شعرناب

نسخه دیگری از قدیمی‌ترین مجموعه نمایشنامه‌های شکسپیر یافت شد


در چهارصدمین سالگرد مرگ ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویس انگلیسی، نسخه دیگری از اولین نسخه مجموعه نمایشنامه‌های او کشف شده است.
این کتاب سه جلدی که حدود چهارصد سال قدمت دارد، در کتابخانه یک خانه‌ اشرافی در جزیره بیوت در اسکاتلند، در شمال بریتانیا یافت شده و نسخه ای از مجموعه نمایشنامه های ویلیام شکسپیر است که کوتاه مدتی پس از مرگ او در انگلستان چاب شد. شکسپیر حدود آوریل سال ۱۵۶۴ متولد شد و در آوریل سال ۱۶۱۶ درگذشت.
هنگام درگذشت شکسپیر، نمایشنامه‌های او در یک مجلد واحد جمع آوری و منتشر نشده بود هرچند اکثر آنها به صورت جداگانه چاپ شده و مجموعه‌ای حدود هجده نمایشنامه هم در نسخه‌ای به نام "کوارتو" به چاپ رسیده بود. دلیل نامگذاری این مجموعه به کوارتو، قطع کوچک کتاب (حدود ۲۵ در ۳۲ سانتیمتر) بود.
کتابی که به تازگی یافت شده نسخه ای از آثار شکسپیر است که در قطع بزرگتر موسوم به فولیو (به ابعاد حدود ۳۱ در ۴۵ سانتیمتر) در سال ۱۶۲۳، هفت سال پس از مرگ نمایشنامه نویس، چاپ شد و از آن به عنوان "فرست فولیو" (فولیو اول) نام برده می شود. این کتاب شامل ۳۶ نمایشنامه شکسپیر است و قدیمی ترین نسخه صحیح آثار او محسوب می شود. در سال های بعد، نسخه های دیگری از آثار شکسپیر در همین قطع فولیو منتشر شد.
معمولا نظر بر این است که ۳۷ نمایشنامه از شکسپیر برجای مانده است.
قدمت و صحت کتاب یافت شده در اسکاتلند مورد تایید اِما اسمیت، استاد دانشگاه آکسفورد و از کارشناسان شناخته شده آثار شکسپیر قرار گرفته است.
با یافت شدن این کتاب، که ارزش آن حدود دو و نیم میلیون پوند تخمین زده شده، تعداد نسخه های تایید شده فرست فولیو در سراسر جهان به ۲۳۴ نسخه می رسد.
به گفته خانم اسمیت، در صورتی که فرست فولیو به چاپ نمی رسید، احتمال داشت بسیاری از نمایشنامه های شکسپیر از میان برود.
سابقه مالکیت و دست به دست شدن کتاب یافته شده در اسکاتلند در نامه ای که یکی از ویراستاران آثار شکسپیر در قرن هجدهم نوشته، مشخص شده است.
خانه‌ای که نسخه فرست فولیو در آن یافت شده "مونت استوارت" نام دارد و اقامتگاه خانوادگی مارکی بیوت، از اشراف بریتانیاست.


0