شعرناب

​ بهترین‌های ۲۰۱۵؛ ده کتاب خواندنی سال

بهترین‌های ۲۰۱۵؛ ده کتاب خواندنی سال
1 ژانویه 2016 - 11 دی 1394
۱۰- قطار ام (M train) نوشته پتی اسمیت
این کتاب باشکوه و سودازده در حقیقت دنباله کتاب قبلی پتی اسمیت به نام "فقط جوانی" است که سال ۲۰۱۰ جایزه ملی کتاب آمریکا را دریافت کرد. نویسنده به کرات به کافه اینو، پاتقش در محله گرینویچ ویلیج نیویورک برای فنجانی قهوه و نوشتن یادداشت های روزانه اش باز می گردد تا به گفته خودش "لحظه معینی، صدایی و یا احساسی را بازیابد و بارور کند."
او سفرهایش به گویان فرانسه را شرح می دهد که ژان ژنه نویسنده فرانسوی آن را ستوده بود، سفرش به برلین و رفتن سر قبر برتولت برشت، رفتن به خانه فریدا کالو، نقاش مکزیکی، در شهر مکزیکوستی و نقل مکان به راکئوی بیچ در حومه نیویورک و خرید عجولانه یک خانه ییلاقی در آن محله را به ترتیب نقل می کند.
او خاطرات، خیالات، عکس های پولاروید و غرق شدن در اندیشه های ویلیام اس باروز، آلبرت کامو، سیلویا پلات و مقاطعی از زندگی با همسر فقیدش فرد اسمیت را در هم می تند.
این کتاب سرشار از شعر، حقیقت، باور به زندگی و نوشتن و "گرمای محبت انسانی" است.
۹- نور معمولی ( Ordinary Light) نوشته تریسی کی اسمیت
تریسی کی اسمیت شاعر آمریکایی که در سال ۲۰۱۱ جایزه پولیترز را دریافت کرد در اولین جمله از کتاب خاطراتش می نویسد: "او شب ما را ترک کرد".
او کتاب را با تاسفی شیوا در توصیف لحظات و روزهای آخر زندگی مادرش و وداع خصوصی و تلخ خودش شروع می کند. در ادامه کتاب، او در انبوه خاطراتش به جستجوی مادرش می رود. به یاد می آورد زمانی را که به منزل پدربزرگشان می رفتند با وجودی که خواهران و برادران بزرگتری در آن خانه بودند، مادرش همیشه حضور مستحکمی داشت. مادرش را به هنگام اولین رویارویی خود با شعر به یاد می آورد.
تریسی کی اسمیت خاطراتش را با وقار و بخشندگی در خور تحسین با خواننده در میان می گذارد، به خصوص لحظات دردناک بی مادر شدن در سنین پایین و این سئوال همیشگی و بی پاسخ را که چطور می شد اگر هنگام مادرشدنش مادرش در کنار او بود."نور معمولی" تجلیل، اکتشاف و موهبتی است.
۸- تزار عشق و تکنو ( The Tsar of Love and Techno) نوشته آنتونی مارا
پس از اولین داستان بلندش با عنوان "منظومه ای از پدیده های حیاتی" که پس زمینه ماجرای آن جنگ چچن است، آنتونی ما را با ۹ داستان در هم تنیده به روسیه بازمی گردد. حلقه ارتباط این داستانها یک نقاشی منظره متعلق به قرن نوزدهم چچن است که بار اول در داستانی ظاهر می شود که ماجرای آن ماموریت یک مسئول سانسور در نظام شوروی برای پاک کردن عرصه هنر از تمامی مخالفان و دگر اندیشان از جمله برادر خود اوست. خود این مامور پس از اینکه مخفیانه تصویر برادرش را در این نقاشی منظره می کشد مجازات می شود.
داستان‌های دیگر به حوادث زندگی یک رقصنده باله و اجدادش و یک دانشجوی رشته دکتر می پردازند که در سال ۲۰۱۳ در مورد سانسور و تصاویر جعلی که توسط دستگاه سانسور تولید و پخش شده اند تحقیق می کند و به خانه ییلاقی که جزیی از منظره این تابلو بود می رود.
حکایت آخر در این مجموعه داستان "بیرون از فضایی که می شناسیم و در یک سال نامعلوم" اتفاق می افتد و با انفجاری آغاز می شود که یک فضانورد را به "شبی ابدی" می فرستد. مجموعه داستانی هنرمندانه و عالی.
۷- کلیسای جامع غرق شده (The Sunken Cathedral) به قلم کیت والبرت
عنوان این داستان امپرسیونیستی که به زیبایی نوشته شده از یکی از ساخته های کلود دبوسی آهنگساز فرانسوی در مورد کلیسای افسانه ای ایس در سواحل بریتانی فرانسه الهام گرفته که آن را می توان معادل موسیقایی آثار پل سزان تلقی کرد.
این داستان یکی دیگر از لایه های اندیشه ورزانه کیت والبرت در تغییراتی است که شهر نیویورک را پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و تداوم تهدیدهای تروریستی و خطر سیلاب همچنان تکان می دهد.
