شعرناب

فرشا

فرشا
سیدعلی اشرف حسین‌پناهی مشهور به «فرشا» مجری، گوینده، نویسنده و تهیه‌کننده‌ی تلویزیون و رادیو شبکه‌ی استانی کردستان بود که بیش از ۵۰ سال در این حرفه اشتغال داشت.
او کار خود را با خبرنگاری در خبرگزاری پارس (دوران پهلوی دوم) و مجری برنامه‌های رادیویی طنز آن دوران آغاز کرد. سپس بعد از انقلاب، فعالیت‌هایش را در فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد و به عنوان خبرنگار در خبرگزاری جمهوری اسلامی و همچنین به عنوان چهره‌ای طنزنویس در مطبوعات ملی و محلی آثار متعددی از وی به چاپ رسیده است. وی که در ارائه برنامه های هنری استعدادهای فراوانی داشت با راه اندازی شبکه استانی سیمای کردستان از ظرفیت مناسبی که فراهم شد، توانست به عنوان یک مجری و نویسنده توانا در میان توده‌های مردم کردستان جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.
اجرای برنامه‌های جُنگ ۱+۱۹ و "شب به خیر کردستان" در شبکه‌ی استانی کردستان، جزء فعالیت‌های فراموش ناشدنی ایشان است.
او در سال ۱۳۲۵ در یک خانواده فرهنگی چشم به دنیا گشود. خانواده‌ای که توانستند خدمات ارزنده‌ای را در عرصه ادبیات به استان کردستان ارائه کنند. برادر ایشان، «ماموستا شریف حسین‌پناهی» ملقب به "ماموستا شریف" از جمله افرادی بودند در زمان طاغوت اقدام به آموزش زبان و ادبیات کردی کردند و امروز نتیجه این تلاش‌ها را در مدارس و موسسات فرهنگی استان و مناطق کردنشین به وضوح می‌توان نظاره‌گر بود.
او در چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ پس از یک دوره نسبتا طولانی بیماری سرطان در سن ۶۲ سالگی درگذشت.
از او دو دختر و یک پسر برجای مانده است.
جمع‌آوری و نگارش:
#سعید_فلاحی (زانا کوردستانی)


0