شعرناب

به سوی کمال

حضرت صدرالمتللهین. شیرازی دراره سنجش میزان
می فرماید
هر عملی خواه نیک و خواه بد هر گا. زییاد تکرار شود در
در روح آدمی اثر میگذارد
از خؤد گذشته و به شکل ملکه ای در می آئد.
هر گاه آن ملکه از اعمال نیک حاصل شده باشد نفس
حالت. نورا نیت بخود می گیرد. وگر نه ظلمات پیدا می کند
که نادر این دنیا است
ؤلی رؤز قیامت که بروز حقایق اشیا است واقیعیت
ملکات نفسانی آشکار می شودو هرکسی مقدار سعی
و کو شش خود را می ئابد
و معلوم می شودکه کدام کفه ی میزان او نور و طا عتش و یا ظلمت و کفرانش رجحان و بر تری دارد
واین نظریه نیز تا حدو دی ذوقی بنظرمی رسد
برای سنجش تمام اعمال آدمی یعنی آن پیک ملکه
آنچه مسلم است روز. رستا خیز اعمال ؤ اعتقادات مردم
مورد سنجش قرار می گیرد
اما کیفیت آن به چه نحو است پئش از تؤ جیهات فوق برءی
ما معلؤم نیست و به نا بر این میزا سنجش اعتقاداو اعمال و اخلاق مردم در روز قیامت با منتق مربوط بدرست فر کردن و یا انبیا و اوصیا است که به وسیله پیروی کردن
از دستورات و آثار آنان این و یا ترک طاعت و فرمان آنان
مقام و منضلتهرکس از لحاظ نیک کاری و یازشت کاری
معلوم می کردد روی این بیانات همانطور ی که
در روایت معترض است میزان هر امت
در روز قیامت به شاهدین پیغمبر امت و یا جانشینان شایسته
و در سخنی دیگر می فرماید
انسان طبعا به سو ی کمال می رود فطرتا می خواهد
به مبدا ه فعال نزدیک شود
آن کمالی که در خور شا ن آدمی است که در این دنیا
نصیبش نمی شود
تنها در عالم آخرت است که این منظور حاصل م شود
و این حرکت به سوی کمال در آنجا پایان م ی پزیرد
بنا بر این بطور مسلم همان طور ی که آدمی
جمیع مراحل تکامل را که در قلم رو حرکت جوهری فطرت
او قرار داشت از قبیل جماد بودن نبات بودن حیان بودن
را طی نموده و به مر حله ی انسانت رسیده بلاخره
بایستی متوجه عالم دیگری شدهو از مرحله قوه به مرحله
فعلیت ارتغا یابد و به خدا که غایه ت القاات و متهی ی
حرکت و آنچه آرز هاست برسد
با اجازه شما عزیزان نوشتم هر انتقادی دارید
یان کنید
وگر نه این ادامه دهم
باید ببخشیدمن خودم سخنان ملا صدرا را دوست داشتم
این جمله را از آن جناب نوشتم
از مدیر محترمسایت عرض خواهی می کنم
دورود بر شما بزرگواران


0