شعرناب

عکاسی برای اینترنت و ویرایش!

بهترین عکس‌ها را انتخاب کنید و در برش زدن آن‌ها دقت کنید. حواستان باشد که عکس در صورتی باعث جلب توجه مخاطب می‌شود که با سرخط خبر جور باشد. فیل کومز، در سومین مقاله از این مجموعه به موضوع ویرایش عکس برای استفاده در خبر می‌پردازد.
برای ویرایش خوب عکس‌ها باید چند مساله را در نظر بگیرید.
همه عکس‌هایی را که گرفته‌اید، یا برای خبر انتخاب کرده‌اید، بازبینی کنید. عکس‌های مشابه را مقایسه کنید، آن‌ها را در قطع‌های گوناگون برش بزنید و ببینید کدام یک برای داستان خبر مورد نظر بهتر کار می‌کند.
بدیهیترین را انتخاب نکنید: عکس خوب عکسی است که به بهترین شکل توجه مخاطب را جلب می‌کند و اطلاعات لازم را در اختیار او می‌گذارد.
چه بخواهید از یکی از عکس‌هایی که خود گرفته‌اید استفاده کنید، چه بخواهید با رعایت حق‌نشر از منبع دیگری عکس تهیه کنید، در هر صورت هدف نهایی یک چیز است.
در انتخاب قطع دقت کنید – اگر فقط برای تبلیغ مطلب است از قاب بسته استفاده کنید. وظیفه این عکس جلب توجه خوانندگان است، برای همین سعی کنید که حتما چکیده مقاله را منتقل کند.
در متن مقاله از عکس‌هایی استفاده کنید که به پیشرفت داستان کمک کنند، نه این‌که سد راه خواننده و از بین رفتن علاقه او شوند. تعدد عکس می‌تواند به بدی نبود عکس باشد: یک عکس خوب قطعا بهتر از چند عکس ضعیف است.
اگر عکس جنبه روایی دارد می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد و از کادربندی افقی یا عمودی استفاده کند.
در هنگام بریدن عکس به این نکات توجه کنید:
سوژه باید برای نگاه و حرکت فضا داشته باشد
قانون یک‌سوم
چانه را نبرید
ساده برش بزنید و قاب را شلوغ نکنید
در عین حال حواستان باشد که عکس می‌تواند در نقاط مختلف یک وبسایت، در اندازه‌های مختلف و روی وسایل مختلف، از رایانه گرفته تا تلفن، نمایش داده شود. برای همین باید ساده و واضح باشد، مخصوصا اگر قرار است برای تبلیغ به کار رود یا در فهرست مقاله‌ها نمایش داده شود.
اگر از فوتوشاپ استفاده می‌کنید، می‌توانید برای تصحیح نور و کنتراست عکس از ابزار "لولز" استفاده کنید، ولی زیاده‌روی نکنید. عکس‌ها نباید همگی خاکستری باشند. برای همین مطمئن شوید قسمت‌های سفید عکس واقعا سفید اند و قسمت‌های سیاه عکس واقعا سیاه، و نه خاکستری روشن یا تیره.
قالب عکس
عکس‌ها را باید در قالب جی‌پگ ذخیره کرد. آن‌ها را بعد از ویرایش بیش از حد فشرده نکنید و هنگام ذخیره کردن از کیفیت بالا استفاده کنید.
وبسایت‌های مختلف از اندازه‌ها و قالب‌های مختلفی برای نمایش عکس استفاده می‌کنند، ولی قالب و اندازه مرسوم به ترتیب ۱۶:۹ و ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل است.
عکس و متن
فراموش نکنید که صفحه را پیش از انتشار بازبینی کنید و بعد از انتشار هم دوباره آن را بررسی کنید. آیا عکس و سرخط به هم می‌آیند؟ این خیلی مهم است: عکس و سرخط باید مکمل یکدیگر باشند، نه در تضاد با یکدیگر.
فرصت تبلیغ
به احتمال زیاد فضایی کوچک برای تبلیغ در صفحه نخست یا در یک توییت به شما داده می‌شود. از این فرصت برای جلب توجه خواننده استفاده کنید. از عکسی استفاده کنید که قوی باشد و معنی بدهد، به متنی که در کنارش آورده‌اید بخورد و باعث شود خواننده مقاله را باز کند.
رایانه رومیزی، تبلت و تلفن
امروزه دیگر نمی‌شود حدس زد که مردم چگونه مقاله شما را خواهند خواند. کسانی که از صفحه‌های نمایش بزرگ استفاده می‌کنند شاید از عکس‌های مفصل لذت ببرند ولی آن‌هایی که روی تلفن مقاله را می‌خوانند احتمالا چیزی نصیبشان نمی‌شود. برای همین محصول نهایی را روی چند وسیله مختلف بازبینی کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.
حق‌نشر
اگر می‌خواهید از عکس‌هایی استفاده کنید که از یک منبع ثالث ابتیاع شده، مثل همیشه دقت کنید کهحق داریدبه هر شکل که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید. اگر شک دارید بهتر است آن‌ها را منتشر نکنید.
و در پایان...
نباید به عکس تنها به عنوان وسیله‌ای صرفا تزئینی نگاه کرد. اگر به درستی انتخاب شود، می‌تواند به خبر جان بدهد و بین خواننده و افرادی که در روایت حضور دارند رابطه برقرار کند.


0