شعرناب

با خوشحالی همه معتادان را می‌کشم

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین، گفته آماده است همه معتادان به مواد مخدر در این کشور را بکشد.
آقای دوترته، که به اظهارنظرهای جنجال برانگیز شهرت دارد، در سخنانی در روز جمعه، ۹ مهر (۳۰ سپتامبر) بار دیگر بر لزوم اقدامات جدی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و ریشه‌کنی اعتیاد در کشورش تاکید کرد و گفت که "با خوشحالی، حاضرم همه معتادان را بکشم."
رئیس جمهوری فیلیپین که پس از بازگشت از سفر رسمی به ویتنام، عازم شهر داوائو، زادگاه خود بود، با یادآوری کشتار یهودیان در دوره حکومت نازی‌ها در آلمان، گفت: "هیتلر سه میلیون یهودی را قتل عام کرد، فیلیپین سه میلیون معتاد به مواد مخدر دارد و من خوشحال می‌شوم همه را بکشم." دولت فیلیپین تعداد معتادان این کشور را حدود سه میلیون نفر تخمین زده اما براساس اسناد تاریخی، در زمان حکومت هیتلر در آلمان، شش میلیون یهودی کشته شدند.
رودریگو دوترته در طول مبارات انتخاباتی، مبارزه با مفاسد اجتماعی و فساد اداری را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود مطرح کرد و اززمان آغاز زمامداری خود در سه ماه پیش، بارها از لزوم برخورد خشونت‌آمیز با معتادان سخن گفته است. او وعده داده بود که ظرف شش ماه از تصدی سمت ریاست جمهوی، به مشکل اعتیاد خاتمه دهد. او اخیرا خواستار تمدید این مهلت شده است.
او اخیرا تهدید کرد که قاچاقچیان و معتادان "خوراک ماهی‌های خلیج فیلیپین" خواهند شد و گفت که ترجیح می‌دهد برای کشتن معتادان، به جای صندلی الکتریکی که باعث مصرف برق می شود، آنان را به دار بیاویزد تا "سرشان از تن جدا شود."
شعار "تنها یک بار زندگی می‌کنید" در گردهمایی مخالفان سیاست‌های دوترته در برخورد با جرایم
رئیس جمهوری فیلیپین در سخنرانی روز جمعه خود گفت که قربانیان هیتلر افرادی بیگناه بودند، اما کسانی که او خواهد کشت "همگی جانی" هستند و کشتن آنان "کشور را از شر مشکل اعتیاد و نسل آینده را از جهنم اعتیاد خلاص می‌کند."
به گزارش منابع خبری، از زمان انتخاب آقای دوترته در انتخابات ماه مه تا کنون، بیش از سه هزار نفر فروشنده و مصرف کننده مواد مخدر گاه به شکلی مرموز کشته شده‌اند و نزدیک به هفتصد هزار نفر هم خود را به ماموران دولتی تسلیم کرده‌اند.
نحوه برخورد دولت جدید با معتادان و تبهکاران با استقبال بسیاری از مردم فیلیپین مواجه شده که که از گسترش اعتیاد و رواج جرم و جنایت در کشورشان گله داشتند اما همزمان، انتقادات شدیدی را در داخل و خارج از کشور به همراه داشته است.
علاوه بر گروه‌های مدافع حقوق بشر در فیلیپین، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و چند کشور دیگر از شمار قربانیان "خشونت دولتی" و نقض حقوق بشر در این کشور انتقاد کرده‌اند. گروه‌های مدافع حقوق بشر گفته‌اند که این نوع مقابله با مفاسد و جرایم، حتی اگر در کوتاه مدت ثمربخش هم باشد، باعث نهادینه شدن خشونت در جامعه و تضعیف امنیت اجتماعی می‌شود و مفاسد بیشتری را در پی خواهد آورد.
رودریگو دوترته در سخنرانی روز جمعه، با اشاره به منتقدان اروپایی اقدامات خود، آنان را "گروهی بیشعور از ناب‌ترین نوع آن" توصیف کرد. او بار دیگر پیمان نظامی فیلیپین و آمریکا را هدف حمله قرار داد و اتحادیه اروپا را به خاطر انتقاد از روش‌های خود، به دورویی متهم کرد و گفت که آنها به جای خرده‌گیری از سیاست‌های دولت فیلیپین، بهتر است به وضعیت مهاجرانی که از خشونت در خاورمیانه گریخته و به آنان پناه آورده‌اند رسیدگی کنند.
در حال حاضر، مجلس سنای فیلیپین مشغول رسیدگی به این اتهام است که آقای دوترته در زمان شهرداری داوائو با تشکیل "جوخه‌های مرگ" در قتل قاچاقچیان و اعضای گروه‌های تبهکار شرکت داشت.


0