شعرناب

قادر عبدالله زاده هنرمند بوکانی

استاد زنده‌یاد "قادر عبداللە‌زادە" متخلص بە "قالەمەڕە" یکی از هنرمندان کورد است کە در موسیقی مقامی کوردستان همچون ستارەای می‌درخشد.
وی در ١ دی ١٣٠٤ خورشیدی، در روستای "کولیجە" در حومە‌ی بوکان، در خانوادەای كشاورز و زحمت‌کش چشم بە جهان گشود. بە گفتە‌ی خودش در میان خانوادە نواختن ساز شمشال مرسوم بود، اما هیچ کس بە ایشان آموزش نداد و خود نواختن ساز شمشال را فرا گرفت.
ایشان چند سال قبل از فوت در گفتگویی اعلام کردە بود: "فقط زمانی که عاشق بودم و حال ‌و هوای جوانی در سر داشتم، در خلوت، حرف‌های عاشقانه‌ای را که در دل داشتم با شمشالم بیان می‌کردم و فقط برای خودم شمشال می‌زدم؛ و گرنه همیشه برای مردم شمشال نواخته‌ام." این هنرمند افزودە است: "تمام زندگیم را در ناراحتی و گرسنگی و سیه‌چارگی گذراندم."
این هنرمند در سال ١٩٩٣ میلادی، جایزە‌ی آلمان بهترین و اصولی‌ترین نوع نی‌نوازی را کسب کرد، اما بە دلیل فقر مالی نتوانست آن‌را دریافت کند.
در سال ٢٠٠٢ در شهر سلیمانیە، برندە فستیوال پیرمِرد شد و در سال ٢٠٠٣ هم از سوی همشهریانش مورد تقدیر قرار گرفت. در جشنوارە فجر تهران و در جشنوارە موسیقی نواحی ایران در کرمان و چندین جشنوارە معتبر دیگر حائز رتبە برتر شد و در چندین جشنوارە ملی و منطقه‌ای حضور ارزشمند و پر ثمر داشت و با هنرمندان بزرگ و نامدار کورد ترانه و آهنگ‌های ماندگاری را تولید و ضبط کرده است.
سرانجام وی پس از ٨٤ سال زندگی هنرمندانە در ٣١ اردیبهشت ١٣٨٨ خورشیدی، دارفانی را وداع گفت و پیکر وی بنا بە وصیت خود در کنار هنرمند نامی "حسن زیرک" در تپە ناڵەشکینە شهر بوکان به خاک سپردە شد.
گردآوری و نگارش:
#زانا_کوردستانی


0