شعرناب

فردوس با یک بغل غزل از راه رسید


مجموعه غزلهای فردوس اعظم - شاعر جوان تاجیک در انتشارات "پویان" شهر تهران با شمارگان 1000 نسخه و با دو خطّ فارسی و سیریلیک تاجیکی منتشر شد.
کتاب مذکور 30 غزل فردوس را در بر میگیرد و با آرایش نفیس به طبع رسیدهاست. آقای فردوس اعظم قبل از این کتاب اشعار "ابرهای آبی" را در سال 2012 نیز با دو خطّ فارسی و سیریلیک تاجیکی به چاپ رسانده است.
آقای مهدی بهمنی از شاعران نامآور ایران به کتاب "یك بغل غزل" پیشگفتار نوشته و از ظهور این گوینده تازه بیان اظهار خوشی و مسررت مینماید و میگوید:"حضرت ایشان با طبع شکننده و زودرنج شاعرانه خود از سوز و گداز درونی سخن به میان آورده و آنها را به زبان شعر واگویه میکند.
چیزی نگفتیم به جز دردهای خیش،
اما علیه ما همه ترفند میکنند.
لطافت و جذابیت اشعار "یك بغل غزل" در کلام ایشان به گونهای انشا شده که بر خواننده ژرف اندیش اثر میکند و بر زبانش ساری و جاری میگردد. لحظاتی نیز دامنه فریاد و اعتراض وسعت بیشتری مییابد. ابیات "یك بغل غزل" جناب فردوس اعظم را شاعری شوریده حال می نمایاند، که غم مردمان هم روزگارش دغدغه دقایق اوست.
دریغ شهر سمرقندم و بخارایم،
دوباره کاش، خدایا، از آن ما می بود"
قرار است کتاب مذکور در دایرههای ادبی ایران رونمایی و به بسیاری از مراکز فرهنگی به طور رایگان عرضه شود.
گفتنی است فردوس در خانواده آقای اعظم خجسته، از شاعران خوش بیان تاجیک در سال 1984 به دنیا آمدهاست. فارغ التحصیل دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه خجند با تخصص زبان انگلیسی می باشد.
اشعارش در نشریه و سایتهای تاجیکستان، ایران، افغانستان و دیگر کشورها منتشر شدهاست و شاعر صاحب سامانههای شخصی میباشد.
شاهمنصور شاه میرزا ،
ادب پژوه تاجیک مقیم تهران


0