شعرناب

حمیرا قادری نویسنده‌ی افغان

دکتر "حمیرا قادری"، نویسنده و داستان‌نویس معاصر افغانستان، زاده‌ی سوم حوت (اسفند) ۱۳۵۸ خورشیدی، در کابل، از پدر و مادری هراتی است.
او که از سال ۱۳۷۱ به نوشتن داستان روی آورده است؛ همسر اول "فرامرز تمنا" یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان در سال ۱۳۹۸ بود. این دو در سال ۱۳۸۷ با هم ازدواج کرده بودند که در مرداد ۱۳۹۵ به‌طور غیابی و یک‌جانبه همسرش او را طلاق داده بود.
وی در سال ۱۳۷۹ برای ادامه‌ی تحصیلات به ایران سفر می‌کند و دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی سپری می‌نماید.
وی پایان‌نامه خویش را با عنوان «نقد و بررسی روند داستان‌نویسی در هرات» از سال ۱۲۹۸ تا ۱۳۸۰ و در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ به راهنمایی سیروس شمیسا در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی دفاع نمود.
داستان‌های حمیرا قادری در نشریاتی چون روزنامه اتفاق اسلام، اورنگ هشتم، هفت قلم، هزار و یک شب و مجله هری چاپ شده‌ است. همچنین از او دو داستان در کتاب زیر گنبد کبود که مجموعه‌ای از آثار داستان نویسان معاصر هرات است چاپ شده‌ است. وی هم‌اینک دبیر انجمن هنرمندان و فرهنگیان افغان است.
▪︎جوایز ادبی و هنری:
وی به خاطر داستان «باز باران اگر می‌بارید» موفق به دریافت لوح تقدیر در سومین دوره‌ی جایزه ادبی صادق هدایت در سال ۱۳۸۳ شد و به همین خاطر از سوی سید مخدوم رهین وزیر فرهنگ وقت افغانستان مورد تقدیر قرار گرفت. او نخستین نویسنده‌ی افغان است که موفق به دریافت این لوح می‌شود.
▪︎کتاب‌شناسی:
- گوشواره انیس (مجموعه داستان کوتاه) - نشر روزگار - ۱۳۸۷
- بررسی روند داستان‌نویسی در افغانستان (اثر پژوهشی) - نشر روزگار - ۱۳۸۷
- نقره دختر دریای کابل
- اقلیما
- گزیده‌ی اشعار معاصر افغانستان
و...
گردآوری و نگارش:
#لیلا_طیبی (رها)


0