شعرناب

مصلحت خانه - قسمت چهارم


از قسمت چهارم به بعد ، " مصلحت خانه " مروری بر تاریخ مجلس بعد از جنبش فراگیر مردم علیه استبداد و تبعیض در بهمن 57 دارد آنجا که اولین دوره اش در 7 خرداد 1359 خورشیدی آغاز بکار کرد . مجلسی که طی انتخاباتی قابل قبول در 24 اسفند 1358 خورشیدی شکل گرفته بود .
در دوره اول مجلس بعد از انقلاب که هنوز نام آن مجلس شورای اسلامی نشده بود 1900 نفر برای کسب کرسی نمایندگی آن ثبت نام کردند که 540 نفر آن برای حوزه پایتخت و مابقی برای سایر شهرستانها بودند . مجلس اول از جهاتی نسبت به آنچه که در دوره های بعد از آن اتفاق افتاد بی نظیر بود . فقها و حقوقدانان شورای نگهبان بررسی صلاحیتها راآسان گرفتند که بعد از آن دوره دیگر هیچگاه آن آسانگیری لذتبخش تکرار نشد ، و البته بی مانندی یک اتفاق دیگر در مجلس اول تا دوره های دیگر انتخاب یک نماینده اقلیت مذهبی در راس یک کمیسیون بود . " بیت اوشانا " نماینده اقلیت مذهبی رییس کمیسیون بهداشت مجلس اول شد . نقل است که "بیت اوشانا " بسیار علاقمند بود که او را حزب اللهی و خط امامی بدانند و بخوانند . هر چند تمام دوره برای اوشانا به همین آسانی نگذشت و اواخر مجلس اول او را به جرم نزدیکی با حزب توده دستگیر کردند . خودش می گوید وقتی که با چشمان بسته او را از بخشی به بخش دیگری از اوین می بردند از او پرسیده می شود که می داند اینجا کجاست و او گفته بود اینجا آخر خط امام است . به هر روی مجلس اول که مقرر بود با 270 نماینده شکل گیرد به دلایلی چند با 243 نماینده آغاز بکارکرد .از مهمترین دلایل آن ناآرامی هایی بود که مسبب آنرا سازمان مجاهدین خلق می دانند . این سازمان که شکست فاحشی در انتخابات را تجربه کرده بود و موفق نشده بود حتی یک نماینده مورد نظر خود را به مجلس بفرستد و هم مدعی تقلب گسترده در انتخابات هم بود اعتراض هایی از این دست را راهبری می کرد ، که باعث شد مرحله دوم انتخابات در بسیاری از حوزه ها برگزار نگردد و با افزایش این هجمه ها در بعضی از حوزه ها هم مثل حوزه کرمانشاه که کریم سنجابی حائز اکثریت شده بود انتخابات باطل اعلام شد .
با این همه صحنه کارزار انتخابات دوره اول همآوردی سه گروه یا سه جناح اصلی در صحنه سیاسی کشور بود . حزب جمهوری اسلامی به رهبری محمد بهشتی ، نهضت آزادی ایران به رهبری مهدی بازرگان و مجاهدین خلق به رهبری مسعود رجوی ... از بین این سه جریان گروه سوم یعنی رجوی و همفکران مغلوب بزرگ انتخابات نام گرفتند و با اینکه بزرگان نهضت آزادی به مجلس راه یافتند اما در مقام موازنه گروههای راه یافته حزب جمهوری تعداد کرسیهای بیشتری را در مجلس اول تصاحب کرد . میزان مشارکت بنا بر آمار ارائه شده که به دلیل فاصله طولانی با دولت هشتم ونهم می شود به آن اطمینان کرد ، 4|52 درصد تخمین زده شد که با علم بر تعداد واجد شرایط آن زمان که حدود 21 میلیون بود . نزدیک 11 میلیون در انتخابات شرکت کردند .
مجلس تشکیل شد و بنا بر یک سنت همیشگی رییس سنی مجلس تا انتخاب رییس توسط نمایندگان وظیفه اداره مجلس را بعهده گرفت . یدالله سحابی رییس سنی مجلس شد و مهدی بازرگان نائب اول لقب گرفت . اعتبارنامه های نمایندگان در همین ایام مورد رسیدگی قرار گرفت . دوازده نفر با رد اعتبار نامه کرسی نمایندگی که مردم در اختیار آنها قرار داده بودند را از دست دادند . از
جمله آن خسرو قشقایی از تبار ایل قشقایی بود که ابراهیم یزدی از نهضت آزادی برای رد اعتبارنامه او سنگ تمام گذاشت و باتوجه به اسنادی که حاصل تسخیر سفارت بود او را جاسوس آمریکا نامید. و باعث شد تا دیگر نمایندگان نسبت به اعتبارنامه او رای مثبت ندهند .بعد از بررسی اعتبارنامه ها رای گیری برای انتخاب هیئت رئیسه برگزار شد و علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس لقب گرفت ... ادامه دارد


0