شعرناب

آیا این تصویر دایره است؟


به نظر شما این تصویر دایره است؟
روانشناسان می‌گویند پاسخ شما به این سوال می‌تواند حاکی از دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی شما باشد.
اگر پاسخ شما این است که "بله، این شکل به اندازه کافی گرد هست"، به احتمال زیاد شما از نظر سیاسی فردی لیبرال و اهل مدارا هستید. شما به آنچه با عرف اجتماعی تفاوت دارد حساسیت منفی ندارید و به احتمال زیاد معتقدید دولت باید به افراد بی خانمان و بیکار کمک کند و با مهاجران مشکلی ندارید.
اما اگر پاسخ بدهید که "نه، این گرد نیست"، احتمالا دیدگاهی محافظه‌کار دارید و به آنچه با عرف جامعه تفاوت دارد حساسیت نشان می‌دهید، شما به احتمال زیاد با حمایت از حقوق صاحبان کسب و کار و تجارت موافقید، طرفدار ارتشی قدرتمند هستید، با مهاجرت غیرقانونی مخالفید و خواهان شدت عمل در قبال جرائمی مثل روسپیگری و مواد مخدر هستید.
شاید این تست شبیه شوخی به نظر برسد، اما برگرفته از نتایج تحقیقی است که در نشریه " شخصیت و روانشناسی اجتماعی" منتشر شده است.
روانشناسان برای این تحقیق چهار مطالعه انجام دادند و اشکال مختلف هندسی (دایره، مربع، مثلث) را به شرکت کنندگان نشان دادند.
آنها در نهایت به این نتیجه رسیدند که تفاوت محافظه‌کاران و لیبرال‌ها در حمایت از سیاست‌های اجتماعی فقط تحت تاثیر دیدگاه‌های سیاسی آنها نیست بلکه آنها از نظر شناختی، گرایش بیشتری به تشخیص و یافتن هر نوع انحراف از نُرم و عرف دارند.
از این رو کسانی که کج و کولگی این اشکال را نادیده می گرفتند تساهل و مدارای بیشتری نسبت به افراد در حاشیه اجتماع نشان می‌دادند و می‌خواستند فعالانه به آنها کمک کنند.
اما کسانی که نمی‌توانستند "نقص" این شکل‌ها را نادیده بگیرند و تفاوت این اشکال را با شکل "درست" زیاد می‌دانستند، دیدگاهی محافظه کار داشتند، خواهان مجازات سنگین برای متخلفان بودند و کمتر طرفدار خدمات اجتماعی برای اقشار آسیب پذیر بودند.


0