شعرناب

محمد بن احمد

ابوریحان محمد بن‌ احمد بیرونی خوارزمی (قرن 4-5 هجری)، دانشمند برجسته مسلمان ایرانی است. از او آثار بسیاری در ریاضیات، نجوم، دارو شناسی و جغرافیا به جا مانده است. لیکن او پیش از هر چیزی، یک عالم دینی و یک فقیه بود. ابوریحان معتقد بود که دین و سیاست باید عین هم باشند. او بر این باور بود که حکومت، باید اسلامی باشد و این اسلام است که باید بر جامعه بشری حکومت کند
ابوریحان محمد بن‌ احمد بیرونی خوارزمی (قرن 4-5 هجری)، دانشمند برجسته مسلمان ایرانی است. از او آثار بسیاری در ریاضیات، نجوم، دارو شناسی و جغرافیا به جا مانده است. لیکن او پیش از هر چیزی، یک عالم دینی و یک فقیه بود. او در خوارزم در مدرسه علمیه، تحصیلات دینی را طی کرد و در زمینه مسائل اسلامی هم تالیفات متعدد دارد.
علاوه بر این، ابوریحان معتقد بود که دین و سیاست باید عین هم باشند. او بر این باور بود که حکومت، باید اسلامی باشد و این اسلام است که باید بر جامعه بشری حکومت کند: «دين ما و دولت ما توأم اند كه برفراز يكي از آنها نيروي الهي در اهتزاز است، و برفراز ديگری دست آسمانی گسترده است. بارها طوایف گوناگون گرد هم آمدند تا اسلام را نابود و جامه توحش به دولت بپوشانند اما آرزوی آنها برآورده نشد. پس هر روز بارها اذان در گوش‌های مردم به صدا در می‌آید، صف اندر صف پشت سر امامان به نماز ایستاده و قرآن عربی مبین را می‌خوانند و در مسجدها برایشان موعظه می‌شود، (الهی) ریسمان اسلام پاره نشود و دژ آن ویران نگردد». (ابوریحان بیرونی، الصیدنة، ترجمه: باقر مظفر زاده، فصل چهارم، ص ۱۶۸)


0