شعرناب

جهاد و شهادت


بنام حضرت دوست که هرچه داریم از اوست
بسم رب الشهداء
با سلام و عرض ادب و احترام حضور تمامی دوستان ؛
علیرغم اینکه صحبت در باب فضیلت های جهاد و شهادت در راه خدا در این مقال نمی گنجد ، لیکن تلاش شده با استفاده از آیات نورانی قرآن و روایات چند جمله ای در مورد موضوع بیان شود ، امید که مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد .
چه بسیارند انسانهایی که در مواقع سختی و مشکلات نیرومند وصبورند ولی در روز رفاه ونعمت سست و ضعیف و یا بالعکس ، لکن فقط انسانی می تواند هم در دوران بلا و دشواری ها و هم در زمان آسایش و خوشی شخصیتی ثابت و استوار داشته باشد که جوهره ی وجودش را با گوهر تابان ایمان عجین کند و دارای نفس مطمئنه شود .
چنین انسانی درک میکند که هر خیر و شری به اذن خدا میرسد و او منبع هر خیر و رحمت و جبران کننده ی هر نقص و شری می باشد.
بنابراین خداوند علیم و حکیم از باطن و نیت و انگیزه هر انسانی آگاه است .
بر اساس مفاد آیه ی شریفه : خداوند شهدا را از میان مجاهدان فی سبیل الله انتخاب می کند و آنان را برای تقرب به درگاهش خالص می گرداند و همین شهدا رانیز شاهد بر حقانیت دین خود در میان مردم قرار می دهد و از آنان طلب می کند که بر حقانیت آیین او ادای شهادت کنند و گواهی خواستن خداوند از شهدا همین جهاد و کشته شدن در راه اوست و مقتضای چنین شهادتی این است که در راه خدا جهاد کند و اگر لازم باشد جان بازد تا شهید محسوب شود ، یعنی شاهد درستی آیین خدا باشد و آنگاه خداوند او را گواه گیرد و اوهم با تمام وجود حق شهادت را ادا کند .
محبت خداست که درد بی امان زخم هارا آرامش می بخشد و درمان می کند .
بنابراین کسی قادر نیست ارزش محبت خدا نسبت به بنده را درک کند جز آنان که به خدا و صفات جلال و جمال او معرفت یافته و طعم حقیقت محبت بنده نسبت به خدا را چشیده باشند.
قرآن کریم آیات متعددی در باره فضیلت جهاد و شهادت در راه خدا ذکر می فرماید که به ذکر چند نمونه
می پردازم :
در آیات نورانی قرآن آمده است :
1_عدم کاربرد کلمه مرگ درباره شهدا چه در گفتار چه در پندار.
2_حکم صریح و قاطع به حیات شهیدان بعد از شهادت.
3_ عدم درک نحوه حیات و زندگی شهیدان بعد از شهادت برای بازماندگان آنان.
معنی مرگ در اصطلاح متعارف باطل شدن و قطع حیات مادی است زیرا وقتی آثار محسوس زندگی که حرکت و فعالیت بدن است مشاهده نشود به نظر میرسد که حیات پایان یافته ولی واقعیت آن است که حیات و مرگ را با این حس ظاهری نمی توان ادراک کرد .
آری پدید آورنده و پروردگار هستی وخالق انسان اعلان می فرماید که انسان های آزاده و با کرامتی که در راه خدا و آرمان های دین او خود را فدا کنند به محض رها شدن از کالبد مادی ، از حیات بس عالی در جوار رحمت حق برخوردار خواهند شد.
بر پایه ی این باور و اعتقاد ، شهادت و مفارقت بزرگ مردان وادی ایثار بر باز ماندگان و یاران نه تنها دشوار نخواهد بود بلکه باعث آرامش خاطر آنان نیز می باشد زیرا آنان مورد تکریم خدا قرارگرفته و در جوار رحمت او به زندگانی خود ادامه می دهند و علاوه بر حیات پر ارزشی که "شهدا" به دور از حواس ما دارا هستند ،
ثمره ی حیات بخش آن در نسل های آنان نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت زیرا "شهادت" شهدا منطق و برهان عملی اسلام و نمایانگر حقانیت آیین محمدی صلی الله علیه آله در جوامع بشری است .
در این مورد عامه و خاصه حدیثی را از رسول اکرم (ص) نقل نموده که پیامبر گرامی فرموده اند : "هیچ کس از افرادی که وارد بهشت شده باشند آرزوی برگشتن به دنیا نمی کنند مگر شهید که آرزو دارد به دنیا برگردد و ده بار شهید شود و این به خاطر کرامت هایی است که شهدا در هنگام شهادت نزد خدا مشاهده می نمایند."
خداوند در سوره ی آل عمران می فرماید : شما مسلمانان هرگز در کار دین سستی نکنید و نه از فوت غنیمت و متاع دنیا اندوهناک باشید ، زیرا شما فاتح و پیروزمند ترین و بلندمرتبه ترین ملل دنیا هستید .
اگر در ایمان ثابت و استوار باشید ، اگر به شما در جنگ احد آسیبی رسید به دشمنان شما نیز در بدر شکست وآسیب سخت رسید چنانکه آنها مقاومت کرده اند شما نیز مقاومت کنید و این روزگار را به اختلاف احوال گاهی فتح وغلبه و هرگاه شکست و مغلوبیت میان خلایق
می گردانیم که مقام اهل ایمان به امتحان معلوم شود تا از شما مومنان آن را که ثابت در دین است گواه دیگران کند.
آری خداوند پیروزی را نصیب کسانی می کند که فقط برای او و به انگیزه الهی جنگ و جهاد کنند ، زیرا خوشی و گشایش بعد از سختی ها و ناخوشی و مصایب بعد از گشایشها و راحتی ها فلز نیک و بد انسانها را محک میزند و میزان خلوص و ناخالصی و مراتب تسلیم و سرپیچی و حالات یاس و امید و اطمینان را نمودار می سازد ، و به راستی تحول و گردش روزگار محک و معیار دقیق و خطا ناپذیر است که امیرالمومنین (ع) فرمود: در تحولات زندگی جوهره و ذات انسانها بروز میکند .
...‌‌‌‌......‌‌‌.......‌‌.‌........‌‌.......‌‌‌‌..........
علی رفیعی وردنجانی
.....‌‌................‌‌‌..........‌.‌‌........‌‌‌‌...
التماس دعا
.....‌.......‌...


0