شعرناب

بیست سال برای سرویس اطلاعاتی بریتانیا کار می‌کردم!

فردریک فورسایت، نویسنده بریتانیایی داستان‌های جاسوسی فاش کرده است که بیش از ۲۰ سال برای ام‌آی ۶، واحد خارجی سرویس اطلاعاتی بریتانیا کار می‌کرده است.
او در زندگی‌نامه خود با عنوان "بیگانه؛ زندگی من" که تازه منتشر شده، این اطلاعات را فاش کرده است.
طرفداران این نویسنده، سال‌ها بود که گمان می‌بردند با توجه به جزئیات داستان‌های جاسوسی، او حتما برای داستگاه‌‎های اطلاعاتی بریتانیا فعالیت می‌کرده است.
فورسایت که کتاب‌هایی چون روز شغال،پرونده اودسا و سگ‌های جنگ را نوشته به بی‎بی‌سی گفته است که از او خواسته شده بود که در جریان جنگ بیافرا در سال‌های پایانی ۱۹۶۰ از نیجریه اطلاعات بفرستد.
او گفته که در آن سال‌ها ماموری اطلاعاتی به او نزدیک شده و از او خواسته که "به آنها بگوید (در نیجریه) چه خبر است".
فورسایت می‌گوید که در آخرین سال جنگ داخلی بیافرا در سال ۱۹۷۰ او علاوه بر نوشتن گزارش‌های خبری برای رسانه‌ها، گزارش‌هایی هم برای "دوست جدیدش" می‌فرستاده است.
به گفته فورسایت، ام‌آی ۶ می‌خواسته مطمئن شود که خبر کشته شدن کودکان در جریان این جنگ واقعیت دارد.
این نویسنده ۷۷ ساله گفت: "وزارت امور خارجه (بریتانیا) کشته شدن کودکان در جنگ داخلی را تکذیب می‌کرد، چون (دولت) از رژیم دیکتاتور نیجریه حمایت می‌کرد. باعث تعجب است که ام‌آی ۶ دیدگاه متفاوتی داشت."
فورسایت گفت که مانند بسیاری دیگر، او برای کاری که انجام می‌داده حقوقی دریافت نمی‌کرده است. چون به گفته او بسیاری بوده‌اند که رایگان و داوطلبانه حاضر به همکاری با ام‌آی‌۶ بودند.
او که به عنوان خبرنگار برای رسانه‌های چون رویترز و بی‌بی‌سی کار می‌کرده، بسیاری از کتاب‌های داستانی‌اش را بر اساس تجربیات شخصی خود در کشورهای مختلف نوشته است.
آثار فورسایت که به بیش از بیست کتاب می‌رسد به ده‌ها زبان از جمله فارسی ترجمه شده‌اند و بیش از ۷۰ میلیون نسخه از آنها در سراسر جهان فروخته شده است.
تازه‌ترین کتاب او فهرست قتل نام دارد که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
روز شغال که از مشهورترین رمان‌های جاسوسی جهان است و به ماجرای ترور ژنرال دوگل می‌پردازد، در سال ۱۹۷۳ به کارگردانی فرد زینه‌مان ساخته شد.
فیلم دیگری با عنوان شغال با اقتباس از این کتاب در سال ۱۹۹۷ با بازی بروس ویلیس و ریچارد گی‌یر به روی پرده رفت که نتوانست موفقیت نسخه اولیه را تکرار کند.


0