شعرناب

نقدی بر سخنان آقای ابوترابی درباره اعتیاد


پیشگیری از اعتیاد مهمتر از درمان معتاد است
هر جوان جویای کار، کار پیدا می‌کند
نقدی بر سخنان ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس
( مطالب داخل پرانتز با رنگ سبز از این حقیر است)
یک عضو کمیسیون قضایی مجلس با تأکید بر اینکه پیشگیری از اعتیاد مهمتر از درمان معتادان است، گفت: فرهنگ‌سازی موثرترین راه برای پیشگیری از اعتیاد به شمار می‌رود.
به گزارش نامه نیوز، ابوالفضل ابوترابی اظهار داشت: اعتیاد یک معضل اجتماعی ( و خانوادگی ) است که برای رفع آن باید از مسیر اجتماعی ( و خانوادگی ) عبور کرد. لذا رویکردی که وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این رابطه اتخاذ کرده بسیار مناسب است (این یک باور غلط است ) و می‌تواند در آینده در کاهش آمار اعتیاد موثر باشد.
وی افزود: دستگاه‌های امنیتی ( نهادهای فرهنگی کشور مانند اموزش و پرورش و ارشاد اسلامی ) باید با رویکرد اجتماعی (و خانوادگی ) برای مبارزه با مواد مخدر به میدان آیند و در عرصه مبارزه با اعتیاد گام بردارند، چرا که تجربه نشان داده است، هر کاری که به صورت اجتماعی انجام شده، موفق‌تر بوده و بهتر به نتیجه رسیده است.
نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید همه مردم و مسئولان در رابطه با این دغدغه و معضل اجتماعی احساس مسئولیت کنند تا در امر پیشگیری از اعتیاد موفق شویم. این مسئله علاوه بر پیشگیری، کاهش تقاضا برای مصرف را نیز به همراه دارد.
این عضو کمیسیون قضایی مجلس اضافه کرد: مخدرهای صنعتی اکثراً به صورت زیرزمینی تهیه شده و حاوی مواد سمی هستند، خانواده‌ها هم ( اکثرا ) به اندازه کافی از این موضوع اطلاع ندارند و متاسفانه بسیاری از افراد بویژه جوانان و نوجوانان ناخودآگاه درگیر معضل اعتیاد می‌شوند.
ابوترابی خواستار افزایش اطلاع رسانی‌ها در مورد عوارض جبران ناپذیر مواد مخدر به ویژه روانگردان‌ها شد و گفت: تمام نهادهای آموزشی و خانواده‌ها باید از این مواد آگاهی داشته تا شاهد پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی ( و سنتی ) باشیم.
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس آمادگی دارند ( هیچ نماینده ای آمادگی خود را اعلام نکرده است ) تا در این زمینه همچون گذشته همکاری‌های لازم را داشته باشند، افزود: نمایندگان مردم در صورتی که خلاء قانونی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد احساس کنند
( خلاء قانونی یعنی چی ؟ ) وارد عمل شده و در این زمینه تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند
( این یک ادعای کذب است ) ولی در حال حاضر هیچگونه خلاء قانونی در این رابطه نداریم ..
نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی نبود شادی ( کجای این کشور شادی و نشاط و ورزشگاه رایگان وجود دارد ، یک جوان وارد سونا بشود و خارج شود باید 100 هزار تومان خرج کند آیا اینها نیاز جوانان نیست ؟) را دلیل گرایش به مخدرهای صنعتی ندانست و گفت: فقط راه حل کاهش مصرف بین جوانان و نوجوانان اقدامات فرهنگی است. به نظرم شادی مناسب به اندازه کافی در جامعه وجود دارد ( به جوانان آدرس آنجا را بدهید لطفا ) اگر نبود این همه نخبه ( نخبه چه ربطی به شادی دارد استتتتاد ) از کجا آمده‌اند؟
ابوترابی افزود: معتقدم نهاد خانواده به عنوان رکن اصلی در زمینه پیشگیری از اعتیاد می تواند نقش مهمی را ایفا کند چرا که جوانان معتاد از طریق خانواده یا دوستان ناباب ( دوست ناباب از کجا آمده که ما نمیدانیم ؟ آیا به غیر از خانواده خود است ؟) گرفتار این بلیه اجتماعی اعتیاد شده‌اند .
این عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: با وجود اینکه باید برای معضلات بیکاری چاره‌ای اساسی اندیشید و جهت اشتغال‌زایی هر چه بیشتر افراد جامعه تلاش کرد ولی به نظرم ( نظر کارشناسان و بیماران بهبود یافته و متخصصین درمان و پیشگیری ارجحیت دارد) بیکاری ریشه اعتیاد نیست ( آیا یکی از علتهای مهم اعتیاد هست ؟ ) بلکه ریشه آن سستی، بی‌حالی و کم‌همتی است .
( این سستی و بی حالی به غیر از بی هدف بودن است یا خیر ؟)
وی گفت: در صورتی که فردی در جامعه مصمم و جویای کار باشد قطعا آن را پیدا می‌کند و مشغول به کار می‌شود ولی متاسفانه بالا بودن سطح توقعات جوانان و بی‌حال ( بی حال بودن یعنی چی ؟) بودن آنها سبب شده که تنها به شغل‌های پردرآمد و با سطح اجتماعی بسیار بالا فکر می‌کنند که مساله این چنین نیست و جامعه به همه مشاغل نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه موضوع اعتیاد بسیار پیچیده و چند بعدی است که باید به همه جوانب آن توجه داشت ( این یک حرف کلیشه ای میباشد جناب ابوترابی عزیز ) ( واقع گرا باشید ) گفت: اشتغال در کشور متولی خاصی ندارد که لازم است در این زمینه مسئولان اهتمام بیشتری کنند ( درست است ).
نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد نسبت به این مساله که متاسفانه تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد به اندازه کافی نیست، گفت: به برنامه‌های منسجم و جامع در این زمینه نیاز است. در حال حاضر به سختی مجوز ساخت و راه اندازی کمپ ترک اعتیاد داده می شود ( کشور نیاز به کمپ ترک مواد اصولی و علمی دارد نه هر خانه و هر ویرانه ای که به نحو غیر قانونی فعالیت دارند و مرگ و میر در آن محیها زیاد است ، و بیشتر نیاز به کلینیک بستری دارد ) ولی نظارت پس از افتتاح بسیار اندک ( اصلا نظارتی نیست که کم باشد ) است در حالی که باید نظارت‌ها بیشتر باشد .
ابوترابی خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه منسجم‌تری برای بهبود یافتگان مواد مخدر اختصاص دهد ( تا کنون که هیچ تسهیلاتی قائل نشدند ، اگر هم که شدند یا پروانه کسب میخواستند یا برای وام اشتغال به سه نفر ضامن با حساب بانکی اعتباری برای دریافت وام اشتغال نیاز بوده ) تا شاهد کاهش ورود این افراد به چرخه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از نبود اشتغال برای آنان و خانواده‌هایشان باشیم.
باقر رمزی باصر -افتاده بپا خاسته


0