شعرناب

پیوستگی

بسم الله الرحمن الرحیم
لا حول و لا قوة الا بالله
فطرت مردم از فطرت الهی تشکیل شده است، بنابراین اگر در جامعه ای، مردمِ آن جامعه خود را به مرتبه ی بالاتر برسانند، یعنی از ناس یا همان مردم عادی به مسلمان(با گفتن شهادتین) ارتقاء یابند، بواسطه ی آموزه هایی که کسب نموده اند اطرافیان خود را درگیر می نمایند.
در مرتبه ی بعد وقتی از مسلمان به مرحله ی مومن (به واسطه ی تحقق ایمان در درون) مبدل شوند، مراتب قبلی خود را تحت الشعاع قرار می دهند. یعنی باعث می شوند آنان باطن خویش را نسبت به مومنِ پیش رو درگیر کنند و سرِ جدال در درون باز کنند تا آنان نیز به مرتبه ی بالاتر ارتقاء یابند.
شعاع نوری که افراد مومن ایجاد می کنند از شعاع نور مرتبه ی بالاتر از آنان یعنی افراد متقین کمتر است. مرتبه ای بالاتر اهل یقین اند، یعنی کسانی که دیدشان در عالم شهود باز می شود و وقتی با گناه رو برو می شوند مثل ما درگیر رنگ و لعاب دلفریبانه اش نمی شوند، بلکه شاهد بر باطن عمل اند. در این مرتبه نورانیت بالاتر رفته و مردم بیشتری در آرامش تکوینی قرار می گیرند و دستگیری برای بالا بردن ناس یا مردم عادی بیشتر میشود.در مرتبه ی بالاتر اولیای الهی هستند.
پیوستگی انسانها به هم به مرکز ثقل همه ی عالم الله بر می گردد. اینجاست که آیه ی ۳۰ سوره مبارکه روم فهم میشود. آنجا که فرمود:
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ
(پس روى خود را با گرایش تمام به حقّ، به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرینش خداى تغییرپذیر نیست. این است همان دین پایدار، ولى بیشتر مردم نمی‌دانند)
در واقع فطرت انسان ها هر کدام به مانند رودخانه ای جاری ست که به اقیانوس نورانی الله سرازیر می شود.
انبیا الهی و معصومین دقیقا راس هرم دستگیری و رساندن انسان تا به مراتب عالیه هستند. در این معناست که کشتی نجات امام زمان عج است.
نگاه حسینی و درک امام حاضرِ معصوم ما را به آسمانی شدن و قرب الی الله نزدیک می کند.
ان شاء الله


0