شعرناب

‌جنگی دیگر

جنگی دیگر‌ "
یکی از نبردهایی که در جریان است جنگ بین هوشمندهای مدیریت فردی (هوش مصنوعی ، سوشال مدیا و بازی های کامپیوتری ) با ذهن خلاق انسان است .
اختراع جهان تخیلی ( هوش مصنوعی ، مجازی ) به شکل بازی و سرگرمی و ابزار عمومی با قیمت پایین و دسترس به نوجوانان و جوانان عرضه میشود که اغلب ذهن مخاطب را به ورطه ی اسارت می کشانند ،
این جنگ پیروزش مشخص است و تنها نوجوان و جوان درحال تحصیل است که شکست می‌خورد .
گاهی ذهن مخاطب آنقدر درگیر ناشناخته های از پیش تعیین شده میشود که از خود بیخود شده و شخصیت مجازی بخودش میگیرد به جای قهرمان داستان فکر میکند ، میجنگد و حتما "انتقام" میگیرد حتی اگر هزاران بار در دنیای مجازی شکست بخورد دوباره شروع میکند ،
طراحی نرم افزار بگونه ای است که گذشتی در کار نیست به مخاطب تحمیل میشود حق با اوست ، قدرت دارد و باید بدون گذشت حقش را بگیرد !
زمانیکه وارد دنیای واقعی شده تازه میفهمد که جایگاهش کجاست و چه سخت است باید میز فرماندهی کلیدهای کنترل جهانرا زمین گذاشتهبرای امرار معاش امربری کند .
نکته اینجاست که حس حق به جانب بودن و انتقام جویی به دنیای حقیقی انتقال داده میشود ستیزه جویی و "انتقام" همچنان در ساختار منحنی ذهنی و در نموداری که سیر منفی دارد باقی خواهد ماند .
قدر ناشناسی نمیکنم سرگرمی تا جایی که جایگزین زندگی و عاطفه ها نشده قابل تقدیر است ( آن هم با برنامه ریزی) ..
کلا ایدئولوژی بازی های آنلاین همین است که مخاطب در دنیایی کادر بندی شده و نظارتی با شخصیت تهاجمی روبه جلو قرار بگیرد ، آنقدر در کلیدها و برنامه ها غرق باشد که آینده ،گرسنگی و تشنگی اش را فراموش کند !
دریغ که مخاطب فقط ادبیاتش با عزیزانش تغییر میکند آنهم روبه پس رفت و زوال !
بهروز دارابی


0