شعرناب

اثبات اعجاز قرآن با توسل به مطالب غیر مستند

سلام و عرض ادب
گسترش فراگیری فضای مجازی در سال های اخیر ، نتایج مثبت و منفی فراوانی به دنبال داشته است.
از جمله ی آثار منفی که می توان به آن اشاره نمود ، افزایش سرعت و حجم نشر شایعات است . شایعاتی که بعضا انتشار گسترده ی آنها منجر به بروز عواقبی جبران نشدنی شده یا خواهد شد.
یکی از مهمترین موضوعاتی که محور تولید و نشر گسترده ی شایعات اینترنتی بوده و هست ، اثبات اعجاز قرآن کریم از طریق ارائه ی شواهد و مصادیق به ظاهر علمی و در حقیقت فاقد مبانی علمی و غیر قابل اثبات است.
مطالبی همچون «نظریه ی اعجاز عددی قرآن» ، «پیش بینی وقایع 11 سپتامبر در قرآن» ، «کشف اعجاز قرآن در مورد ساختار شیشه ای بدن مورچه توسط دانشمند استرالیایی» ، «ماجرای اتصال دریاها» و مواردی از این دست ، از جمله شایعاتی هستند که در فضای مجازی به وفور با آنها برخورد می کنیم.
ساخت و نشر این شایعات در بسیاری از موراد با نیت خیر و در راستای اثبات حقانیت قرآن صورت می گیرد اما متاسفانه پیامد نشر شایعاتی از این جنس ، نه تنها به اثبات اعجاز قرآن منتهی نمی شود بلکه این باور غلط را به مخاطبین القا می نماید که عدم امکان اثبات اعجاز قرآن با دلایل مستحکم و قابل دفاع موجب گردیده که مسلمانان تلاش کنند تا با ارائه ی دلایل سست و مدارک جعلی ، حقانیت قرآن را به سایرین اثبات نمایند و بدیهی است که گسترش این باور ، خوشایند هیچ مسلمانی نبوده و نخواهد بود.
از این رو توصیه بر این است که در خصوص پذیرش مطالبی که در فضای مجازی ارائه می شوند ، تأمل و تفکر بیشتری به خرج دهیم و پیش از حصول اطمینان قطعی از صحت مطالب ، از بازنشر آنها پرهیز نماییم.
عرایضم را با درج آیه ای روشنگر از کلام آسمانی به پایان می برم :
إن شر الدّواب عند الله الصم البکم الذین لا یعقلون
قطعا بدترین جنبندگان نزد خدا کران و لالانی اند که نمی اندیشند.
برقرار باشید


0