شعرناب

☄️ فروغ فرخزاد☄️

فروغ‌زمان فرخزاد(۸ دی ۱۳۱۳ – ۲۴ بهمن ۱۳۴۵) شاعر اهل ایران بود. وی از پدر و مادری با اصالت تفرشی دیده به جهان گشود.
فروغ فرخزاد (Forugh Farrokhzad) در یک خانواده‌ی متوسط و از پدری نظامی و خشن و مادری ساده و مهربان رشد نمود فروغ‌الزمان فرخزاد فرزند چهارم این خانواده‌ی نه‌نفره بود. او در تمام طول زندگی‌اش رابطه‌ی پرتنشی با پدر داشت. در 16سالگی با پرویز شاپور، کاریکلماتوریست، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پسری به نام کامیار بود. فروغ فرخزاد درست یک سال پس از ازدواج با شاپور اولین مجموعه‌شعری‌اش به نام «اسیر» را منتشر کرد. این ازدواج که حاصل شوری عاشقانه و عصیانگر بود، پس از چهار سال به جدایی انجامید. تأثیرات این طلاق تا سال‌ها بر ذهن و روان فروغ فرخزاد سنگینی می‌کرد.
پس از این جدایی، فروغ فرخزاد برای گریز از زندگی بسته‌ای که در ایران داشت، مدتی به اروپا سفر کرد. روح جست‌وجوگر فروغ، یا به تعبیرابراهیم گلستان، طلبه‌ای که در درون فروغ دائماً در حال یادگیری و پرورش خود بود، از این سفر بسیار آموخت. فروغ فرخزاد در سال 1337 با ابراهیم گلستان آشنا شد و این آشنایی در بستر فضای فرهنگی تازه‌ای که در استودیوی گلستان برایش فراهم شد، امکان تازه‌ای به نبوغ هنری فروغ بخشید. «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد»، دو مجموعه‌شعر بسیار موفق فروغ فرخزاد، در این دوره سروده شد و به چاپ رسید.
فروغ فرخزاد در سال 1338 برای آموزش در امور سینمایی و تهیه‌ی فیلم به انگلستان رفت و در مراحل تهیه‌ی چند فیلم کوتاه با گلستان همکاری کرد. در بهار 1341، با ساختن فیلم «خانه سیاه است» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های مستند تاریخ سینمای ایران را خلق کرد. اما عمر وی دیری نپایید.
،او شش کتاب شعر منتشر کرد که از نمونه‌های شایانشعر نوی فارسیهستند. فرخزاد با مجموعه‌هایاسیر،دیواروعصیاندر قالبشعر نیماییکار خود را آغاز کرد. او یکی از پیشگامان شعر نوی فارسی دانسته شده‌است
سپس آشنایی باابراهیم گلستان، نویسنده و فیلم‌ساز سرشناس ایرانی و همکاری با او، موجب تحول فکری و ادبی در فرخزاد شد. فرخزاد در بازگشت دوباره به شعر، با انتشار مجموعهٔتولدی دیگرستایش گسترده‌ای برانگیخت. سپس مجموعهٔایمان بیاوریم به آغاز فصل سردرا منتشر کرد تا جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به عنوان شاعری برجسته تثبیت کند. آثار و اشعار فرخزاد به زبان‌هایانگلیسی،ترکی،عربی،چینی،فرانسوی،اسپانیایی،ژاپنی،آلمانیوعبریترجمه شده‌اند.
فرخزاد از عامه‌ترین جلوه‌های فرهنگیفمینیسمدر تاریخ ایران بوده‌است. شعرها و گفتاوردهای او در طی زندگی کوتاه هنری خود مورد تحسین منتقدان و محبوبیت فراوان نزد مردم و ادبیات دوستان بوده‌است. او در ۳۲ سالگی بر اثر واژگونی خودرو درگذشت.فروغ فرخزاد، در اوج موفقیت‌های ادبی و سینمایی، در هنگام رانندگی با اتومبیل ابراهیم گلستان، بر اثر تصادف در جاده‌ی دروس-قلهک جان باخت و در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.
در زمان حیات، او را مجنون،فاسد،بی آبرو و....می نامیدند اما امروزه ....احترام ویژه ای برای اشعارش قائل هستند،هنرمندان، شعرا و نویسندگان را تازنده اند دریابیم🙏🙏🙏
روحش شاد یادش گرامی🌹🖤🤍
📌منبع: زندگینامه فروغ فرخزاد🍁
✍️م‌.مدهوش⭐


0