شعرناب

پیدایش

بسم الله الرحمن الرحیم
یارب العالمین
أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ۸۱
آيا كسى كه آسمانها و زمين را آفريده توانا نيست كه [باز] مانند آنها را بيافريند آرى اوست آفريننده دانا.
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ۸۲
چون به چيزى اراده فرمايد كارش اين بس كه مى‏ گويد باش پس [بى ‏درنگ] موجود مى ‏شود.
فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ۸۳
پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى ‏شويد.
آیات معرفتی بالااز سوره مبارکه یاسین رمزگشای اقتدار مطلق خداوند است. چون اراده به شدن چیزی بکند به آنی میشود. قرآن کتابی عادی که نیست. وقتی در جای جای این مصحف عظیم الشان سفارش به تدبر شده است پس جا دارد که در مورد جاگیریِ آیات کنار هم نیز تامل شود. مخالف تفکر رایج علم روز نسبت به نظریه بیگ بنگ و تکامل یا حتی فرگشت با استناد به همین آیات میشود این فرض را حتی تا نظری قطعی پیش برد که بیگ بنگ خیالی واهی ست.
چراکه مطابق آیه ۸۲ سوره مبارکه یس اگر رب العالمین اراده به موجودیت شیئی کند در دم ایجاد میشود و نیز آنکه در آیه قبل تشر میزند که کسی که آفریننده آسمانها و زمین است آیا برایش باز آفرینی خلقت سخت است؟ وقتی اراده به ایجاد کند موجود میشود. قطعا تاملی درخور نیاز است تا ساده انگارانه در جهلی مرکب مراتب علمی را جلو نبریم و بگذریم. مُلک و ملکوت مانند دیگر زوج ها مثل برون و درون ،ظاهر و باطن، ماده و معنا و ... میباشد. مُلک تمام هستی عالم، کوه و در و دشت، ستارگان و خورشید، کهکشان ها و کرات دیگر و انسان ها و در کل تمام ظواهر و اما ملکوت، آن باطن درون هر شیء است که مسبب تجلی ماده ی شئیت پیدا کرده است.
خداوند در آیه ی ۸۳ سوره مبارکه یس رمزگشایی میکند که ملکوتِ هر چیزی که معنای پیدایش آن است در دستانِ اوست و نیز در نهایت ارجاء و نیل به خود او در دستور کار همه ی مخلوقات است. لازم به توضیح مجمل است انبیاء الهی در اتصال به حق و حقیقت آنچنان دچار وحدت میشدند که اعضا و جوارحشان ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی. با توجه به اقتدار بی شائبه ی حضرت حق مطابق سند آیه بالا معجزات پیامبران نه تنها دور از ذهن و داهیانه نبوده است بلکه بسیار منطقی و حتی ممکن الاتفاق برای تمام مومنین حقیقی ست.


0