شعرناب

به جای حبس به خرید کتاب محکوم می‌شوند!


قاضی قاسم نقی‌زاده، رئیس شعبه دوم دادگاه کیفری گنبدکاووس، در شرق استان گلستان، افرادی را که مرتکب جرایم سبک شده‌اند به جای حبس، به خرید کتاب محکوم می‌کند.
آقای نقی‌زاده به ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گفته است که این کتاب‌ها برای زندان گنبد کاووس خریداری می‌شوند و عناوین آنها متنوع است و از کتاب‌های بسیار ساده تا کتا‌ب‌های تخصصی را در برمی‌گیرد.
او گفته است: "در هر نامه اعزام متهم به زندان هم اعلام می شود که به وی ابلاغ کنند تا روز جلسه دادگاه ۵ جلد کتاب مطالعه و خلاصه آن را به همراه یک حدیث ارسال نماید."
مطابق اصلاحاتی که در سال ۱۳۹۲ در قانون مجازات اسلامی انجام شده، قضات در ایران می‌توانند بنا به تشخیص به جای احکام زندان از مجازات‌های جایگزین استفاده کنند.
انجام خدمات عام‌المنفعه و کار رایگان برای نهادهای عمومی مثل سازمان حفاظت از محیط زیست، میراث فرهنگی، هلال احمر و کمیته امداد به عنوان مجازات‌های جایگزین تعیین شده‌اند.
قاضی نقی‌زاده به ایرنا گفته است: "مطالعه کتاب در زندان علاوه بر مزیت‌های فردی و اجتماعی، از درگیری زندانیان با یکدیگر می‌کاهد."
او در دفاع از مجازات‌های جایگزین حبس هم گفته است: "زندان اثرات مادی و روانی جبران ناپذیری بر مجرم و خانواده او می گذارد که با مجازات جایگزین حبس می توان آن را کاهش داد. فراهم کردن امکان پذیرفته شدن محکومین در جامعه و پیشگیری از رفتار ضد اجتماعی آنان، به حداقل رسیدن حس انتقام در فرد محکوم و کاستن از هزینه نگهداری زندانی شامل پوشاک، خوراک و حفاظت مهمترین مزایای مجازات‌های جایگزین حبس است."


0