شعرناب

یک میلیون و 400هزار معتادو تنها 6هزارمرکزترک اعتیاد(سوم)


یک میلیون و 400هزار معتادو تنها 6هزارمرکزترک اعتیاد
قسمت آخر
عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خانه ملت در واکنش به انتقاد رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی درخصوص عملکرد مجلس در بحث قوانین مربوط به مبارزه با مواد مخدر و دخانی، افزود: قوانین مجلس بر پایه لوایحی است که خود ستاد به مجلس پیشنهاد می دهد٬ همچنین طرح هایی که مجلس به تصویب می رساند با نظارت و پیشنهادهای کارشناسان و مسئولان مربوطه صورت می گیرد لذا اینکه قوانین مصوب مجلس مانعی ایجاد کند٬ درست نیست.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، افزود: طبق قوانین مجلس از گذشته باید در بحث مواد مخدر در زمینه کاهش تقاضا اقداماتی صورت می گرفت که در این راستا بر اساس قانون برای سازمانهای مختلف تعیین تکلیف هم شده بود اما آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تاثیر گذار در جامعه که در این زمینه باید آموزش های لازم را به معلمان٬ دانش آموزان و البته خانواده ها ارائه بکند٬ متاسفانه هنوز جایگاه مناسبی ندارد.
وی با اشاره به اینکه تعدادی از استان‌ها در حوزه اجرای قوانین مبارزه با مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفته اند٬ گفت: طبق تحقیقات انجام شده در برخی استانها تنها یک سوم موارد قانونی عملیاتی می شود و بسیاری از دانش آموزان و معلمان و خانواده ها تعلیم داده نشده اند، همچنین از آنجایی که کاهش تقاضا یکی از مهمترین اقدامات در بحث مبارزه با مواد مخدر است در حوزه دانشگاهی نیز اقداماتی باید صورت گیرد.
رستمیان با بیان اینکه بودجه ای که به سازمانها برای تعلیم کاهش تقاضا اختصاص داده شده محدود است٬ گفت: علاوه بر اطلاع‌رسانی لازم است مهارت آموزی نیز در سطح جامعه انجام گیرد تا افراد نه تنها به دام اعتیاد گرفتار نشوند بلکه با این امر مبارزه هم بکنند.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، تصریح کرد: وزارت بهداشت نیز علاوه بر اقدامات پیشگیرانه باید به مشاوره روان درمانی و پزشکی بپردازد، هرچند وزارت بهداشت در این مدت طرحی در خصوص توزیع متادون در داروخانه ها برای درمان اعتیاد مطرح کرده اما این فعالیت ها نیازمند نظارت است و نباید تبدیل به مباحث تجاری شوند بلکه باید زمینه ساز کاهش آسیب باشند.
وی افزود: درست است که معتادان به دنبال آسیب‌های اجتماهی در این دام گرفتار شده‌اند ولی خودشان بالقوه در گروهی قرار گرفته‌اند که برای جامعه و خانواده ها آسیب زا هستند.
رستمیان با تاکید بر اینکه عرضه مواد مخدر باید کاهش یابد٬ گفت: امروزه عرضه به راحتی در خیابان ها صورت می گیرد. هرچند نیروی انتظامی اقداماتی در این زمینه انجام داده ولی در حال حاضر عرضه در محیط صورت می گیرد و از این امر جلوگیری نشده است، متاسفانه بیش از پنجاه درصد جرم و جنایت و زندانی مربوط به همین مشکل است.
عضو فراکسیون مبارزه با موارد مخدر در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه این روش قابل قبول نیست٬ گفت: امروزه حدود یک میلیون و چهارصد هزار معتاد در جامعه است که این امر بسیار ناخوشایند است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، از تدوین طرحی در کمیسیون بهداشت خبر داد و گفت: در تاریخ 25 اردیبهشت ماه سال جاری از همه کارشناسان و مسئولان مرتبط با حوزه مواد مخدر دعوت شده است تا ابتدا به شناسایی بیماران مزمن(معتادان) و چگونگی حل مشکل آنان پرداخته شود، در این طرح بنا داریم مصرف مواد از سوی معتادان در مراکز تحت کنترل را بررسی کنیم تا این افراد برای تهیه مواد به خانه و جامعه آسیب نرسانند. همچنین جلسه ای برای نظارت بر انجام وظایف سازمانها در اواخر اردیبهشت برگزار خواهد شد.
عضو فراکسیون مبارزه با مواد مخدر مجلس شورای اسلامی مشکل اصلی مسئله اعتیاد در کشور را کوتاهی مسئولان اجرایی دانست و گفت: قوانین مبارزه با مواد مخدر بسیار جامع و کامل است و ظایف برای همه وزارت خانه ها و سازمانها تعیین تکلیف شده که اگر همان موارد اجرایی شود قطعا از مشکلات شرایط موجود کاسته می شود.
پوشش پلکانی بیمه برای معتادان
دراین حال مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت ایران از پوشش پلکانی بیمه برای درمان معتادان خبر داد.
محمدرضا رضائیان گفت: وقتی معتاد بیمار تلقی می‌شود، طبیعی است که باید بیمه درمان هم داشته باشد، بر این اساس سازمان بیمه سلامت ایران با ایجاد سامانه «پابا» (پرونده الکترونیک بیمه اعتیاد)‌ درمان معتادان را زیر پوشش بیمه قرار داده است.
