شعرناب

درس های محتشم کاشانی برای شاعران عاشورایی

بسمه تعالی
ثبت شده در سایت : سیویلیکا _ سال 1402
درس های محتشم کاشانی برای شاعران عاشورایی
چکیده
شاعر عاشورایی برای افزایش معرفت خود و جامعه , که هدف حقیقی شعرعاشورا می باشد , باید به ترویج ارزش های عاشورا بپردازد . و تنها سوگ سُرا و شهرت خواه نباشد . محتشم کاشانی , برای افزایش معرفت و بصیرت جامعه و تنها نماندن امام معصوم ِ زمانه , که برای فریب دشمن های امام حسین (ع) و راحت طلبی , امام حسین (ع) را یاری نکردند , برای شاعرهای عاشورایی درس های : افزون بر پرداختن به سیمای امام حسین (ع) , پرداختن به سیما و سیره ی پلید دشمن های حسینی ( ع) و همچنین , ندامت قلبی و عملی عاشورایی جامعه و نیز , درس های : نقش تربیتی حضرت رسول (ص) و حضرت صدّیقه (ع) بر اندیشه ی امام حسین (ع) برای تصمیم در انجام قیام عاشورا و نجات اسلام محمّدی ِ واقعی و ترویج سایر هدف های قیام عاشورا و ارزشمندترین هدف های اسلامی ِ عاشورا یعنی هدف های الهی را می دهد .
واژگان كليدي: محتشم ، درس برای شاعران عاشورایی
مقدمه
شاعر بزرگ عاشورا محتشم کاشانی در سده ی دهم هجری قمری پا به جهان نهاد . ایشان , در ترکیب بند عاشورایی ِ بسیار مشهور و ماندگار دوازده بندی خویش , درس های کاربردی و عقیدتی ارزشمندی را برای افزایش بصیرت و معرفت شاعر های عاشورایی که هدف بسیار ارزشمندی در تربیت و کمال شاعر عاشورایی می باشد , بیان می کند . که در ادامه می آید .
متن
باید شاعرهای عاشورایی , مانند محتشم کاشانی , به ترویج هر چه بیشتر ِ عزاداری بسیار عظیم شهید های تابان بی سَر کربلا و اسیر های بسیار مظلوم شام (ع) بپردازند . زیرا , ایثار آنها برای بشریّت , بی پایان است .
در اینجا , این نکته نیز قابل بیان است :
در سال های اخیر , عزاداری امام حسین (ع) و شهید ها و اسیر های نورگستر کربلا در ایران اسلامی , پرشور است . امّا , به پرشوری بسیار دهه ها و سده های اخیر نمی باشد . پس , شاعر های عاشورایی روزگار ما , نباید سکوت کنند . و محتشم وار , سوگ بزرگ شهید ها و اسیر های کربلا را یادآوری نمایند . و عزاداری ِ عاشورایی با عظمت تر را ترویج کنند .
گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب
کاشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست
این رستخیز عام که نامش محرم است
...
جن و ملک بر آدمیان نوحه می‌کنند
گویا عزای اشرف اولاد آدم است
یا :
روزی که شد به نیزه سر آن بزرگوار
خورشید سربرهنه برآمد ز کوهسار
موجی به جنبش آمد و برخاست کوه کوه
ابری به بارش آمد و بگریست زار زار
گفتی تمام زلزله شد خاک مطمئن
گفتی فتاد از حرکت چرخ بی‌ قرار
یا :
بر حربگاه چون ره آن کاروان فتاد
شور و نشور واهمه را در گمان فتاد
هم بانگ نوحه غلغله در شش جهت فکند
هم گریه بر ملایک هفت آسمان فتاد
///////////////////
شاعر های عاشورایی , مانند محتشم کاشانی , باید سیرت دشمن های حضرت حسین (ع) و شهید ها و اسیر های تابنده ی کربلا (ع) را با ژرف نگری نشان بدهند . تا بصیرت خواننده و جامعه را بالا ببرند .
