شعرناب

ذوالفقار محمدی

ذوالفقار محمدی
ذوالفقار محمدی شاعر، نویسنده، خطاط و معلم برجسته ایلامی در سال۱۳۳۴خورشیدی در روستای «شاه قلندر» دهستان «زنگوان» از توابع شهرستان «سیروان» استان ایلام دیده به جهان گشود. گویش زبانی کلهری و تبار قومی ایشان ایل کلهر بود.
در مهرماه سال۱۳۴۰در دبستان غزالی زنگوان تحضیلات ابتدایی را شروع کرد و برای ادامه تحصیل به شهر ایلام رفت و پس از اخذ دیپلم به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به عنوان سرباز معلم در مناطق محروم شهرستان «شیروان چرداول» خدمت کرد. در همین دوران موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد و به عنوان نماینده معلمان استان بارها به احقاق حقوق فرهنگیان محترم پرداخت.
انتخاب به عنوان آموزگار نمونه و ارائه طرح درس معلمان و دریافت لوایح تقدیر گوناگون از طرف مدیریت آموزش و پرورش گواه حس وظیفه‌شناسی و اخلاق‌مداری ایشان در کسوت معلمی بود.
ایشان در صبح روز۶ آذر ماه ۱۳۹۵در سن۶۱سالگی درگذشت.
- کتابشناسی:
سه کتاب از او به یادگار مانده است:
✓ کتاب اول به نام فاتحان میمک که پس از سالها تحقیق و تفحص در مناطق غرب کشور در باب شناخت و معرفی آداب و سنن ایل خزل یکی از قبایل بزرگ ایلام و در ستایش حماسه فتح میمک توسط نیروهای مردمی این ایل منتشر گردید.
✓ کتاب دوم او به نام شاخه‌های آویشن به دلیل علاقه و ذوق آن مرحوم به شعر و ادبیات کردی و مطالعه و تحقیق در بین آثار ادبی شاعران کرد تالیف گردید که حاصل آن جمع‌آوری مجموعه اشعار شاعران کُرد می‌باشد.
✓ کتاب سوم او که در واقع شاهکار ایشان و آخرین اثر مکتوب و منظوم آن مرحوم هست و تا آخرین روزهای حیات هنریشان مشغول سرودن و تکمیل اشعار کردی و بعضا فارسی نیز بودند، آوای قلارنگ نام دارد.
جمع‌آوری و نگارش:
#سعید_فلاحی (زانا کوردستانی)


0