شعرناب

پسرهای دست و پا چلفتی!!

چرا پسرهای نوجوان در مقطعی 'دست و پا چلفتی' می‌شوند!؟
دانشمندان دریافته‌اند که چرا راه رفتن پسرهای نوجوان در مقطعی دچار ناهماهنگی و ناموزونی می‌شود و انگار "دست و پا چلفتی" می‌شوند.
راه رفتن یکی از مهمترین مراحل رشد و تکامل مهارت‌های حرکتی است که در اوایل خردسالی آغاز شده و در حدود ۷-۶ سالگی به کمال می رسد.
از هفت تا ۱۴ سالگی دوره مهارت‌های پیشرفته است که کودک می‌تواند راه رفتن خود را برای انواع ورزش یا فعالیت های دیگر تنظیم کرده و رفتارهای حرکتی بسیار پیچیده‌تری را اجرا کند.
اما در برخی از پسرهای نوجوان، با رشد ناگهانی دوران بلوغ، در مقطعی تعادل، هماهنگی، تنوع و پیچیدگی، روانی و نظم راه رفتن بر هم می‌خورد و راه رفتن شکلی ناموزون پیدا می‌کند.
محققان دانشگاه بولونیای ایتالیا می‌گویند گذر از کودکی به بلوغ با تغییرات جسمانی، شناختی و اجتماعی-عاطفی همراه است و مغز باید خود را با این تعییرات تطبیق دهد و یکی از این تغییرات رشد ناگهانی قد است.
دکتر ماریا کریستینا استاد دانشگاه بولونیای ایتالیا که این تحقیق را سرپرستی کرده، می‌گوید با بلندتر شدن ناگهانی قد، مغز باید از نو خود را برای مهارت‌های حرکتی تثبیت شده مثل راه رفتن تنظیم کند:
"کنترل رفتارهای حرکتی بر اساس ابعاد بدن صورت می‌گیرد و بعد از جهش رشد، بدن برای تطبیق دادن خود با محیط به زمان نیاز دارد، در این مقطع پسرهای نوجوان ممکن است ناجور و ناهماهنگ راه بروند اما آنها که رشدشان آهسته‌تر است می‌توانند بهتر با این رشد جسمی تطبیق پیدا کنند."
برای این تحقیق، پژوهشگران ایتالیایی ۸۸ پسر ۱۵ ساله را به دو گروه تقسیم کردند، گروهی که در مدت سه ماه تحقیق بیش از سه سانتی‌متر رشد کردند و گروهی که فقط یک سانتی‌متر یا کمتر رشد کردند.
بعد جنبه‌های مختلف راه رفتن مثل تعادل، نرم و روان راه رفتن و نظم گام برداشتن را با استفاده از حسگرهایی که به پشت و پاهای این پسرهای نوجوان وصل شده بود بررسی کردند.
از این پسرهای نوجوان خواسته شد تا در حالی که یک محاسبه ساده ریاضی را در ذهن انجام می‌دهند راه بروند و راه رفتن آنها در این حالت نیز بررسی شد.
محققان متوجه شدند راه رفتن پسرهای نوجوانی که دچار جهش ناگهانی قد نشده بودند نرم‌تر و منظم‌تر از آنهایی است که این جهش را تجربه کرده بودند.
به عقیده دانشمندان ایتالیایی، مغز، بعد از مدتی خود را با این تغییرات هماهنگ کرده و این ناهماهنگی و ناموزونی حرکتی برطرف می‌شود.
در پسربچه‌هایی که رشد دوران بلوغ آهسته‌تر است و رشد ناگهانی اتفاق نمی‌افتد حرکات هماهنگ‌تر باقی می‌ماند و این ناهماهنگی کم‌تر دیده می‌شود.
محققان می‌گویند نتایج این تحقیق هم به شناخت بهتر رشد و تکامل مغز کمک می‌کند و هم باعث می‌شود برخی تحولات بلوغ و نوجوانی بهتر درک شوند.


0