شعرناب

هشیاری برای هشدار


آمار اعتیاد پسران و دختران دانشجوی در دانشگاه های ایران
آمار اعتیاد پسران و دختران دانشجوی در دانشگاه های ایران آمار اعتیاد 9 درصدی برای دانشجویان پسر و اعتیاد 11 درصدی دانشجویان دختر ایرانی در دانشگاه های ایران
صدای هشدار این بار در دانشگاه ها به صدا در می آید و این بار خبر از یک فاجعه در دانشگاه های ایران میدهد و این فاجعه چیزی جز اعتیاد خانمان سوز نیست که دامن 9 درصد از پسران دانشجو در ایران و 11 درصد از دختران دانشجو ایرانی را گرفته است .
اعتیاد پسران ایرانی
اعلام آمار اعتیاد به مواد مخدر و محرک در ایران اللخصوص در دانشگاه های ایران باز هم از فاجعه ای بسیار بزرگ خبر میدهد که باید خانواده ها و مسئولان برای مقابله با آن فکری کنند .
همزمان با سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر مراسم گرامیداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، دادستان کل کشور و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و سفرا و نمایندگان هیأت‌های سیاسی مقیم تهران صبح دیروز در محل مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد.
اعتیاد دختران ایرانی
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره توقع رهبر معظم انقلاب از دستگاه‌های مرتبط در امر مبارزه با اعتیاد در جامعه و وضعیت کنونی برخورد با معضل اعتیاد و آسیب‌های حاصل از آن گفت: در جلسه نهایی با حضور رهبر معظم انقلاب مقرر شد ۶ ماه پس از جلسه اول یعنی در اوایل آبان ماه جلسه دیگری برگزار شود تا هر یک از دستگاه‌ها گزارش مفصل و کاملی از اقدامات و فعالیت‌هایی که در این ۶ ماه انجام داده‌اند، ارائه کنند. همچنین دادستان کل کشور از ایجاد معاونت مبارزه با مواد مخدر در قوه‌ قضائیه خبر داد و با تأکید بر بازنگری نسبت به قانون مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کارگروهی در قوه قضائیه به منظور بازنگری در این قانون تشکیل شده از تمام دانشگاهیان و مسئولان و کارشناسان خواستاریم تا پیشنهادهای خود برای حذف، اضافه و اصلاح مواد این قانون را به ما اعلام کنند.
9 درصد پسران و ۱۱ درصد دختران دانشجو به اعتیاد روی آورده اند
نتایج آخرین پژوهش‌ها نشان می‌دهد 10درصد معتادان به مواد مخدر را زنان تشکیل می دهند، بیش از 63 درصد جمعیت معتادان را افراد متأهل تشکیل می‌دهند و 11 درصد دختران دانشجو به مواد محرک و روان گردان روی آورده‌اند. این‌ها بخشی از نتیجه آخرین بررسی وضعیت اعتیاد است که دیروز همزمان با همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در بیانیه‌ای از سوی شهیندخت مولاوردی ،معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده خوانده شد.
اعتیاد پسران و دختران ایرانی
وی با اشاره به شعار امسال سازمان ملل دربرخورد و مبارزه با مواد مخــــــدر، « ابتدا بشنو ! گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنها است» به نقش محوری خانواده در امر تربیت فرزندان تأکید کردو گفت: درگیری زنان با اعتیاد قطعاً فرزندان را با مخاطرات فراوانی مواجه می‌کند و می افزاید: در پژوهش‌هــــــای اخیر ۸۰ درصد از معتادان زن اعلام کرده‌اند که در بستر خانواده با سیگار و قلیان به اعتیاد کشیده شده‌اند همچنین بالا بودن درصد معتادان متأهل نشان می‌دهد زنگ‌های خطر نفوذ مواد مخدر در خانواده‌های ایرانی به صدا درآمده و قابل توجه است.
مولاوردی با اشاره به توانمندی‌های خانواده برای برخورد با معضل اعتیاد بین زنان و دانش‌آموزان گفت: تغییر رویکردهای اجتماعی برای کاهش وزن و تسهیل در دسترسی به مواد مخدر صنعتی به جای سنتی نشان می‌دهد ۹ درصد پسران دانشجو و ۱۱ درصد دختران دانشجو به اعتیاد روی آورده‌اند. وی با اشاره به تغییر علل گرایش زنان به مواد مخدر گفت: در جمعیت زنان شاهدیم که امروزه پژوهش‌ها نشان می‌دهد داشتن وزن کم و اندام متناسب و در دسترس بودن مواد و همچنین تفریح از جمله عوامل گرایش زنان به مواد مخدر است.
اعتیاد دختران ایرانی
وی با اعلام اینکه ۵۰ درصد زنان معتاد از سن ۱۵ سالگی مصرف مواد را آغاز کرده‌اند، گفت: فضای اجتماعی برای تغییر رویکرد جرم انگارانه مردان آماده شده است اما در مورد اعتیاد زنان، مهم ترین استراتژی خانواده و جامعه، استراتژی طرد شدن است و همین طرد شدن باعث فرو رفتن زنان معتاد به منجلاب‌های خطر ناک تری می‌شود. مولاوردی گفت: اگرچه امروز زنان نقش قابل توجهی در عرصه‌های علمی و پژوهشی دارند اما در عرصه آمار ابتلا به مواد مخدر هم درصد بالایی را به خود اختصاص داده‌اند، زنان به لحاظ جایگاه مادری با درگیری به اعتیاد، فرزندان خود را نیز آلوده می‌کنند. علاوه بر این اعتیاد زنان باردار مخاطرات زیادی را شامل می‌شود.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ،کودک آزاری، طلاق‌ها و خشونت‌های خانوادگی را از جمله آثار گسترش اعتیاد در بین خانواده‌ها برشمرد و گفت: خطراتی که معضل اعتیاد برای نهاد خانواده دارد نیز موضوع دیگری است که در برنامه‌ریزی‌های کلان در خصوص جریان اصلی اعتیاد و فارغ از نگاه جنسیتی باید به طور جدی به آن پرداخت و یافته‌های پژوهشی مؤید این واقعیت است که بیش از 63 درصد جمعیت معتادان را افراد متأهل تشکیل می‌دهند که این خود گویای وضعیت مخاطره‌آمیز خانواده‌ها در زمینه پدیده اعتیاد است.
گفتنی است در پایان این مراسم، وزیر کشور و معاون رئیس جمهوری در امور زنان از خانواده جانبازان حوزه مبارزه با مواد مخدر و جمعی از فعالان مقابله با اعتیاد و مواد مخدر تقدیر و تجلیل کرد.
باقر رمزی باصر
افتاده بپاخاسته


0