شعرناب

سیاهچاله ها اطلاعات را ذخیره می کنند


پروفسور استیون هاوکینگ فیزیکدان ممتاز بریتانیایی می گوید که سیاهچاله ها اطلاعات مربوط به چیزهایی که در درون آنها سقوط می کند را ذخیره می کنند.
یک سوال همیشه ذهن فیزیکدان ها را مشغول کرده است: وقتی چیزی توسط سیاهچاله بلعیده می شود، اطلاعات مربوط به وضعیت فیزیکی آن دچار چه سرنوشتی می شود.
ابتدا تصور می شد که این اطلاعات از بین می رود، اما معلوم شد که این ناقض قوانین فیزیک کوانتوم خواهد بود.
اکنون پروفسور هاوکینگ می گوید که این اطلاعات ممکن است اصلا وارد سیاهچاله نشود، بلکه در سرحد آن باقی بماند.
به طور کلی، سیاهچاله ها حیطه هایی از فضا هستند که گرانش در آنها چنان قوی است که هیچ چیز نمی تواند از آن خارج شود - حتی نور.
همزمان، قوانین مکانیک کوانتومی حکم می کند که همه چیز در جهان ما می تواند به اطلاعات تجزیه شود، برای مثال، به یک رشته یک و صفر.
و براساس این قوانین، این اطلاعات هرگز محو نمی شود، نه حتی وقتی توسط سیاهچاله بلعیده می شود.
اما براساس نظریه نسبیت عام اینشتین، این اطلاعات باید نابود شود. این معما به پارادوکس اطلاعات معروف است.
پروفسور هاوکینگ معتقد است که اطلاعات اصلا وارد سیاهچاله نمی شود.
او در کنفرانسی در موسسه سلطنتی فناوری استکهلم - کی تی اچ - در سوئد گفت: "برخلاف آنچه انتظار می رود این اطلاعات در داخل سیاهچاله ذخیره نمی شود، بلکه در سرحد آن، یعنی همان افق رویداد، ذخیره می شود."
افق رویداد، مرز یا نقطه ای بی بازگشت است، که در آن فرار از قوه جاذبه سیاهچاله غیرممکن شده است.
هاوکینگ به همراه پروفسور مالکولم پری همکارش در کمبریج و پروفسور اندرو استرومینگر از هاروارد مشغول کار به روی این مساله بوده است. آنها معتقدند که اطلاعات در افق رویداد به یک هولوگرام دو بعدی بدل می شود - پدیده ای که به ابربرگردان (super TRANSLATION) موسوم است.
آقای هاوکینگ گفت:‌ "ایده ما این است که ابربرگردان ها، هولوگرام ذرات وارد شونده هستند. بنابراین، شامل همه اطلاعاتی هستند که در غیر این صورت از میان خواهد رفت."
برخلاف تصویر اینشتین، سیاهچاله ها ممکن است اصلا "درون" نداشته باشند
پروفسور ماریکا تیلور، فیزیکدان نظری در دانشگاه ساتهمپتون، گفت:‌ "نظریه اینشتین می گوید که ماده به درون سیاهچاله بلعیده می شود، و در آن سوی افق رویداد می افتد."
"هولوگرام ظاهرا نشان می دهد که تصویر اینشتین از سیاهچاله درست نیست. به ویژه اینکه، اصلا معلوم نیست که سیاهچاله ها دارای 'بخش درونی' باشند - ماده ای که مکیده می شود ممکن است در افق رویداد گیر کند و به عنوان هولوگرام آنجا حفظ شود."
با این حال او افزود که در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد.
او در مورد سوال به تله افتادن ماده در افق رویداد می گوید:‌ "هیچ کس واقعا نمی داند این اتفاق دقیقا چگونه می افتد - این مساله ای است که هاوکینگ سعی در حل آن دارد."
در حال حاضر جزئیات کمی در زمینه ریاضیاتی که اظهارات هاوکینگ بر آن استوار است وجود دارد، اما او و همکارانش قصد انتشار مقاله ای علمی در هفته های آینده را دارند.
مفهومی موسوم به پرتو هاوکینگ هست که می گوید نوسانات کوانتومی می تواند باعث ساطع شدن ذرات نور - یا فوتون ها - از سیاهچاله ها شود. شاید همین مسیر امکان فرار اطلاعات از سیاهچاله را فراهم کند.
اما پروفسور هاوکینگ می گوید این فرآیند به شکلی "پرهرج و مرج و بی فایده" صورت خواهد گرفت:‌ "برای مقاصد عملی، این اطلاعات از بین رفته است."


0