شعرناب

رونمایی از کتاب مسلمانان و راهبان...


مراسم رونمایی از کتاب " مسلمانان و راهبان" در مرکز گفتگوی اديان منطقه وست مينستر لندن - رییس مرکز اسلامی انگلیس: وحدت، چالش اصلی دین داری در عصر امروز است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی شمالی، رییس مرکز اسلامی انگلیس در سخنانی در مراسم رونمایی از کتاب "مسلمانان و راهبان" در لندن ضمن تاکید بر اهمیت وحدت میان ادیان ابراهیمی، گفت: رسیدن به این وحدت چالش اصلی دین داری در عصر امروز است.
دکتر محمدعلی شمالی، در این مراسم که شامگاه سه شنبه 10 نوامبر 2015 در مرکز گفتگوی اديان مسیحی وست مینستر برگزار شد، به نقش حضرت ابراهیم (ع) به عنوان پدر ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام اشاره کرد و گفت: تمام ادیان ابراهیمی باید در پرتوی اشتراکاتشان و بدون برجسته ساختن اختلافاتشان در آرامش در کنار هم زندگی کنند.
حجت الاسلام و المسلمین شمالی با برجسته ساختن اعتقاد به یگانگی خدا به عنوان محور اصلی اعتقاد ادیان ابراهیمی گفت: که اگر کسی بتواند سبب ایجاد اتحاد شود در مسیر کمال گام برداشته است. وی افزود که بر طبل تفرقه کوبیدن اقدامی شیطانی و سنت فرعونیان است.
رییس مرکز اسلامی انگلیس همچنین گفت: من طی چند سال گذشته به طور خاص به مساله جامعه ايمانی (Community) اندیشیده ام. من بر این باور هستم که دينداری به صورت فردی کامل نبوده و بخش عمده ای از کمال و پيشرفت مؤمنان بر رابطه ايمانی فيمابين ایشان مبتنی می باشد و عمده زیبایی های دینداری نیز در زندگی جمعی مؤمنانه نمودار می گردد.
وی افزود: اینکه ما در رابطه خود با خداوند وارسته و متقی باشیم، البته کار ساده ای نیست؛ اما از آن دشوارتر اين است که بتوانیم برای جامعه مان ازخودگذشتگی کنیم و احساس کنیم که رابطه مان با خداوند بر روابط اجتماعی ما تأثیر گذاشته است.
دکتر شمالی در این رابطه به حدیثی اشاره کرد که در آن خداوند از حضرت موسی (ع) پرسید: ای موسی (ع) برای من چه کاری انجام داده ای، موسی (ع) گفت: من برای تو نماز خواندم و روزه گرفتم و انفاق کردم. سپس خداوند می فرماید: نفع روزه گرفتن، نمازخواندن و زکات برای تو بوده است؛ چون این ها به تو در این دنیا و دنیای پس ازآن کمک خواهد کرد؛ اما برای من چه کردی؟ پس موسی (ع) سؤال کرد: آن چه کاری است که برای تو محسوب می شود؟ خداوند می فرماید: آیا فردی را برای رضای من به عنوان دوست و یا برادر برگزیده ای؟. وی با استناد به این حدیث تصریح کرد: چالش اصلی عصر امروز این است که چگونه برای رضای خدا، دوست داشته باشیم و دوست برگزينيم؛ اینکه هر چیزی که متعلق به خدا باشد و خداوند آن را آفریده باشد را دوست بداریم؛ کار دشواری است.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس در پایان با اشاره به دشواری "ساختن جامعه ای خداپسندانه"، گفت: این چالش ها سبب شد که ما با دوستان مسیحی مان مبحث " جامعه " را به عنوان محور گفتگوی ششم شیعه و کاتوليک و کتاب سوم مسلمانان و راهبان انتخاب کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین شمالی در جریان این مراسم همچنین تصاویری از تاریخ شکل گیری گفت وگوهای بین ادیان که منجر به انتشار کتاب یادشده گردید را به نمایش گذاشت. این تصاویر شامل نشست ها، جلسات گفت وگو و شرکت در مراسم عبادی مسیحیان و شیعیان با حضور حجت الاسلام والمسلمین شمالی بود.
آقای جاناتان کاتان، کشیش مسیحی و مسئول کلیسای "سنت مری" ليلاند از دیگر سخنرانان این نشست، در اظهاراتی ضمن استقبال از کتاب "مسلمانان و راهبان"، ضرورت اتحاد در جوامع دینی را مورد توجه قرارداد و عنوان کرد که این موضوع به درستی در این کتاب مورد بررسی قرارگرفته است. وی همچنین نثر ساده و قابل فهم این کتاب را از ویژگی های آن برشمرد.
کشیش کاتان، مشارکت و تعامل مسیحیان و مسلمانان، از جمله بازدید از اماکن و شرکت در مراسم عبادی یکدیگر را پراهمیت خواند و تصریح کرد که پیروان ادیان مختلف باید از ظرفیت های همکاری حداکثر استفاده را بکنند. این کشیش مسیحی افزود که همه انسان های دین دار نیازمند تجدیدنظر در باورهایشان هستند و این مهم تنها از طریق تعامل میان انسان ها با یکدیگر دست یافتنی است.
سر اسقف کوین مک دونالد رئیس اداره ارتباطات بین ادیان شورای اساقفه کاتولیک انگلیس و از دیگر سخنرانان این نشست نیز بر اهمیت انتشار کتاب مسلمانان و راهبان در عصر حاضر تأکید کرد و گفت: در شرایطی که گروه های تفرقه انداز بر طبل جدایی میان ادیان می کوبند این کتاب می تواند واکنش به موقع و مناسبی در این خصوص تلقی گردد. وی با اشاره به اینکه کتاب یادشده بر اهمیت اتحاد و ضرورت دین داری در قالب جامعه ای متحد تأکید کرده است، تصریح کرد: آینده ی بدون اتحاد هیچ است و پایانی بر بحران های منطقه ای بدون اتحاد امکان پذیر نیست.
این کشیش مسیحی ضمن برشمردن اشتراکات و شباهت های مسیحیت و اسلام، گفت: که در هر دو دین، انسان و انسانیت ارزش والایی دارد؛ اما گروه تروریستی داعش که خود را به اصطلاح وابسته به مکتب اسلام می داند هیچ ارزشی را برای جان انسان ها قائل نیست. وی همچنین ضمن انتقاد از آن هایی که دین را منشأ اختلافات جامعه بشری می دانند گفت: آن ها می گویند که اگر دین نباشد اتحاد حاصل می شود، اما این کتاب به درستی در این خصوص روشنگری کرده است.


0