که اشعار زیبای او اهمیت توازن و آهنگ اشعارش را کمرنگ کرده است و در مورد "تالی فاسدش" باید بگویم که بستگی به مخاطب دارد،یعنی مخاطب است که انتخاب میکند به دنبال شاعر برود یا اشعار شاعر! تالی فاسد شاملو فکر میکنم که موضوعی شخصی است و این خوانندگان هستند که این شکل را بارز تر جلوه میدهند. . .
بنده عاشق شعر نو هستم(چون بوی نویی میده!) و برایم همیشه تازه است پس شعر کلاسیک را دوست ندارم به دلیل کلاسیک بودنش!اساسا هر چیزکلاسیکی را خیلی دوست ندارم و احساس میکنم همه به یک شکل هستند اما شدیدا در اشعار کلاسیک به دنبال مضمون،واکاوی میکنم و گاهی حتی آن شعر کلاسیک را بدلیل زیبایی مفهومی و توازن واژه ها و قافیه های ناب چندین بار میخوانم و لذت میبرم. . .اما دلیل من برای طرفداری از قالب های نو و سپید(اشعار با قافیه های نا متوازن)منحصر به فرد بودن آن است و دراین قالب ها هر کس میتواند سبکی برای خود اتخاذ کند و روی عمق مفهمومی شعر بیشتر کارکند. . .
پس اصلاح میکنم که کلاسیک را دوست ندارم اما به دلایل متعددی که گفته شد شعر نو را بیشتر دوست دارم!
میخواستم حرفی از کهنه و نو نزنم اما عذر میخواهم که این عشق و تعصب نگذاشت. . .
در پایان باید بگویم اهمیت شاعر،شاملو و استاد شفیعی و همه شعرا در مخاطبان خوب و فرهیخته شان است و تعدد طرفداران و سلایق من و شما ارزش شاعر را کم و زیاد نمیکند. . .پس وقتی اشعار شاعری را نمیپسندید آن شاعر را کم ارزش نکنید!احترام و عزت آن شاعر را به دلیل داشتن تفکرات و عقاید زیبا و همچنین مخاطبان خوب و متعددشان حفظ نمایید!!
*با تشکر از "عمالدین صفایی"عزیز دوست خوبم که من را به نظر دهی درباره ی پست دوست عزیز دیگرم"ابولفضل رمضانی"دعوت کرد.
"محمدحسن ایوبی"


0