شعرناب

پیشگیری از اعتیاد فصل دوم


پیشگیری از اعتیاد
فصل دوم
هفت پیشنهاد در جهت پیشگیری از اعتیاد
1- کودکان نیاز به امنیت روانی دارند.
2-کودکان به تشویق وتائید نیاز دارند.
3- کودکان نیاز به بازی آزاد دارند وعادت های خوش آیند .
4- کودکان به الگوهای واقعی نیاز دارند .
5- کودکان نیاز به تحرک وتغذیه صحیح دارند .
6- کودکان نیاز به دوست وهمراه دارند و محیطی که نیازهای آنها را بفهمد.
7- کودکان نیاز به تخیلات وهدف دارند.
با رعایت این هفت نکته می توانیم راهی را انتخاب کنیم که کودکمان را از اعتیاد محافظت کنیم .
مطمئناً سئوال می کنید چگونه باید جلو برویم .
ما همه می دانیم همانطور که انسانها و خانواده ها متفاوت هستند روشهای تربیتی آنها هم متفاوت می باشد .ما تصمیم نداریم به کسی به گویم که خودش را تغیر دهد، فقط تاکید ما این است که هر کودک مثل سایر انسانها یک شخصیت فردی است و با توجه به این فردیت او والدین باید تلاش کنند نیاز های فرزندشان را تا جای ممکن از جان ودل تامین کنند، آنها باید سعی کنند نیاز های جسمی و روحی او را برطرف کنند و او را بفهمند وهر جا که او به همراهی نیاز داشت همراهیش کنند و هدفشان تربیت فرزندی باشد که دربزرگسالی فردی مستقل با اعتماد بنفس قوی و عشق به زندگی وبا تعادل روحی باشد.
1- کودکان نیاز به امنیت روانی دارند.
کودکان به امنیت روحی نیاز دارند و این به معنی این است که آنها باید از محبت والدین ونزدیکان بزرگسالشان کاملاً مطمئن باشند .
نکته اصلی اینستکه کافی نیست که والدین فقط فرزندشان را دوست داشته باشند ، بلکه آنها باید این محبت را نشان دهند به نحوی که کودک به خوبی آن را احساس کند بنابراین حرف، حرف احساسات است وهمانطور که همه می دانیم کودکان احساسات خاصی دارند. نیاز های عاطفی کودکان با توجه به سنشان تغیر می کند. و این از زمانی آغاز می شود که کودک در شکم مادر است او می تواند صدای والدین را تشخیص دهد و حتی علاقه و عدم علاقه آنها را قبل از تولد از صدایشان احساس کند. برای نوزاد وکودک کوچولو تماس پوستی خیلی مهم است وحتی بچه های کمی بزرگتر لذت میبرند که در آغوش گرفته شوند و مورد نوازش قرار گیرند . بنابراین والدین باید برای این کار وقت بگذارند باید کودک را در بغل بگیرند او را نوازش کنند،البته مدت و میزان این نوازش را خود کودک تعین می کند .معمولاً کودکان احساسات مستقیم وهیجان انگیز را بیشتر از بزرگسالان دوست دارند چیزی که معمولاً باعث عصبانیت والدین می شود ،چه روزهاوشبهائی که والدین به خاطر بچه ها از خستگی احساس بلاتکلیفی و ناامیدی می کنند ، مسلما بعضی وقتها تحمل وصبر کافی ندارند .البته همه ما می دانیم که هیچ انسانی کامل نیست ووالدین هم انسانندو نمی توانند کامل باشند واحتمالاً خطاهائی می کنند، که باید سعی کنند خطاهایشان را گاهش دهند ، یکی از خطا ها تنبه بی دلیل فرزندان می باشد ، البته تا زمانی که دعوا وبگو مگوی والدین با فرزندشان یک مسئله هر روزی نباشد وبه کتک کاری نیانجامد نباید به آن زیاد اهمیت داد.
اما نکته بسیار مهمی اینجا هست که والدین هرگز نباید آنرا فراموش کنند و آن اینستکه ، اگر کودکی خواست شما در آغوشش بگیرید ،بهیچ وجه نبایدبه سینه او دست رد بزنید مگر اینکه برای شما غیر ممکن باشد ولی تا جای ممکن حتی اگر در سخترین شرایط هستید باید او را در آغوش بگیرید و مورد نوازش قرار دهید.
کودک خصوصاً بعد از یک دعوا وتنبیه احتیاج دارند که در آغوش گرفته شوند ودلداری داده شوند والدین باید همیشه آماده آشتی باشند حتی اگر می دانند که حق باآنهاست .این کودک خیلی رنج می کشد اگر والدین ساعتها از نوازش او خودداری کنند وحتی با قهر او را به رختخواب بفرستند.
امنیت روحی به این معنی است .که اگر والدین استرس دارند ، وقت ندارند وحتی زمانی که با هم اختلاف دارند کودکشان را با آغوش باز بپذیرند وبه او نشان دهند که در هر شرایطی او را دوست دارند. کودکان به این محبت بی قید وشرط والدین نیاز دارند تا اعتماد به نفس خود را پرورش دهند.کودکی که اعتماد بنفس قوی دارد یاد میگیرد ومیداند که به هنگام گرفتاری کسانی هستند که به او پناه بدهند، بنابراین او نیازی ندارد که برای فراراز مشکلات به مواد مخدر پناه ببرد .
ادامه دارد . . .
باقر رمزی باصر
افتاده بپاخاسته


0