او حکایت زندگی دو زن به نام‌های ماری و سیمونه را دنبال می کند که در سالهای جنگ جهانی دوم از فرانسه گریخته و در محله چلسی نیویورک ساکن شدند. چند دهه بعد آنها شاهد سرو سامان گرفتن این محله هستند و ساخت و سازهای جدید به محله آنها زرق و برق تازه ای می افزاید.
الیزابت همسایه آنها نگران سلامت و امنیت کودکان خردسال خود در این دنیای تازه است که خطرات جدیدی به همراه دارد. نویسنده قصد دارد نشان دهد که حتی وقتی که ما در جستجوی آسایش و عشق دائمی حوادث را پشت سرگذاشته و به زندگی ادامه می دهیم چگونه گذشته غرق شده طنین می اندازد.
۶- سیزده روش دیدن (Thirteen Ways of Looking) به قلم کالوم مک کان
این نویسنده ایرلندی در سال ۲۰۰۹ به خاطر کتابی با عنوان "بگذار جهان بزرگ بچرخد" جایزه ملی کتاب آمریکا را دریافت کرد. او این مجموعه داستانها را قبل و بعد از اینکه در کنتیکت مورد حمله قرار بگیرد نوشته است. داستان اصلی این مجموعه یک قاضی بازنشسته را تا آخرین روز زندگی اش دنبال می کند که قبل از اینکه مورد حمله قرار بگیرد روی تعداد کثیر دوربین های امنیتی که در اطرافش هستند تاکید ویژه ای دارد.
شخصیت داستان به مسائل خانوادگی خودش و پرونده های گوناگونی که آنها را قضاوت کرده فکر می کند. کالوم مک کان می نویسد: "ما در گذشته ماندگار خود زندگی می کنیم حتی زمانی که در مورد آینده خود خیالپردازی می کنیم."
موضوع سه داستان عالی دیگر از این مجموعه تراژدی و عاقبت است: زنی هنگام انجام وظیفه نگهبانی در افغانستان، راهبه ای که مردی را که زمانی او را در السالوادرو شکنجه کرده بود در تلویزیون می بیند و مادری ساکن شهر گالوی ایرلند که برای پسر معلولی که به فرزندی قبول کرده هدیه ای می خرد که او را به خطر می اندازد.
او در تمام این داستانها تبحر استادانه و بی نظیری را به نمایش می گذارد.
۵- مجموعه کامل داستان های کلاریس لیسپکتور ( Clarice Lispector, The Complete Stories)
زندگینامه ای که بنجامین موزر با عنوان "چرا این دنیا" در سال ۲۰۰۹ در مورد کلاریس لیسپکتور نوشت این نویسینده یهودی تبار و برزیلی را که در سال ۱۹۷۷ درگذشته بار دیگر در دنیای ادبیات مطرح کرد.
به عنوان تداوم منطقی نگارش آن کتاب اکنون بنجامین موزر بر ترجمه پنج داستان کلاریس لیسپکتور از جمله اولین اثرش با عنوان "نزدیک قلب وحشی" که در ۲۳ سالگی او را به شهرت رساند، نظارت می کند.
امسال مجموعه کاملی از داستانهای او که توسط کاترین دادسون از پرتغالی ترجمه شده انتشار یافت. این کتاب مجموعه داستان بی سابقه ای است که دربرگیرنده ۸۶ داستان کوتاه از ۹ مجموعه متفاوت است که به هیچ زبانی در یک مجلد چاپ نشده و بخش اعظم آنها تاکنون به انگلیسی ترجمه نشده اند.
در این مجموعه، از داستانهای اولیه او که سرشار از هیجانهای دوران نوجوانی است تا داستانهای اواخر عمرش که موضوع بسیاری از آنها هزارتوها و معماهای اسرار آمیز است گرداوری شده است.
کلاریس لیسپکتور استعداد نادری دارد. مترجم آثارش به انگلیسی در مورد او گفت:"او شبیه مارلین دیتریش بود و مثل ویرجینیا وولف می نوشت." بنجامین موزر او را با کافکا مقایسه کرده است.
۴- عصر طلایی (Golden Age) به قلم جین اسمایلی
این رمان غنی و جذاب آخرین کتاب از تریولوژی (سه گانه) صدساله گذشته به قلم نویسنده ای است که در سال ۱۹۹۲ جایزه پولیتزر برای آثار داستانی را دریافت کرد. مجموعه این داستانها زندگی خانواده کشاورزی اهل ایالت آیووا را از سال ۱۹۲۰ دنبال می کند و هر فصل از کتاب یک سال را دربر می گیرد.
داستان "عصر طلایی" که به زندگی اندی لانگدون و همسرش فرانک، نسل دوم خانواده می پردازد در سال ۲۰۱۹ به پایان می رسد. در طول داستان می بینیم که مزارع کشاورزی ایالت آیووا به مرور تحلیل رفته، رسوایی های سیاسی، رکورد اقتصادی، حملات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱، خشکسالی و بی ثباتی اجتماعی جامعه آمریکا را به شدت لرزانده است.
