شعرناب

شعر سپید چیست ؟ (2)

شعر سپید چیست ؟ (2)
- مصراع های شعر سپید موقوف المعانی هستند ؛ یعنی مضمون و معنای هر مصراع باید با مضمون و معنای مصراع قبلی و مصراع بعدی خود مرتبط باشد . والٌا شعر پیوستگیِ فرایند و انسجام خود را از دست داده نوعی پراکنده گوئی محسوب می شود .
این است که برخی از شاعرانّ جوان وقتی این ارتباط بین دو مصراع سست می شود ، یا آهنگ یا موضع آنان تفاوت می یابد ، با گذاشتن یک سطر فاصله ، پاراگراف شعر را جدا می سازند . امٌا در مورد دو مصراع غیر مرتبط چنین تدبیری درست نیست ؛ و از مصراع بعدی شعر جدیدی شروع می شود که باید جداگانه بیاید ؛ حتٌی اگر در دو مصراع باشد .
- احتمال قافیه دار شدن و هم قافیه شدن برخی از مصراع ها می رود ؛ و گرچه آهنگ یکنواخت شعر را خدشه دار می کند ؛ امٌا به شرط آنکه طبیعتا" پیش آمده باشد ، و سعی در ایجاد آن نبوده باشد ، مذموم نیست .
- وزن هم از شرایط شعر سپید نیست ؛ امٌا نه اینکه نباید هیچ عبارتی (مصراعی ) وزن داشته باشد ؛ گرچه باز هم از همآهنگی و بنابر این زیبائی شعر می کاهد . به فرض وزن دار شدن برخی از مصراع ها لزومی ندارد که مصراع های مجاور آنها را نیز موزون کرده تداخلی با شعر نیمائی به وجود آورد .
به علاوه در صورت وجود وزن در شعر سپید ، وزن های مختلفی می توانند وجود داشته باشند و مقیٌدات شعر کهن در اینجا رعایت نمی شوند .
- شعرهای احتمالا" هم قافیه ، احتمالا" هم وزن ، به ویژه همآهنگ و از یک آیتمِ موضوع ، در یک پاراگراف جداگانه می آیند . تعدد پاراگراف ها بر زیبائی شعر می افزایند به شرط آنکه در متعدد ساختن آنان غلو نشود .
- اکثر شعر های سپید به طور کامل بر آمده از احساسات و عواطف ؛ خیال انگیز و شور انگیزند .
- شعر سپید معمولا" دارای پژواکی از آهنگ ، موسیقی درونی ، پر طمطرق ، التزام حروف به معنی تکرار پیاپی یک حرف ، یا یک آهنگ ، است .
- برخی که به دو بند اخیر چندان اعتقادی ندارند از طرفداران « موج نو » محسوب می شوند .
تقریبا" تمام شعر های احمد شاملو و برخی از شعر های منوچهر آتشی - سلمان هراتی - سید علی صالحی - طاهره صفار زاده - موسوی گرما رودی - و حتی چند شعر از فروغ فرخزاد در حوزه شعر سپید قرار گرفته اند .
خصوصیٌت شعر سپید در قالب یا فرم و شکل آن است و منحصر به هیچ محتوائی نیست ؛ می تواند محتوائی عاشقانه چون یک غزل ، مدح و مرثیه چون یک قصیده ، حکایت چون یک مثنوی و ... و... و... را داشته باشد .
شما چه میفرمائید ؟
و کدام شعر سپید را به عنوان نمونه معرفی می کنید ؟ .


0