شعرناب

جز یگانه خدا کسی را ارباب نخوانیم

سلام
قابل توجه شاعران و نویسندگان و ذاکرین ارجمند
درچهارجای قرآن کریم به صراحت ذکر شده است ‌که جزیکتا پروردگار عالم ، هیچ کس حتی انبیاء و اولیاء و ائمه (س ) را با لقب (( ارباب )) نخوانیم و این درحالی است که درجامعه ی کنونی ، ناخواسته و نادانسته از واژه ی ارباب درمجالس تعزیه و ایام محرم ، بسیار استفاده می شود.
واژه ی ارباب فقط مختص یگانه پروردگار است و بس که درقرآن به صراحت تاکید شده است : 👇👇
سوره های :
- آل عمران، آیه ۶۴ و ۸۰
- توبه، آیه۳۱
- یوسف (ع) ، آیه ۳۹ 👇👇
۱ - «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی‏ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ»: بگو ای اهل کتاب بیایید بر سر مطلبی که بین ما و شما مشترک است، گفت‌وو کنیم. [ آن مطلب این است که ] جز یگانه خدا کسی را نپرستیم و چیزی را برای او شریک نیاوریم و برخی را بر برخی دیگر، ارباب در کنار خدا قرار ندهیم. اگر [اهل کتاب نپذیرفتند] و رو برگرداندند ؛ بگو گواه باشید که ما تسلیم امر پروردگارمان هستیم (سوره آل عمران ، آیه ۶۴ )
۲ - «وَ لا یَأْمُرَکُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِکَةَ وَ النَّبِیِّینَ أَرْباباً»: و هرگز یگانه خدا به شما امر نمی‌کند که فرشتگان و پیامبران را خدایان خود قرار بدهید و اربابشان بخوانید ؛ چگونه ممکن است شما را به کفر بخواند پس از آن که اسلام آورده باشید؟! ( سوره آل عمران ، آیه ۸۰ )
۳ - «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم ارباباً من دون اللَّه و المسیح ابن‏ مریم و ما امروا اِلّا لیعبدوا الهاً واحداً لا اله الّا هو سبحانه عمّا یشرکون»: (یهودیان و مسیحیان) احبار و راهبان‌شان را به جای خداوند ارباب و صاحب اختیار قرار دادند (هم‏چنین) مسیح بن‏ مریم را. حال آن که فرمانی جز این به آنان داده نشده بود که خدای یگانه را بپرستند، که خدایی جز او نیست، منزّه است از شریکی که برای او قائل می‏ شوند. (سوره توبه ، آیه۳۱)
۴ - «أَأَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ»: آیا خدایان پراکنده که ارباب می خوانیدشان ! شایسته ی پرستش‌اند یا خدای یکتا که بر همه موجودات چیره است؟ ( سوره یوسف ، آیه ۳۹)
از دعا فراموشم ننمایید لطفاً
بااحترام و آرزوی سلامتی تان


0