شعرناب

استاد اعظم لژ جنجالی فراماسونری ایتالیا درگذشت


لیچو جلی، سرمایه‌دار ایتالیایی که استاد اعظم یک لژ فراماسونری جنجالی بود، در ۹۶ سالگی درگذشته است.
لیچو جلی استاد اعظم لژ معروف به P2 بود که شماری از سیاستمداران و نظامیان سرشناس ایتالیا در آن عضویت داشتند. از این لژ فراماسونری به عنوان دولت در سایه یاد شده است.
روابط این گروه ماسونی با افراط‌گرایان دست راستی و مافیا در سال ۱۹۸۱ افشا شد.
آقای جلی در سال ۱۹۱۹ متولد شد و با جنبش فاشیستی موسولینی وارد عرصه سیاست شد.
او بعدها به نیروهای ژنرال فرانکو در اسپانیا پیوست و در جنگ داخلی اسپانیا علیه جمهوریخواهان (چپ‌ها) جنگید. او بعدا به عضویت چندین حزب نئوفاشیست درآمد.
لیچو جلی در سال‌های ۱۹۶۰ به فراماسون‌ها پیوست و لژ P2 را در سال ۱۹۷۰ تاسیس کرد. پلیس ایتالیا در آن سال‌ها فهرستی را کشف کرد که حاوی نام افرادی بود که ادعا شده بود عضو این لژ هستند. نام سیلویو برلوسکونی در آن فهرست قرار داشت.
آقای جلی به اتهام کلاهبرداری مرتبط با ورشکستگی یک بانک وابسته به واتیکان به دوازده سال زندان محکوم شد اما مدت زمان زیادی را در زندان نگذراند.
جسد روبرتو کالوی، رئیس این بانک که به "بانکدار خدا" شهرت داشت، آویخته به دار در سال ۱۹۸۲ زیر پلی در لندن پیدا شد. مقامات دادستانی بعدها گفتند که او به احتمال قوی کشته شده بود.
لیچو جلی در سال ۱۹۸۰ به ممانعت از اجرای عدالت در ارتباط با انفجار در ایستگاه قطار بولونیا که ۸۵ کشته بر جای گذاشت متهم شد.
او در سال ۱۹۹۸ از حبس خانگی خود گریخت، در حالی که پیشتر هم از زندانی در سوئیس فرار کرده بود. او چهار ماه بعد دو باره بازداشت شد.
تلاش‌های فعالان برای بازداشت و زندانی کردن اعضای گروه P2 به اتهام بی‌ثبات کردن دولت و توطئه‌های سیاسی با شکست مواجه شد.
آقای جلی در سال ۱۹۹۹ در یک نشست خبری گفت: "من فاشیست هستم و فاشیست هم از دنیا می‌روم."


0