که در میان اشعار عاشورایی ادبیّات پارسی , حجم کمتر ِ متن سروده , به تحلیل سیرت و اندیشه ی دشمن های امام حسین (ع) می پردازد . و حتّی , در معاصر و نیز در روزگار ما , باید از این غفلت , کاسته شود .
آه از دمی که لشکر اعدا نکرد شرم
کردند رو به خیمه سلطان کربلا
....
پس بر سنان کنند سری را که جبرئیل
شوید غبار گیسویش از آب سلسبیل
برای نمونه , در ترکیب بند عاشورایی محتشم کاشانی از میان دشمن های امام حسین (ع) , نام ِ ابن زیاد ملعون , نیز آورده شده است .
او با حیله ی فراوان , مردم کوفه را از بیعت و همراهی با حضرت مسلم بن عقیل (ع) , باز داشت .
امّا در بیشتر سروده های عاشورایی ادبیّات پارسی به نام ابن زیاد ملعون و بیان سیرت و اندیشه ی او اقدام نمی شود .
آری , پرداختن به سیرت و اندیشه ی دشمن های امام حسین (ع) , به اندازه ی پرداختن به ویژگی های یارهای درخشان امام حسین (ع) , برای اندیشه ی فرد ها و جامعه ی اسلام و حتّی بشریّت , ارزشمند است .
ای زاده زیاد نکرده‌ست هیچ ‌گه
نمرود این عمل که تو شداد کرده‌ای
کام یزید داده‌ای از کشتن حسین
بنگر که را به قتل که دلشاد کرده‌ای
/////////////////////////
خورشید آسمان و زمین نور مشرقین
پرورده ی کنار رسول خدا حسین
شاعر های عاشورایی , در شعر خویشتن باید به نقش مهمّ تربیتی امام حسین (ع) به وسیله ی پیامبر گرامی اسلام (ص) , که قیام حضرت سیّدالشّهدا (ع) , از تربیت اصیل امام حسین (ع) به وسیله ی حضرت پیامبر اسلام (ص) , ریشه گرفت , اشاره نمایند . و بپردازند . امّا , در شعر عاشورایی و به ویژه شعر عاشورایی معاصر , به این امر ارزشمند , کم توجّه می شود .
محتشم کاشانی , ندامت عاشورایی را بسیار بزرگ می داند . آری , تنها ماندن امام حسین (ع) و یار های شهیدش (ع) در دشت کربلا , برای عهد شکنی و حتی راحت طلبی و بی تفاوتی ِ امّت اسلام بود .
کاش آن زمان ز آه جهان سوز اهلبیت
یک شعله برق خرمن گردون دون شدی
کاش آن زمان که این حرکت کرد آسمان
سیماب‌وار گوی زمین بی‌سکون شدی
کاش آن زمان که پیکر او شد درون خاک
جان جهانیان همه از تن برون شدی
کاش آن زمان که کشتی آل نبی شکست
عالم تمام غرقه ی دریای خون شدی
شاعر های عاشورایی , باید مانند محتشم کاشانی , ندامت عاشورایی را در شعر های خویش به صورت تحلیلی , به کار ببرند . و موجب بیداری خواننده ها و جامعه شوند . و نگذارند که مسلمان ها , دوباره بی تفاوت و دنیا پرست و راحت طلب و عهدشکن با امام عصر ِخویش گردند .
یک نمونه ی موفّق در این مورد : مثنوی عاشورایی معلّم دامغانی با مصراع ابتدایی ِ " روزی که در جام شفق مل کر خورشید " است . که به نحو والایی , ندامت عاشورایی را بیان می کند . و گوشزد می نماید .
هست از ملال گرچه بری ذات ذوالجلال
او در دلست و هیچ دلی نیست بی‌ملال
شاعر های عاشورایی , باید هدف های الهی ِ امام حسین (ع) و شهید های کربلا را نیز در شعر بیاورند . که در سروده های عاشورایی ِ ادبیّات پارسی , مورد های کمی به صورت درخشان به این امر , پرداخته اند . از جمله ی این موارد ناب , مثنوی روضه الاسرار , سروده ی سروش اصفهانی است .
