شعرناب

ارتباط شبکه های اجتماعی و روابط زوج ها


هر روز چه مدت زمانی را آنلاین می گذرانید ؟ همسرتان چطور ؟ آیا همیشه سرتان داخل لپ تاپ و گوشی است ؟ آیا تصور میکنید رسانه های اجتماعی تاثیر منفی روی رابطه شما دارند ؟ آیا این یک مشکل جدی است ؟
آیا شبکه های اجتماعی روی رابطه شما و همسرتان تاثیر منفی دارد ؟
همه می دانیم که انسان ، حیوان اجتماعی است . وجود ما در میان جمع معنا پیدا می کند و در این بین شبکه های اجتماعی یکی از بهترین دستاورد های ماست که جهان را برای ما در دسترس تر کرده است ،شبکه های اجتماعی به جزء لاینفک زندگی ما تبدیل شده اند ، ما از طریق آنها با دوستان دور و نزدیکمان در ارتباط هستیم ، از جدیدترین اخبار و وقایع جهان مطلع می شویم ، گروه ها و تشکل های مورد علاقمان را دنبال می کنیم ، بازی می کنیم ، خرید می کنیم ، یاد می گیریم ، دوستان جدید پیدا می کنیم و در واقع با همه جهان در ارتباط هستیم ، نمی توانیم فواید آن و ویژگی های منحصر به فرد رسانه های اجتماعی را منکر شویم اما در کنار همه اینها مشکلاتی نیز وجود دارد . تحقیقات جدید انجام گرفته توسط محققین در دانشگاه آکسفورد اثبات کرده است که داشتن فعالیتهای زیاده از حد در شبکه های اجتماعی در روابط مشکلاتی به وجود می آورد.
محققان دانشگاه آکسفورد دریافته اند که سپری کردن زمان طولانی در شبکه های اجتماعی ممکن است تاثیرات منفی بر روی حتی قوی ترین روابط انسانی داشته باشد. این مطالعات روی نظریه "رسانه های متعدد"(media multiplexity) – یعنی توانایی ارتباط برقرار کردن با چند کانال ارتباطی همزمان – برای نخستین بار در سال 2005مورد آزمایش قرار گرفته است. این نظریه روی تعدد کانالهای ارتباطی و بازتابی که روی روابط زوجها ایجاد می کند تست شده است.
این تئوری نخستین بار روی مقوله پست الکترونیکی ، چت و تلفن بررسی شد . اما اکنون که خانواده های ما در عصر دیجیتال زندگی می کنند تاثیر رسانه های اجتماعی واقعا حس می شود. ما می خواهیم ببینیم که آیا کانالهای ارتباطی گوناگون رشته های ارتباطی افراد را در دنیای واقعی مستحکم تر می کند یا نه؟
رسانه های جمعی فشاری روی روابط انسانی
این تحقیق که روی 24 هزار زوج انجام گرفته است، نشان میدهد که اغلب آنها اعتراف کرده اند که وجود کانالهای ارتباطی چندگانه میزان رضایت از رابطه را در آنها چندان بهتر نکرده. در حقیقت، برخی از زوجها اذعان داشتند که احساس رضایت کمتری درمورد روابطشان می کنند.
پس واضح است که رسانه ها را می توان به عنوان یک عامل فشار در رابطه ها در نظر گرفت. مثل این است که دنیایی مجازی که در کنار دنیای واقعی خود می سازید تاثیر منفی روی رابطه شما می گذارد. زمانی که روی کامپیوتر و لپ تاپ می گذرانید به ناچار روابط شما با همسر و شریک زندگی تان را ضعیف می کند و مشکلات بزرگتری را ایجاد می نماید.
آیا می توانیم واقعیت را نادیده بگیریم ؟
بنابراین ، زمانی که همسرتان ساعتها در دنیای مجازی سیر می کند چه کاری انجام میدهید؟ آیا شما هم همین کار را می کنید ؟سوالی که باید بپرسیم اینست که آیا مشکل عمیق تری در لایه های زیرین رابطه وجود دارد که منجر به این رفتار شده است ؟ مردی که ساعتها در دنیای مجازی با دوستان خود سرگرم است ممکن است در دنیای واقعی چندان احساس رضایت و خشنودی نداشته باشد و همانند نوجوانانی که ساعتها در کلوپ، بازی های کامپیوتری می کنند ، دنیای واقعی را فراموش کند.
در بسیاری موارد هر دو شریک در جذابیت خلق یک دنیای مجازی جایگزین واقعیت ، غرق می شوند . بدترین سناریو در این شرایط احتمال خیانت حسی و یا عاطفی به شریک زندگی است.
جاسوسی کردن راه حل خوبی نیست
بسیاری پیشنهاد می دهند که فعالیتهای آنلاین همسرتان را زیر نظر بگیرید، مثل چک کردن مسیج ها و... اما این کار مشکل شما را حل نمیکند ، اگر چنین مشکلی وجود دارد باید راه حل اساسی برای آن بیابید ، راه هایی برای افزایش حضور در دنیای واقعی!! برای شروع ، زمان حضور خود در جهان مجازی را کم کنید ، ساعت های محدودی را به این کار اختصاص دهید و خود را پایبند کنید . دیگر اینکه با همسرتان در کنار هم از شبکه ها استفاده کنید ، به این شکل هم زمان بیشتری را با هم سپری میکنید و هم نوعی تفریح خواهد بود.
در صورت نیاز با یک مشاور صحبت کنید تا علل نارضایتی خود و یا همسرتان را بهتر درک کنید و بتوانید راه حلی برای آن بیابید . مراجعه به مشاور نشان دهنده بلوغ فکری شماست ، شاید یک مشکل پنهان در رابطه شما وجود داشته باشد که خود را به این صورت نشان می دهد.
گرچه ما تکنولوژی و رسانه های جمعی را در اختیار داریم تا بتوانیم با جهان ارتباط برقرار کنیم اما شاید زمان آن فرا رسیده است که تلفن ، لپ تاپ و تب لت را کمی کنار گذاشته و برای مستحکم کردن روابطمان با دیگران ارتباط رو در رو برقرار کنیم.
تجربه شما چطور است و به نظر شما چه راه هایی برای حل این مشکل وجود دارد ؟


0