شعرناب

مقام مادر

بنام حضرت دوست که هرچه داریم از اوست
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و درود فراوان حضور تمام نابان عزیز حاضر در سایت شعر ناب .
بر آن شدم با استفاده از آیات نورانی قرآن کریم و روایات مطلبی هرچند به اختصار تحت عنوان مقام و منزلت مادر از نظر اسلام و قرآن عرضه نمایم ، امید که مورد توجه و استفاده دوستان قرار گیرد :
▪ دستورهایی که اسلام به زن ومرد می‏دهد، در عین حال که یک راه مشترکی برای هر دو قائل است ولی راه مخصوص را هم از نظر دور نداشته است، وقتی احترام به پدر ومادر را بازگو می‏ کند، برای گرامی داشت مقام زن، نام مادر را جداگانه و مستقلطرح می نماید‌.
▪قرآن کریم می‏ فرماید:
اگر یکی از آن دو(پدر و مادر) یا هر دو، در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها حتی «اوف‏» مگو وبه آنها پرخاش مکن و با آنها سخنشایسته بگوی.
ودر بخشی دیگر می فرماید: ما سفارش کردیم به انسان که احسان را نسبت‏ به پدر و مادر فراموش نکند :
《 و وصینا الانسان بوالدیه احسانا 》
وانسان را نسبت ‏به پدر ومادرش به احسان سفارش کردیم.
وقضی ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا
پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید وبه پدر ومادر خود احسان کنید. ودر جای دیگر احسان به پدر ومادر را در کنار عبادت خدا یاد می‏ کند :
ان اشکر لی و لوالدیک
《شکرگزار من و پدر ومادرت باش》.
اما با همه این تجلیل های مشترک، وقتی می ‏خواهد از زحمات پدر ومادر یاد کند، از زحمت مادر سخن می ‏گوید، نه از زحمت پدر، آنجا که می ‏فرماید:
《 و وصینا الانسان بوالدیه احسانا حملته امه کرها ووضعته کرها وحمله وفصاله ثلاثون شهرا 》
زحمات سی ماهه مادر را می ‏شمارد، که: دوران بارداری، زایمان، ودوران شیرخوراگی برای مادر دشوار است. وهمه اینها را به عنوان شرح خدمات مادر ذکر می‏ کند.
قرآن کریم به هنگام یادآوری زحمات حتی اشاره ‏ای هم به این موضوع ندارد که پدر زحمت کشیده است.
بنابراین، آیات قرآن که در مورد حق شناسی از والدین آمده است‏ بر دو دسته است: یک دسته حق شناسی مشترک پدر ومادر را بیان می ‏کند و قسم دیگر، آیاتی است که مخصوص حق شناسی مادر است، قرآن کریم اگر درباره پدر حکم خاصی بیان می‏ کند فقط برای بیان وظیفه است، نظیر:
《 و علی المولود له رزقهن وکسوتهن بالمعروف 》
خوراک و پوشاک مادران به طور شایسته به عهده پدر فرزند است.
ولیکن هنگامی که سخن از تجلیل وبیان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذکر می ‏کند .
نتیجه آنکه مادر در قرآن دارای شان و جایگاه ویژه و خاصی است که می طلبد ما مادرانمان را بصورت ویژهاحترام کنیم و تا می توانیم به آنها خدمت نماییم و به هیچ وجه و تحت هیچ عنوان در قبال خدمتی که به مادرمان می کنیم توقع و انتظاری نداشته باشیم ، چراکه بنابه آیه ذکر شده مادر زحمات خود را قبلا به پای ما کشیده است . در انتهای این مطلب جا دارد برای تمام مادران عزیز از خداوند متعال سلامتی و شادکامی آرزو نموده و برای مادرانی هم که به رحمت ایزدی پیوسته اند طلب مغفرت و علو درجات نمایم .
....‌‌‌‌.....‌‌‌‌......‌‌‌‌...........‌.‌‌
التماس دعا
...............‌.‌‌‌‌.........‌‌‌‌‌‌
علی رفیعی وردنجانی ...‌‌‌‌.....پریش


0