شعرناب

هویت شیطان


گفتگو
با سلام و ادب
سوالم این است
که وقتی سربازان خدا را می خواندم شبهه ای در ذهنم آمد
سربازان خدا افراد مطیع و فرمان بردار حضرت حق اند ولی آیا شیطان هم مطیع امر خداست که وظیفه جدا کردن خبیث از طیب را در این دنیا بر عهده دارد؟
اگر صلاح می دانید تشریح نمایید
--
سلام
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا ﴿الکهف: ٥٠﴾
وَإِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِی إِلَىٰ یَوْمِ الدِّینِ ﴿ص - ٧٨﴾
ابلیس خرده هوشی داشت وبه خاطر همان خرده هوش مامور به تکلیف شد.
آنگاه ازفرمان حق ابا ورزید. وکافرشد. حرفهایی هم زد که به تهدید علیه آدم ختم شد
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَىٰ وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ ﴿البقرة: ٣٤﴾
گفت که من سعی میکنم تا آدمیت را اغوا کنم...
قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿الحجر- ٣٩﴾
حسود وخودشیفته شد.
خودشیفتگی و حسادت دشمنی می آورد
قسم خورد که اغوا کند
قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿ص ٨٢﴾
وآنگاه دشمنی اش را برای بشر آشکارکرد
ان الشیطان للانسان عدو مبین (یوسف5)
برای انسان شیطان دشمنی آشکاراست.
وخودش هم چندین بارگفت من ازآدم وآدمی زاده خوشم نمیاد.
وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا ﴿الإسراء: ٥٣﴾
اما خدا دوست انسان وبلکه عاشق انسان است/
قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
منتهی حرکت شیطان دربدترین حالت برای خدا قابل فیلتر شدن هست
او انسان را می فریبد وخدا وند انسان رااز فقر فکری وذهنی وعاطفی واقتصادی دور نگه می دارد
انسان زیرکی که با بلایی بنام شیطنت ابلیس آزمایش می شود می فهمد که کید شیطان ضعیف هست
فَقَاتِلُوا أَوْلِیَاءَ الشَّیْطَانِ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا ﴿النساء: ٧٦﴾
طبیعی است لجبازی شیطان بخاطر خودشیفتگی اش بود وهست وهمین آثار درانسان قابل تعمیم است واگر انسانی خود را از مس ولمس شیطان وخبط های موازی با ابلیس دورنگه دارد دررنج وعذاب وبلایا گرفتار نمی شود
اگر شیطان برقلب و بدن وروح انسان مس کند واورا لمس کند اوراازحیز انتفاع عقل واحساس خارج میکند
کسی که ربا می خورد.
کسی که ریا می کند.
کسی که زنا می کند و...
وکسی که به رفتار وپندارزشتش شیفتگی دارد وآنرا انحراف نمی پندارد مورد لمس شیطان واقع شده است
الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿البقرة: ٢٧٥﴾
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ ﴿الأعراف: ٢٠١﴾
شیطان دل آدمی را برای طواف می پسند ولمس ومس کردنش را دوست دارد.
تسلط شیطان بر قلب هایی که استیلا می یابد بارز است
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
لولا أنَّ الشَّیاطینَ یَحُومونَ على قُلوبِ بَنی آدمَ لَنَظَروا إلى مَلَکوتِ السَّماءِ؛
اگر شیاطین، گرد دلهای آدمیان نمی چرخیدند، هر آینه آنان ملکوت آسمان‏ها را مى ‏دیدند.
المحجّة البیضاء : ج2، ص125
شیطان عجیب به دل بشر علاقه دارد ودرصدد جلب محبت بشر است.
وقتی دلی را برای خود مسکن گزید وتصاحب کرد سربازان جدیدش را به سرپرستی او انتخاب می کند
انما سلطانه علی الذین یتولونه والذین هم مشرکون (نحل100)
الزامی ندارد که ابلیس دنبال سربازانی از جنس وطبقه وشغل خاص باشد.
او گرانیگاه ها وشرائط پیش برنده واستراتژیک خود را نیاز سنجی می کند وازمیان انسیان برای خود نماینده ی عالی می گمارد.
گاه ازطبقات تاثیر گذار علما یارمی گیرد که نمادشان اهل ریا وخشک مغزی وقشریگری و تزویر است. وگاه از طبقه ی متمولین واهل زر وگاه از طبقه حکام وامرا واهل زور.
برای هرطبقه ی محروم وغنی برنامه ها ونرم افزارهای مهندسی شده خاص خود را دارد.