وی افزود: موسساتی که با سازمان قرارداد می‌بندند، دارای شناسه ورود به این سامانه هستند و می توانند با ورود به این سامانه مشخصات معتاد را ثبت ‌کنند.
رضاییان افزود: این سامانه دو بخش دارد، اول ارائه خدمات و دوم گزارش. برای ثبت نام شماره ملی معتاد متقاضی دریافت خدمات در این سامانه ثبت می‌شود. در واقع معتاد با سامانه ارتباط ندارد و مسئولان مراکز طرف قرارداد می‌توانند این کار را انجام دهند.
به گفته وی سیستم با شناسایی شماره ملی، وضعیت بیمه‌ای متقاضی را بررسی می‌کند که آیا بیمه هست یا نه و در صورتی که بیمه نبود، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
رضاییان گفت: پروتکل درمانی و تعرفه‌گذاری خدمات و سم‌زدایی در سازمان بیمه سلامت ایران مشخص شده و معتاد تحت درمان قرار می‌گیرد.
به گفته وی میزان پوشش بیمه‌ای سم‌زدایی معتادان پلکانی تعریف شده است. به این معنا که در مرحله اول 75 درصد هزینه سم‌زدایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، در صورت بازگشت دوباره معتاد و پاک نشدن در مرحله دوم، 50 درصد و در مرحله سوم 25 درصد تحت پوشش قرار می‌گیرد.
همچنین معاون درمان مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اصلاحات جدید در طرح و قوانین پوشش بیمه معتادان، گفت: مقرر شده است تا از سال جاری تمامی معتادان در مراکز، دولتی، خصوصی و سرپایی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
محسن روشن پژوه درباره تحت پوشش قرار گرفتن تمامی معتادان اظهار کرد: در سال گذشته مقرر شده بود تا معتادان در مراکز درمانی دولتی تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا از این طریق فرایند درمان برای آنها با استفاده از امکانات بیمه‌ای در پرداخت هزینه بهبودی، صورت بگیرد.
وی در ادامه با بیان این مطلب که سازمان بهزیستی انتقاداتی را مبنی بر اینکه باید تمامی معتادان باید تحت پوشش قرار گیرند داشت که مربوط به شیوه و نحوه بیمه شدن آنها باز می‌گشت، تصریح کرد: براین اساس از ابتدای سال جلسات هم اندیشی با محوریت پوشش بیمه ای درمان اعتیاد برگزار شده است تا اصلاحاتی در این طرح اجرا شود.
روشن پژوه با اشاره به این مطلب که سازمان بهزیستی معتقد است، باید تمامی معتادان در همه مراکز از جمله دولتی، خصوصی و سرپایی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد در جلسه هم اندیشی مطرح شد تا سازمان بیمه را برای همه معتادان در نظر بگیرد .
معاون درمان مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در خاتمه تصریح کرد: در این جلسات مقرر شد این موضوع در سال جاری اجرایی شود.
بودجه 30 میلیارد تومانی بیمه معتادان
دراین خصوص همچنین قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت، در سال گذشته(1393)،30 میلیارد تومان بودجه برای بیمه معتادان تخصیص داده شد.
علیرضا جزینی درباره عملکرد سال 1393 حوزه های مختلف این ستاد افزود: شش هزار و 773 مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب در سراسر کشور وجود دارد که به بیش از 730 هزار نفر تحت پوشش خدمات ارائه دادند.
وی گفت: این مراکز بیش از 10 هزار بار طی سال گذشته، کنترل و نظارت شده اند و روزانه دو هزار نفر در سراسر کشور جذب مراکز کاهش آسیب می شوند.
جزینی تصریح کرد: 160 واحد دولتی در سال 93 به درمان نگهدارنده با استفاده از داروهای آگونیست پرداختند، همچنین 132 مرکز «دی ای سی» - DIC - (کاهش آسیب) فعالیت داشته اند.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات حوزه درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در سال گذشته می توان به راه اندازی مراکز نگهداری ویژه زنان در مراکز استان اشاره کرد، این در حالیست که در کنار این خدمات، در مجموع 37 کمپ و 10 مرکز مشاوره فعالیت دارند.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به ساماندهی یکهزار و 530 مرکز درمان غیرمجاز در سال گذشته گفت: اکنون 100 مرکز غیرمجاز درمان در کشور فعالیت دارند که این تعداد نیز در سال 94 مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت که پس از طی مرحله بازرسی، یا پلمپ می شوند و یا در مسیر اصلاح شیوه و امکانات درمان و در نهایت تصویب قرار خواهند گرفت.
جزینی با بیان اینکه در سال 93 تعداد 103 تیم سیار در کشور و بویژه در مناطق پرآسیب، به ارائه اقلام بهداشتی نظیر سرنگ به معتادان پرخطر پرداختند، افزود: قصد داریم فعالیت این تیم ها در سال 94 نیز ادامه یابد و ضمن تداوم بتوانیم آنها را در ابعاد کمی و کیفی نیز افزایش و ارتقا دهیم.
باقر رمزی باصر
افتاده بپا خاسته


0