شعرناب

نوبل

آقای " آلفرد نوبل " مهندس شیمی‌ ، مبتکر و مخترع و اسلحه‌سازِسوئدی است . نوبلاز جمله افرادِ معدودی بود که این شانس را داشت تا قبل از مرگش ، آگهی وفاتِ خودش را باچشمِ خود ببیند و بخواند ! حتماً می دانید که آلفرد نوبل مخترعِ دینامیت است.
زمانی که برادرِ آلفرد بانام " لودویگ " فوت کرد ؛ روزنامه‌ها اشتباهاً فکر کردند که نوبلِ معروف یعنی همان (مخترع دینامیت) مُرده است. بنابراین آلفرد نوبل وقتی داشت روزنامه ی صبحِ آن روز را ورق می زد ؛ با دیدن آگهیِ مرگش درصفحه ی اولِ روزنامه ، بااین تیترِ درشت ، سرجایش میخکوب شد :
" آلفرد نوبل ، دلّالِ قتل و مخترع مر‌گ آورترین سلاح های کُشتارِ جمعیِ بشری مُرد ! "
آلفرد ، خیلی ناراحت و متاثّر شد. با خود فکر کرد : آیا خوب است که من را پس از مرگم ، این گونه وحشی بشناسند؟
آلفرد نوبل ، سریعاً وصیت نامه‌اش را آورد. جمله‌های بسیاری را از آن ، پاک کرد و خط زد و اصلاح نمود. وی در وصیت نامه ی جدیدش پیشنهاد کرد که پس از مرگش ثروتِ وی ، صرفِ جایزه‌ای برای صُلح و پیشرفت‌های صلح آمیز در جهان گردد.
امروزه " نوبل " را نه به نامِ دینامیت و ‌مواد مُنفجره و وسیله ی کشتار و قتل ، بلکه برعکس ، اورا به نام مبدع جایزه ی صلحِ نوبلِ جهانی ، شامل جوایز ادبی و فیزیک و شیمینوبل و ... می‌شناسیم.
نوبل امروز ، هویت دیگری دارد... که تمامَش را مدیونِ یک دَم عاقبت اندیشی و تصمیمِ درست درلحظهاست .
یقیناً اختراعِ او (دینامیت ) هم باید صرف کارکردهای مفید و سازنده ی صنعت و معدن در ارتقای زندگیِ امروزیِ انسان ها گردد نه اسباب جنگ و کُشتار و نابودی.
آری فقط یک لحظه تفکّر ، برای تغییرِ یک سرنوشت ، کاملاً کافی است!
و اینجاست که پیامبر(ص) فرمود:
" لحظه ای درست اندیشیدن ، بهتر از هفتادسال عبادت است " .
مطالعه ی زندگی نامه و بیوگرافی کاملِ آلفرد نوبل را می توانید درمنابع معتبر علمی مثل ویکی پدیا پیگیری نمایید.


0