شعرناب

تعلّقات و زنجیرهای پنهان خرافات قسمت چهارم


تعلّقات و زنجیرهای پنهان
قسمت چهارم
7. دعانویسی
بازار دعانویس های هوس باز گرم است و مشتریان عوام و ساده لوح اعمّ از غنی و فقیر باتمام احترام و اشتیاق و امیدواری گرد دعانویس ها و «فال بین» ها و «کف بین» ها، جمع می شوند و هرچه در بساط دارند، دو دوستی تقدیم آن حقّه بازهای مکار می کنند. به امید اینکه گره از کار این بیچارگان بگشایند. غافل از اینکه آن نیرنگبازان، خود شیطانهایی هستند که خلق الله رادست انداخته اند و پول مردم ناآگاه را با لطایف الحیل از دستشان می ربایند.
تأسف بارتر اینکه گاهی در برخی روستاها و شهرها، با وجود پزشک، دارو، درمان، بیمارستان و درمانگاه، مردم عوام خرافه پرست، خیلی از بیماران جسمی را نزد دعانویسهامی برند! و هر چه هم به آنها گفته شود که آخر رماتیسم مفاصل، ذات الرّیه، لوزه گلو، کم خونی، اسهال خونی، سردرد و.. . چه ربطی به دعانویسی و رمّالی دارد؟ تأثیری ندارد. این از بدبختیهای بسیاری از مردم عوام و بی خبری از علم و تعالیم الهی اسلام است که در اثر دوری از دانش و دین و به خاطر ندیدن حقیقت، ره افسانه زده اند و دستخوش خیالات خرافی و موهومات خود شده اند.
البته آن چه گفته شد به معنی انکار تاثیر دعاهای مأثور از پیشوایان معصوم علیهم السلام نیست زیرا اذکار و ادعیه شرعی در صورت وجود شرایط و مصلحت، در پاره ای امور مؤثر است و منافاتی ندارد که به دکتر مراجعه کند. از دیدگاه موحدان، در عالم وجود، هیچ موثری جز خدای متعال نیست. حتی تشخیص درست مرض توسط پزشک و تأثیر داروها نیز از جانب خداست.
سخن ما در مورد شیادانی است که گاه با فریب مردم به انباشتن اموال خود می پردازند.
شاید یکی از علل پایبندی عوام به این گونه خرافات، وجهه و رنگ دینی دادن به خرافات توسط افرادی شرور است؛ چرا که از یک طرف مردم به دین عشق می ورزند از طرف دیگر از تعالیم و احکام راستین اصیل اسلام بی خبرند. در این آشفته بازار عشق و جهل مردم، رمّالها و دعانویس ها و کف بینها به کارهای خلاف شرع خود رنگ مذهبی می دهند.
ادامه دارد . . . .
باقر رمزی باصر


0