شعرناب

حسین والامنش

زنده‌نام "حسین والامنش"، نقاش و تندیس‌گر ایرانی ساکن استرالیا، از مکتب هنری نوگرا، زاده‌ی ۱۱ اسفند ۱۳۲۷ خورشیدی در تهران بود و در پانزده سالگی به "هنرستان هنرهای زیبای پسران" در تهران رفت و نخستین فعالیت هنری خود را با بازی در نقش "فیل" در نمایشنامه "شهر قصه"، شاهکار بیژن مفید شروع کرد.
او در خانواده ۶ نفره با سه پسر و یک دختر در تهران متولد شد.، اما وقتی حدوداً سه سال داشت، بنا به اقتضای شغل پدر، که به شهر بردسیر کرمان نقل مکان می‌کنند. بعد از مدت کوتاهی پدر به تهران برمی‌گردد و بعد از دو سال به عنوان بخشدار «خاش» به این شهر منتقل و شش سالی را در این شهر زندگی می‌کنند. بدین ترتیب، حسین، اول تا پنجم ابتدایی را در شهر گرم و کویری سیستان و بلوچستان، سپری می‌کند.
وی در سال ۱۳۵۲، زمانی که بیست و سه ساله بود از ایران به شهر پرت در استرالیا رفت و آنجا ماند و به هنر نقاشی روی آورد و در سال ۱۳۵۶ در رشته هنرهای تجسمی از دانشگاه استرالیای جنوبی، فارغ‌التحصیل شد. او بعدا به شهر آدلاید در جنوب استرالیا رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند.
او با خانم آنجلا ازدواج کرد. همسرش آنجلا والامنش نیز در کار هنرهای تجسمی و نقاشی فعالیت دارد. والامنش در سال اول دانشگاه با آنجلا که در رشته سرامیک تحصیل می‌کرد، آشنا می‌شود. در سال ۱۹۷۶ با او ازدواج می‌کند و صاحب پسری می‌شوند که در زمینه‌ی فیلم‌سازی فعالیت دارد.
آثار متعددی از این هنرمند در موزه های مختلف استرالیا و همچنین در سطح شهرهای استرالیا قرار داده شده و او جوایز زیادی را از آن خود کرده است. از جمله‌ی این جوایز: جایزه‌ی هنرهای تجسمی انجمن گرانت، شورای استرالیا و چایزه‌ی دوسالانه جایزه بزرگ در داکا، بنگلادش بود.
وی ۲۵ دی ۱۴۰۰، در ۷۳ سالگی در شهر آدلاید، در استرالیای جنوبی در اثر ایست قلبی درگذشت.
گردآوری و نگارش:
#زانا_کوردستانی


0