شیطان گاه آدمی را به فقر اعتقاد واقتصاد دعوت می کند وگاه انسانیت را از فقر می ترساند واورااز نیکی وبخشش برحذر می دارد
حسابگری شیطان چنان عمیق وسازمانی است که بایدگفت بدون برهان وپناه خدا محال است هیچ یوسفی ازچاه نقشه های شطان برهد.
میشود گفت به دلیل علاقه انسان به کالبد خاکی اش تولای بشر بیشتر به حب ولایت شیطان گرایش دارد. زیرا پایه حرکت شیطان برای اغوای بشر حیوانیت خواهی اوست.
انسانی که به بهشت ازمنظرحورالعین وتصاحب جنسی اش برحور شیفته می شود پس غالب عباداتش می تواند گناه وحیوانیت خواهی وحتی شرک باشد
به گمان من این طرز اعتقاد ومطالبه ی بهشت که ثواب را بخاطر جاودانگی حیوانیت خود بخواهد خودش کفر آوراست.
معمولا اینگونه از اهل عباد طایفه ی ظاهربین وقشریگرا وسفیه و خشن محسوب می شوند.
اینها همانهایی هستند که همراه کمربند انتحاری باخود قاشق وچنگال می بندند تا دربهشت ناهار وشامشان را باابزار دنیوی میل کنند
این گونه از جانوران ویروس هوا هوس دنیوی خود را به بهشت هم سرایت می دهند.
بهشت جای عذر وبهانه وبازی درآوردن نسیه طلبیدن نیست
بقول مرحوم شهید بهشتی :
" بهشت را به بها بدهند و به بهانه ندهند
بهشت سعادت، بهشت عزت، بهشت حاکمیت اسلام را با بهای سنگین پرداخت می کنند
أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا یُفْتَنُونَ (٢/عنکبوت)"
شیطان هم محبت دارد. وبلد است کارهای مهم وشاق وخارق العاده ای انجام دهد تا شیرینی گناه واشتباه را درکام انسان شیرین کند ویااینکه نظر زیرکان حسابگررا بخود جلب کند.
عمده گرفتاری های بشر که از شیطان ناشی می شود موقتی است. وایوب نبی آن بلایا را لمس کرده است.
وَاذْکُرْ عَبْدَنَا أَیُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الشَّیْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ ﴿ص: ٤١﴾
اما اگر انسان درمعرض تعارض وتعرض با شیطان واقع شد طبعا راه برای فرارش بازاست
به خدا پناه ببرد وخود را مطابق با نقشه ی اصلی فرمایش خدا از ابلیس دور نگه دارد.
خدا هم مدافع اهل باور هست. وبرایش دفاع واعلان جنگ هم میکند. لشکر فرشتگان می فرستد ویاریش می کند
شیطان بدون آنکه بخواهد وتوانایی اش را داشته باشد اغلب ابزار سنجش ویا سنگ محک خدا برای تعیین مرغوبیت جنس بشر بمنظور امتیاز گیری هایش واقع می شود
واینگونه است که شیطان خود در کمین خداست.
وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ ﴿آل‌عمران: ٥٤﴾
نقشه ی راه خدا این است که شیطان را ازانسان دورنگه دارد. وعقل و خرد قدسی بشر را با سنگ محک شیطان، مورد آزمایش قرار دهد
واین انسان است که باید به خدا پناه ببرد و از خبط وخطا وبزه خودرا دور نگه دارد
تاگوشش شنونده ی نسیم حق باشد وچشمش بینای اسرار گردد ودست ودل وزبانش پذیرای اجرای احکام حضرت رحمان قرار گیرد.
چشم وگوش وزبان ودست وپا را نباید آلوده به نجاست سمعی وبصری ومال حرام و....قرار داد
نشنود آن نغمه‌ها را گوش حس کز ستمها گوش حس باشد نجس - مولانا
لوازم احساس ولمس را نباید به شیطان واگذارکرد تا آن را بیالاید
راه حس راه خران است ای سوار. ای خران را تو مزاحم شرم دار.- مولانا
هرچشم وگوشی نمی تواند شنوا وبینای اسرار حق باشد
تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی, گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش - حافظ
ازاین سبب دم انسان مقدس است وشیطان را یارای مقابله با دم انسان نیست هرگز.
وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا ﴿الإسراء: ٧٠﴾
هرنفس پارسا ذکر بقاهست ویار
إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
﴿الأحزاب: ٧٢﴾
والی الله المصیر
24 آبان 1394
حمید رضا ابراهیم زاده
*تمامی حقوق مربوط به این اثر درانحصارمولف محفوظ است


0