آری , مهم ترین هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا , نخست , جنبه ی الهی است . و سپس , جامعه ی مسلمان ها و بشریّت است . زیرا , تنها آفریننده ی هستی و تنها خواست بی چون و چرای دو جهان و تنها منبع قدرت کائنات و تنها منبع نور ِ هستی , سرشت الهی است .
آری , محتشم کاشانی در بیت بالا , هدف عارفانه ی امام حسین (ع) از شهادت خویشتن را , کسب رضایت الهی و فتح دل ها بیان می کند .
و شاعر های عاشورایی , باید هدف های تابناک الهی ِ دیگر را نیز در سروده هایشان , کشف کنند .
چون روی در بقیع به زهرا خطاب کرد
وحش زمین و مرغ هوا را کباب کرد
...
آن تن که بود پرورشش در کنار تو
غلتان به خاک معرکه کربلا ببین
محتشم کاشانی در سروده ی عاشورایی ماندگار خویش , علاوه بر فضای مرثیه , نکته های سرشار از حکمتی را نیز , برای بالا بردن معرفت خواننده ها , اعمّ از جامعه و حتّی شاعر های عاشورایی نیز بیان می کند .
ایشان , در سروده ی عاشورایی اش , به پرورش امام حسین (ع) به وسیله ی معارف ناب وحیانی و نبوی (ص) ِ وجود مادر بزرگوار ایشان یعنی حضرت صدیقه (ع) اشاره می کند . و شاعر های عاشورایی را به ترویج این موضوع ارزشمند در سروده های عاشورِایی خویش , یاد آوری می کند . زیرا , حضرت فاطمه (س) که بنابر یک حدیث نبوی (ص): " فاطمه پاره تن من است، هر که او را اذیت کند مرا اذیت کرده و هر آنچه او را خشنود سازد مرا خشنود ساخته است. " [2], در زمان زندگی اش , بنابر تاریخ شیعه , جانشینی و امامت امّت اسلام را , در وجود امام علی (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) می دانست . و روشنگری می نمود . و در حقیقت , قیام عاشورا , میراث فاطمی (ع) و پیروی از اندیشه های حضرت فاطمه (س) بود . در شعر های عاشورایی ادبیّات پارسی و حتّی در شعر عاشورایی معاصر و روزگار ما , به این مسئله , کمتر پرداخته شده است . و شاعر های عاشورایی , باید به این مسئله ی ارزشمند , بیشتر بپردازند . و تحلیل کنند .
بحث و نتيجه‌گيري
محتشم کاشانی , درس های عاشورایی ارزشمندی را برای استفاده ی شاعر ها برای افزایش معرفت و بصیرت در شعر خویش و جامعه , که هدف حقیقی شعر عاشوراست , بیان می کند . در روزگار ما , امام مهدی (عج) جانشین و امام حسین (ع) ِ زمانه است . و شاعر های عاشورایی در شعر خویش , وظیفه دارند , با بالا بردن معرفت عاشورایی و ترویج سیره ی امام حسین (ع) در جامعه ی ایران و اسلام و جهان , افراد را برای یاری ِ امام عصر (عج) , آگاه و تربیت نمایند . تا جامعه , از تنها ماندن امام حسین (ع) و شهید های نینوا که برای فریب دشمن های امام حسین(ع) و راحت طلبی و ترس , به یاری امام حسین (ع) نپرداختند , عبرت گیرند . و با یاری و وعده ی خداوند تابان در قرآن مجید , و یاری عملی افراد , ظهور مهدی (عج) و سعادت الهی برای بشریّت در دو جهان رخ دهد .
منابع
محتشم کاشانی، کمال الدین علی، 1389، دیوان اشعار، چاپ پنجم، تهران، انتشارات نگاه
مجلسی، محمدباقر، 1372، بحارالانوار، چاپ اول، تبریز، انتشارات جاویدان
نویسنده : سید محمد حسین شرافت مولا


0