پسران دوقلوی اندی و فرانک، یکی در وال استریت قلب مالی و دیگری در کنگره قلب سیاسی کشور مشغول کارند. خواهرشان همراه خانواده خود در مزرعه کوچکی در حومه شهر زندگی می کند. فرزندان این ها نیز به مرور که به سن بلوغ می رسند با چالش های جدیدی روبرو می شوند.
جین اسمایلی در این کتاب که تریولوژی استادانه او را به پایان می رساند، به شخصیت های داستان خود از درون نیرو می دهد و بحران ها و موفقیت های آنها می تواند انعکاس واقع گرایانه و دقیقی از زمانه باشد.
۳- قصه بچه گم شده (The Story of the Lost Child) به قلم النا فررانته
النا فررانته که نام مستعار نویسنده است در این داستان گیرا که ماجراهای آن در شهر ناپل ایتالیا اتفاق می افتد، تصویری تخیلی و و ستایش آمیز از دوستی دو زن به نام های النا و لیلا ارائه می دهد. این داستان که با ظرافت تمام توسط آن گلداستاین به انگلیسی ترجمه شده در سال ۱۹۷۶ آغاز می شود، زمانی که النا به ناپل زادگاه خود باز می گردد و همسرش را در فلورانس به جا می گذارد.
در این مقطع از داستان او یک معشوق مزدوج، دو دختر و مجموعه ای کتاب منتشر شده دارد. رقیب قدیمی و دیرین او لیلا آخرین کسی است که دوست دارد ببیند. ولی چیزی نمی گذرد که یکبار دیگر زندگی آنها در شهر پرجنب و جوش و خشن زادگاهشان در هم می تند. یکی از درس های جاودانه ای که نویسنده در این کتاب می دهد این است: "هر رابطه قوی ای بین دو انسان پر از دام و تله است."
۲- بخت لبخند می زند (Fortune Smiles) به قلم آدام جانسون
آدام جانسون در سال ۲۰۱۵ به خاطر همین داستان جایزه ملی کتاب آمریکا برای آثار داستانی را دریافت کرد. در سال ۲۰۱۲ نیز جایزه ادبی پولیتزر را گرفت و در شمار معدود نویسندگانی مثل فیلیپ راث، سال بلو، والاس استگنر و یودورا ولتی قرار دارد که هر دو جایزه ادبی مهم آمریکا را دریافت کرده اند.
مجموعه داستان جدید او هشداری خلاقانه در واکنش به پیشرفت فناوری و همدلی بسیار نادری را با گستره جغرافیایی از اروپای شرقی و دره سیلیکان در حومه سانفرانسیسکو گرفته تا کره شمالی را با هم ترکیب کرده است.
داستان اصلی این مجموعه شوک فرهنگی دو تبعه کره شمالی در مواجه شدن با عجیب ترین روش های خوش گذرانی غربی در سئول را دنبال می کند. در داستان دیگری به نام "نیروانا" مهندسی که همسرش موقتا فلج شده هنگامی که کنار تخت او می نشیند به آهنگ های نیروانا گوش می دهد. تنها سرگرمی و لحظاتی که به او آرامش می دهد گفتگو با تصاویر سه بعدی (هولوگرام) رییس جمهور ترور شده ای است که خودش توسط دستگاهی به نام آی پروجکتور خلق کرده است. داستانهای این مجموعه ستاره وار درخشانند.
۱- مرکباتی به شهرت طلا (Gold Fame Citrus) به قلم کلر وای واتکینز
خشکسالی لس آنجلس را نابود کرده، صحرای آمارگوسا که در غرب ایالت نوادا است بسیار گسترش یافته و پناهجویانی که از این فاجعه طبیعی گریخته اند در اردوگاههای موقت در ایالت های دیگر اسکان داده می شوند. این پس زمینه اولین داستان بلند این نویسنده است که اولین مجموعه داستانهای کوتاهش به نام "بتل بورن"(زاده جنگ) در سال ۲۰۱۳ جوایز ادبی متعددی دریافت کرد.
یک مدل سابق به نام لوس و دوست پسرش به نام ری که سرباز کهنه کاری است در تنگه های کوهستانی هالیوود به زحمت زندگی خود را ادامه می دهند. پس از نجات دادن بچه ای که ظاهرا متعلق به دنیای دیگری است از یک دسته بازیگران بد، به سمت شرق آمریکا حرکت می کنند.
در این مسیر ری در صحرا گم می شود. لوس نگونبخت و فرزند تازه اش به جامعه دربسته ای می پیوندند که پیشوای آن مرشدی است که با آب شعبده می کند. کلر وای واتکینز احساس ساکنان سابق صحرایی به نام دره مرگ واقع در شرق ایالت کالیفرنیا را زنده می کند. داستان او زبان بسیار بدیعی دارد و درک بسیار دقیق و ظریفی از قدرت ارائه می دهد که با وجود هولناکی اش کاملا واقعی به نظر می رسد.


0