شعرناب

چغاخور،نگین استان چهارمحال و بختیاری

چغاخور،نگین استان چهار محال و بختیاری
هدف از نوشتن این مطالب آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری دهستان چغاخور می باشد.
دهستان زیبای چغاخور در 60کیلومتری شهرکرد،مرکز استان چهارمحال و بختیاری یا نگین زاگرس ، قرار دارد.بر اساس سرشماری سال 1385،جمعیت این دهستان 8119نفر می باشدو مساحتی حدود 220کیلومتر مربع دارد.
چغاخور ازدیرباز تا کنون مهد فرهنگ ،ادب و زادگاه انسان هایی فرهیخته ،شجاع ،غیور ،آزاده خواه و وطن پرستی چون امیر مفخم ،ابوالقاسم خان ،سردار اسعد ، بانوی سردار بی بی مریم بختیاری ،آ علی داد( رستم بختیاری) و دیگر مشاهیر بوده است و در حوزه ی ادب نیز خاستگاه داراب افسر، ملقب به فردوسی بختیاری می باشد.
گویش اهالی دهستان چغاخور لری بختیاری می باشد و در رابطه با تقسیمات ایل جلیل بختیاری (ایل چهار لنگ و هفت لنگ)، مردم این دهستان جزء ایل هفت لنگ بختیاری هستند. با توجه به مستندات و شواهد یافت شده ،قدمت دهستان چغاخور به پیش از ظهور دین مبین اسلام بر می گردد و پیش از سکنی گزیدن ایل بختیاری ،این دهستان مامن امن و زیبای ایل ترک زبان بلوردی بوده است.
اما علاوه بر تاریخ شگرف،دهستان چغاخور از موقعیت جغرافیایی بسیار حائز اهمیتی نیز برخوردار است و همه ساله گردشگران و طبیعت دوستان عدیده ای اعم از هم میهنان عزیزمان و دیگر کشور ها در همه ی فصول و اکثرا در فصل های بهار و تابستان ،از این بهشت زیبای خداوند دیدن می کنند.
جاذبه های گردشگری دهستان چغاخور:
تالاب زیبای چغاخور:
تالاب چغاخور با مساحتی حدود 2300 هکتار یکی از تالاب های بین المللی کشورمان می باشد که در دهستان چغاخور و در دامنه ی کوه سر به فلک کشیده ی کلار واقع گردیده است.
تالاب چغاخور همچون آیینه ی زیبای طبیعت،تصویر آسمان پاک و کوه پوشیده از برف کلار بختیاری را به طور بسیار دل نشین و چشم نوازی به دیدگان ما ارزانی داشته و پوشش گیاهی ، پرندگان مهاجر،طبیعت بکر و هوای دل انگیز این تالاب ،ذهن هر بیننده ای را به تامل در مورد عظمت و قدرت آفرینش الهی وا میدارد.
باغ خان روستای آورگان:
باغ خان یک باغ سیاحتی گردشگری و تاریخی می باشد که در چندکیلومتری تالاب چغاخور و روستای آورگان از توابع دهستان چغاخور ،قرار گرفته است. وجود رودخانه ای خروشان و دیگر چشمه هایی در باغ اعم از چشمه زکی و چشمه باغ خان، درختان تنومند و سر به فلک کشیده چنار،گردوی چهارصد ساله ی کریم خانی و دیگر مناظر طبیعی جلوه ی بسیار دل نشینی به این باغ بخشیده اند.
طبق گفته های افراد محلی،هسته ی اولیه روستای آورگان در نزدیکی باغ خان شکل گرفته و در گذشته این باغ و قلعه ی معروف آن به نام قلعه چغاخور،مرکز حکومت ایلخانان بختیاری بوده و به همین دلیل این باغ تاریخی و خوش آب و هوا ،باغ خان نامگذاری شده است.
چشمه تنگ سیاه:
چشمه تنگ سیاه در روستای سیبک از توابع دهستان چغاخور قرار دارد و مانند چشمه ی باغ خان روستای آورگان ،همه ساله گردشگران زیادی از این چشمه دیدن می کنند. چشمه تنگ سیاه از کوه کلار سرچشمه می گیرد و به همین علت آب بسیار گوارا و خنکی دارد.
این چشمه علاوه بر اراضی روستای سیبک، باغات گردو و بادام روستای آورگان را نیز سیراب می کند.
امام زاده حمزه علی (ع):
امام زاده حمزه علی در حد فاصل بین دهستان چغاخور و بخش بلداجی قرار دارد و یکی از مکان های متبرکه و زیارتی استان چهار محال و بختیاری می باشد. با توجه به برخی مستندات ، امام زاده حمزه علی را به یکی از نوادگان امام سجاد(ع )نسبت می دهند و آرامگاه ایشان بر بلندای کوه های رسوبی مشرف به روستای کلبی بک قرار دارد.
امامزاده حمزه علی علاوه بر جنبه ی زیارتی ،مورد هدف گردشگری توریست ها نیز قرار دارد و سالانه هزاران زوار و گردشگر از این بقعه متبرکه دیدن می کنند.
باغات گردو روستای آورگان:
شغل اکثر مردم روستای آورگان کشاورزی ،باغداری و دامپروری می باشد. اهالی این روستا به علت آب و هوا و شرایط اقلیمی مطلوب و وجود چشمه های جوشان ، علاقه بسیار زیادی به پرورش گردو دارند و حدود 600هکتار از اراضی روستای آورگان را باغات گردو فرا گرفته است.
همچنین ،درختان گردوی کهنسالی مانند گردوی کریم خانی در این روستا وجود دارد که خود گواهی بر قدمت و پیشینه تاریخی روستا خواهد بود.
برچسب‌ها: چغاخور + نوشته شده در یکشنبه دوازدهم بهمن ۱۳۹۹ ساعت 13:11 توسط میلاد مددی آورگانی | نظر بدهيد
جاذبه های گردشگری چغاخور نوشته شده توسط میلاد مددی آورگانی
خانه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین نوشته ها
نوشته‌های پیشین بهمن ۱۳۹۹
برچسب‌ها چغاخور (1)


0