شعرناب

انسان سرمنشا پیدایش یک عصر تازه زمین شناسی

انسان 'سرمنشا پیدایش یک عصر تازه زمین شناسی'
جاناتان آموسخبرنگار علمی،
8 ژانویه 2016 - 18 دی 1394
یک تیم بین المللی از دانشمندان می گوید تقریبا شکی باقی نیست که زمین اکنون به دلیل فعالیت انسانی وارد یک عصر تازه زمین شناسی شده است.
این تیم که ماموریت دارد عصر به اصطلاح آنتروپوسین را تعریف کند گفت که آثار فعالیت انسانی تا میلیون ها سال در آینده در رسوبات و صخره ها به جا خواهد ماند.
محققان اکنون برای طبقه بندی رسمی عصر حاضر تلاش می کنند.
یکی از سوالاتی که هنوز پاسخی قطعی ندارد زمان رسمی شروع این عصر است که به عقیده بعضی از اعضای تیم می تواند دهه ۱۹۵۰ باشد.
آن دهه مصادف با شروع سرعت گرفتن فوق العاده رشد جمعیت انسانی بود و الگوهای مصرف ناگهان شتاب زیادی گرفت؛ زمانی که تولید و مصرف مواد ساختمانی و مصرفی مثل آلومینیوم، بتن و پلاستیک همگانی شد.
این دوره همچنین شامل سال هایی است که آزمایش سلاح های اتمی-حرارتی (یا گرماهسته ای) مثل بمب هیدروژنی باعث انتشار مواد رادیواکتیو در سراسر کره شد؛ که آثار آن تا صدها هزار سال قابل ردیابی خواهد بود.
گزارش "گروه کاری آنتروپوسین" که در نشریه ساینس چاپ شده، بیانیه نهایی و جامع در مورد موضوع نیست، بلکه یافته های هیات تحقیق تا این مرحله را بیان می کند.
اما یافته کلیدی آن این است که تاثیر بشر بر زمین را اکنون باید چنان فراگیر و به قدر کافی متمایز تلقی کرد که ایجاد یک طبقه بندی جداگانه را توجیه می کند.
به گفته دکتر کالین واترز دانشمند مرکز تحقیقات زمین شناسی بریتانیا این مقاله ابعاد تغییراتی در کره زمین که انسان سرمنشا آنهاست را بررسی می کند.
او گفت:‌ "در این گروه کاری ۳۷ عضو داریم و به نظرم اکثریت آنها اکنون موافقند که ما در یک دوره میانی که باید اسمش را آنتروپوسین بگذاریم زندگی می کنیم. هنوز بحث در این باره که آیا این دوره رسما یا غیررسما یک مقطع جداگانه است جریان دارد، اما ما مایلیم یک تعریف مشخص داشته باشیم. و اکثریت اعضای گروه به سوی اواسط قرن بیستم به عنوان نقطه شروع این عصر تازه تمایل دارند."
این گروه در موعد مناسب توصیه های نهایی اش را ارائه خواهد کرد.
در نهایت به عهده کمیسیون بین المللی چینه‌شناسی (اشاره به چینه های صخره ای زمین)‌ خواهد بود که "عصر آنتروپوسین" را به عنوان یک واحد مجزا در سیر زمانی مورد استفاده برای توصیف تاریخ ۴.۶ میلیارد ساله زمین بپذیرد یا نه.
با این حال بعید است که نمودار معروف گاه‌چینه‌شناسی که در کتاب های درسی و پوسترهای کلاس های درس دیده می شود فورا اصلاح شود.


0