شعرناب

سالروز مرگ سعدی ؛ یوم الحزن جهان ادبیات

شانزدهم شوّال (22 مرداد ماه جاری)مصادف با سالروز درگذشت شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی است.سعدی بزرگ متعلق به نه تنها ایران و کشورهای پارسی زبان که همه ی کشورهای جهان است.
از این روست که ترجمه ی شعرو نثر او در قالب کتاب در کتابخانه های معتبر جهان عرب و دنیای غرب جزو کتابهای پر مراجع است. از این روست که یک اندیشمند فرانسوی سالها قبل به خاطر ارادت به این شاعر جهانی نام فرزندپسرش را سعدی می گذارد و از قضا این پسر سعدی نام به ریاست جمهوری فرانسه می رسد و در همه ی عمرش به این نام مبارک افتخار می کند و هم ازاین روست که قرنهاست در کشور پهناور و پر جمعیت چین ، افر ادی از مردم ابیاتی از سعدی را ورد زبان و ذکر روزان و شبان خود کرده اند.
سعدی بزرگ نه فقط برای ما ایرانی ها و پارسی زبانها که برای همه ی مردم جهان در هرجا که زندگی می کنند مایه ی فخر و مباهات و آموزگار درس شرف و معنویت و انسانیت است.سالروز مرگ او شانزدهم شوّال -که امسال مصادف با بیست و دوم مرداد ماه است- به حق که یوم الحزن همه ی ملتهای جهان است و چه به جاست که همه و همه در هرجا که هستند به احترام این شاعر و ادیب بزرگ جهانی یک دقیقه سکوت کنند و ما مسلمانان فاتحه ای نثار روح بلند و ملکوتی او کنیم.


0