شعرناب

نوید کرمانی، نویسنده آلمانی ایرانی‌تبار، برنده جایزه صلح انجمن نشر و کتاب آلمان شد


نوید کرمانی، داستان نویس، پژوهشگر و روزنامه نگار آلمانی ایرانی‌تبار، برنده جایزه صلح انجمن نشر و کتاب آلمان شد.
انجمن نشر و کتاب آلمان این جایزه ۲۵ هزار یورویی را به دلیل "احترام عمیق او برای شأن انسانی و فرهنگ ها و ادیان مختلف" به او اهدا می کند.
نوید کرمانی تاکنون چندین عنوان کتاب در زمینه اسلام و گفت و گو میان ادیان به زبان آلمانی تالیف کرده است که برخی از آنها به انگلیسی هم ترجمه شده اند، از جمله "خدا زیباست: تجربه زیبایی شناختی قرآن" و "وحشت از خدا: عطار، ایوب و شورش ماوراء الطبیعی."
هیات امنای انجمن نشر و کتاب آلمان نوید کرمانی را "صدایی مهم در جامعه امروز آلمان توصیف کرده" و گفته دلیل انتخاب او این است که نوشته هایش به زندگی صلح آمیز انسانها از نژادها و مذاهب مختلف کمک می کند.
نوید کرمانی علاوه بر رمان نویسی و فعالیت های پژوهشی، با سفر به کشورها و مناطقی که درگیر تنش های سیاسی و اجتماعی‌اند (از جمله عراق، مناطق فلسطینی و مصر و چند کشور در آسیای میانه)، گزارش هایی برای روزنامه ها و مجلات آلمانی نوشته است.
نوید کرمانی که در آلمان به دنیا آمده، پدر و مادر ایرانی دارد. او در رشته های خاورشناسی، تئاتر و فلسفه در آلمان و مصر تحصیل کرده است.
تازه ترین اثر او رمان "عشق بزرگ" است با مضمونی فلسفی درباره انسان، عشق و مرگ.
از سال ۱۹۵۰، انجمن نشر و کتاب آلمان جایزه صلح انجمن نشر و کتاب آلمان را با هدف کمک به خروج آلمان از انزوای فرهنگی، به یک نویسنده اهدا می کنند. این جایزه در طی این سال ها اعتبار جهانی فراوانی یافته است.
از برندگان دوره های پیش می توان به سوزان سانتاگ، اورهان پاموک، واسلاو هاول و استرید لیندگرن اشاره کرد.
مراسم اهدای جایزه سال ۲۰۱۵، روز ۱۸ اکتبر امسال در طول برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار خواهد شد.


0