شعرناب

سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جراحی بینی در ایران می‌شود

تقاطع: روزنامه “تجارت” چاپ تهران در شماره روز یکشنبه (۳ خرداد-۲۴ می) خود در گزارشی با استناد به آمارهای “انجمن جراحان فک و صورت ایران”، از انجام ۲۴۰ هزار عمل زیبایی در سه سال گذشته در کشور خبر داد و نوشت که از این تعداد، ۱۷۰ هزار عمل، مربوط به جراحی بینی بوده است.
این روزنامه در گزارش خود با اشاره به این‌که سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جراحی بینی در ایران می‌شود، اضافه کرده که بر اساس آمارهای “انجمن تحقیقات راینولوژی ایران” در حال حاضر، میزان جراحی‌های زیبایی بینی در کشور، هفت برابر امریکا است.
این در حالی است که دکتر محسن نراقی، رییس این انجمن، با تاکید بر غیرضروری بودن بسیاری از عمل‌های زیبایی می‌گوید که «۵۰ درصد مراجعان برای جراحی بینی به طور واقعی نیازی به این عمل ندارند».
این گزارش در ادامه نوشته که بر اساس آمارهای نهادهای رسمی، تنها ۱۵۷ جراح پلاستیک در تهران، مجوز انجام عمل بینی را دارند اما عملا هفت هزار پزشک‌ در حال انجام این عمل زیبایی هستند و «تعداد کسانی که به‌ عنوان متخصص به انجام عمل‌های زیبایی می‌‌پردازند، ۱۰ برابر بیشتر از جراحان پلاستیک واقعی است».
گزارش روزنامه‌ی “تجارت” هم‌چنین از افزایش گرایش مردان به عمل جراحی زیبایی در سال‌های اخیر خبر داده و افزوده که تعداد جراحی بینی مردان از ۵ درصد در ۱۰-۱۵ سال گذشته به ۱۵ تا ۲۰ درصد در حال حاضر رسیده است.
رییس “انجمن جراحان پلاستیک” درباره آمار جراحی‌های زیبایی به این روزنامه می‌گوید که ۶۰ درصد ‌این جراحی‌ها، مربوط به جراحی بینی است و بعد از آن، لیپوساکشن، پستان و جراحی پلک و صورت در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند.
دکتر عبدالحسن امامی در عین حال، از انجام برخی عمل‌های جراحی زیبایی توسط تکنیسین‌های اتاق عمل خبر داده و گفته که این تکنسین‌ها در قرارداد با یک پزشک، بیماران را با نام او جذب می‌کنند و پس از آن‌که خود، جراحی پلاستیک را برای بیمار انجام دادند، درصدی از مبلغ دریافتی را به آن پزشک پرداخت می‌نمایند.
آقای امامی تاکید کرده که «تنها ۱۰ درصد از شکایات اعلام‌شده از جراحی پلاستیک، مربوط به جراحان پلاستیک است» و «۹۰ درصد شکایت‌ها مربوط به تکنسین‌ها و پزشکان رشته‌هایی است که بدون داشتن تخصص لازم به حوزه جراحی پلاستیک وارد شده‌اند».
این گزارش خاطرنشان کرده که در ایران، سالانه ۵۲ زن بر اثر انجام عمل لیپوساکشن جان خود را از دست می‌دهند.
پیش از این، در روز ۲۸ دی‌ماه سال گذشته، دکتر بهزاد خوروش، دبیر علمی کنگره بین‌المللی بادی‌ کانتورینگ (شکل‌دهی به اندام) در یک نشست خبری گفته بود که ایران به علت فراوانی جراحی‌های بینی، به عنوان «پایتخت جراحی بینی جهان» معروف شده است.
وی با بیان این‌که «در ایران در رابطه با زیبایی، مشکلات فرهنگی وجود دارد» اضافه کرده بود: «گاهی بیمارانی برای جراحی‌های زیبایی به من مراجعه می‌کنند که مشکل مالی دارند و حتی به نان شب نیز محتاجند، ولی به علت چشم و هم‌چشمی به این کار دست می‌زنند و من با صراحت به بسیاری از آنها می‌گویم پول جراحی را در جای دیگر زندگی باید هزینه کرد، نه در جراحی‌های زیبایی غیرضروری.»
در خردادماه گذشته نیز روزنامه‌ی “فرهیختگان”، چاپ تهران با انتشار گزارشی از انجام شماری از “نادرترین” عمل‌های زیبایی جهان هم‌چون “تغییر رنگ چشم”، “کاشت نگین در سفیدی چشم” و “جراحی زیبایی‌ لاله گوش” در ایران خبر داده بود که این گزارش بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد.


0