شعرناب

روانشناسی خانواده / نقش والدین در پیشگیری از سیگار کشیدن فرزندان

نقش والدین در پیشگیری از سیگار کشیدن فرزندان
نقش والدین در پیشگیری از سیگار کشیدن فرزندانوالدین درمقابله با مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر نوجوانان و جوانان، مهم ترین نقش را بر عهده دارند.
برقراری ارتباط با فرزندان و بیان انتظارات خانواده درباره مصرف نکردن سیگار و مواد مخدر، دو فعالیت اساسی والدین به شمار می آیند. والدین علاوه بر آنچه در منزل انجام می دهند، می توانند در برنامه های پیشگیری که در مدرسه انجام می گیرد، شرکت کنند. در این مبحث، به بیان نکاتی در زمینه نقش والدین در امر پیشگیری از سیگار کشیدن فرزندان می پردازیم.
● با ارائه الگو ، فرزندان خود را راهنمایی کنید
اگر می خواهید فرزندان شما سیگار نکشند، خود شما باید یک الگوی مناسب برای آنها باشید. امکان سیگاری شدن کودکانی که والدین آنها هر دو سیگاری اند دو برابر بیشتر از کسانی است که یکی از والدین آنها سیگاری است. اگر سیگاری هستید، به دنبال روش ها و راه هایی باشید که در ترک سیگار به شما کمک کند. عادت سیگار کشیدن خود را تغییر دهید تا وقتی که موفق شوید به طور کامل آن را ترک کنید. از سیگار کشیدن در منزل و کنار فرزندان خود اجتناب کنید. فرزندان خود را در کنار کسی که سیگار می کشد قرار ندهید. مدرسه را تشویق کنید برنامه های آموزشی ضد سیگار را از سال های پایین اجرا کند.
● برقراری روابط ، نقش کلیدی دارد
لازم است صادقانه و دوستانه با فرزندان خود در مورد خطرهای سیگار صحبت کنید. این رفتار حتی می تواند زندگی آنها را نجات دهد. وقتی با فرزند خود در مورد سیگار صحبت می کنید، به نکات زیر توجه کنید:
بچه ها را از خریدن کوله پشتی یا وسایلی که مربوط به شرکت های تولید سیگار است، منع کنید. تحقیقات نشان داده است کودکانی که لباس های ورزشی تبلیغاتی سیگار می پوشند یا دوست دارند که یکی از آنها را داشته باشند، سه برابر بیشتر به کشیدن سیگار تمایل دارند. برعوارض دراز مدت کشیدن سیگار تأکید نکنید؛ چون برای بچه ها مشکل است خود را درسن بزرگسالی تجسم کنند. صحبت کردن درباره عوارض کوتاه مدت سیگار مانند: کاهش قدرت بدنی ورزشکاران، به سختی نفس کشیدن، و بد رنگ شدن دندان ها تأثیر بیشتری دارد.
مکان های عمومی را که سیگار کشیدن در آنها ممنوع است، به فرزندان خود معرفی کنید.
" نه " گفتن را به فرزندان خود بیاموزید. هرچه زودتر به کودکان بیاموزید که در برابر فشار همسالان مقاومت کنند. آنها را برای داشتن فکر و عقیده خود تشویق کنید، خصوصاً وقتی که آنها در مقابل فشار گروه ایستادگی می کنند.
به بچه ها بگویید که کارخانه های تولید سیگار آنها را فریب داده اند تا درآمد بیشتری داشته باشند، زیرا معمولاً بچه ها نمی پذیرند که مورد سوء استفاده قرار بگیرند.
● شناختن خطرهای سیگار
سرعت سیگاری شدن نوجوانان و جوانان هشدار دهنده است. آنها معمولاً سیگار کشیدن را از یازده سالگی شروع می کنند و در چهارده سالگی به آن عادت می کنند. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در ایلات متحده آمریکا گزارش می کند که هر روز بیش از۳۰۰۰ کودک سیگاری می شوند و در حدود یک سوم از این کودکان در نهایت از سرطان، بیماری های قلبی یا بیماری های تنفسی می میرند. خطرهای دیگری که سیگار برای تندرستی دارد، عبارت اند از:
- ناراحتی تنفسی و نفس تنگی، تشدید آسم.
- بیماری لثه، جوش های عمیق در اطراف لب و کاهش قدرت بهبود یافتن پوست.
- کند شدن رشد شش ها و کاهش فعالیت آنها.
- اعتیاد به نیکوتین.
- کاهش اکسیژن ماهیچه ها و بروز ضعف بدنی.
- ناباروری.
- سکته.
کودکانی که سیگار نمی کشند اما به طور غیرمستقیم در مجاورت دود سیگار یا ته سیگار قرار دارند نیز در معرض خطرند. دودشدن ته سیگار دو تا سه برابر خطرناک تر است چون از فیلتر نمی گذرد. سالانه هزاران نفر ازدود ناشی از سیگار و تنباکو از دنیا می روند. این دودها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند و باعث عفونت دستگاه تنفسی در کودکان می شوند. سایر عوارضی که دود های تنباکو و سیگار در محیط برای کودکان دارند عبارت اند از:
- تشدید آسم، سرفه کردن و خس خس کردن
- افزایش ابتلا به سرماخوردگی
- عفونت گوش
- سندرم مرگ ناگهانی کودکان
- خطرهای قبل از تولد
خطرهای سیگار برای سلامت، قبل از تولد کودک شروع می شود. دود در دوران بارداری از طریق استنشاق، مستقیماً وارد شش های جنین می گردد و مانع از رسیدن اکسیژن و غذای کافی برای رشد جنین می شود. در دوران نوزادی نیز از طریق شیر مادری که سیگاری است به کودک منتقل می گردد و به کم وزنی کودک که خطری جدی برای سلامت کودک است، ناتوانی های وخیم یا حتی مرگ او منجر می شود.
● عادات خود را تغییر دهید .
اگر شما یا فرزندتان سیگار می کشید، قبل از این که مجبور شوید نسبت به ترک آن اقدام کنید، تجسم کنید چه وقت و چرا سیگار می کشید و برای مقابله با آن محرک ها روش های دیگری بیابید. هر روز از یک روش جدید استفاده کنید تا وقتی که موفق شوید ترک کنید. فقط پس از بیست دقیقه ، بدن فواید سیگار نکشیدن را حس می کند. پس از یک سال، خطر بیماری های قلبی به نصف کاهش می یابد و بعد از ۵ تا ۱۵ سال خطرهای ابتلا به سکته، سرطان و بیماری های قلبی با کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند برابر خواهد شد. وقتی که برای ترک سیگار تلاش می کنید، در پذیرش کمک متخصصان و پزشکان تردید نکنید. می توان در کنار درمان های دارویی که شامل جانشین کردن نیکوتین است، درمان های رفتاری را هم دنبال کرد. در برنامه ترک سیگار شرکت کنید. سعی کنید در برنامه ای شرکت کنید که شامل اطلاعات غذایی برای کنترل وزن، ورزش و تکنیک های کنترل استرس باشد.
● از یادگیری غفلت نکنید
هرچه بیشتر بیاموزید، آسان تر می توانید سلامت فرزندان خود را تأمین کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرهای سیگار و ترک آن می توانید مطالعات خود را گسترش دهید.
منابع : تبیان - روانشناس شو
نویسنده : ؟؟
در صورت تکراری بودن مطلب ببخشید .
" سجاد ربانی "


0