آرایههای ادبیآرایههای ادبی 🔹۱- مراعات نظیر: آوردن واژههایی از یک مجموعه که با هم تناسب دارند این رابطه و تناسب میتواند از نظر جنس، نوع، مکان و... باشد. مثل: ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تونانی به کف آری و به غفلت نخوری 🔹۲- تلمیح: اشاره ای به بخشی از دانستههای تاریخی و روایات و داستانهایی که در منابع مختلف ذکر شده است. مثل: ز حسرت لب شیرین هنوز میبینم که لاله میدمد از خون دیدهٔ فرهاد 🔹۳- تضمین: آوردن بخشی از آیه، حدیث، مصراع یا بیتی از شاعری دیگر در بین کلام خود. مثل: چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت شیوهٔ جنات تجری تحتها الانهار داشت 🔹۴- تضاد: آوردن دو کلمه با معنی متضاد است برای روشنگری یا زیبایی. مثل: شادی ندارد آن که ندارد به دل غمی آن را که نیست عالم غم نیست عالمی 🔹۵- تناقض یا پارادوکس: آوردن دو واژه یا دو معنی متناقض است یعنی وجود یکی نقض وجود دیگری است. مثل: هرگز وجود حاضر غایب شنیدهای من در میان جمع و دلم جای دیگرست 🔹۶- حس آمیزی: آمیختن دو یا چند حس است یعنی مثلا بو کردن که مربوط به حس بویایی است را با شنیدن که مربوط به شنوایی است ترکیب کنیم و بگوییم: بو میشنوم و موارد مشابه. مثل: از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر 🔹۷- حسن تعلیل: آوردن علتی ادبی برای کاری در شعر یا نثر که مبتنی بر تشبیه است و در واقع علمی و عقلی نیست. مثل: باران همه بر جای عرق میچکد از ابر پیداست که از روی لطیف تو حیا کرد - یعنی اگر باران از ابر می بارد به این علت است که از روی لطیف تو شرمسار است مثل عرق شرم که جاری میشود. 🔹۷- اغراق: ادعای وجود صفت یا حالتی است به اندازهای که وجود آن محال و غیر ممکن باشد. مثل: هرگز کسی ندید بدین سان نشان برف گویی که لقمهای است زمین در دهان برف 🔹۹- ایهام: آوردن واژهای با حداقل دو معنی که یکی نزدیک به ذهن و دیگری دور از ذهن باشد. مثل: بی مهر رخت روز مرا نور نمانده است وز عمر مرا جز شب دیجور نمانده است - مهر یعنی خورشید یا محبت و عشق 🔹۱۰- تکرار: تکرار یک یا چند کلمه در شعر. مثل آدمی در عالم خاکی نمیآید به دست عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی 🔹۱۱- جناس: آوردن واژههایی است که در تلفظ مشترک و در معنی متفاوتند. مثل: ای مهر تو در دلها، وی مهر تو بر لبها وی شور تو در سرها، وی سر تو در جانها - جناس انواع مختلفی دارد: تام، ناقص حرکتی، ناقص اختلافی، ناقص افزایشی و اشتقاق. 🔹۱۲- واج آرایی: تکرار یک یا چند صامت یا مصوت در یک مصراع یا بیت. مثل: لبخند تو خلاصهٔ خوبیهاست لختی بخند خندهٔ گل زیباست 🔹۱۳- تشبیه: ادعای شبیه بودن دو یا چند چیز است. ارکان آن: مشبه، مشبه به، ادات تشبیه و وجه شبه. مشبه و مشبه به را طرفین تشبیه مینامند. ادات تشبیه عبارتند از مثل، مانند، چو، چون، همچو و همچون، بهسان، بهکردار و... گرت ز دست براید چو نخل باش کریم ورت ز دست نیاید چو سرو باش آزاد ارکان تشبیه در مصراع اول: تو: مشبه چو: ادات نخل: مشبه به کریم و بخشنده بودن: وجه شبه 🔹۱۴- سجع: شبیه بودن دو واژه در واجها یا حروف پایانی، وزن یا هر دوی آنها. مثل: الهی اگر بهشت چون چشم و چراغ است، بی دیدار تو درد و داغ است - بین داغ و چراغ جناس وجود دارد. 🔹۱۵- استعاره: مانند تشبیه است ولی فقط از ارکان تشبیه مشبه به یا مشبه ذکر شده است. مثل: بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان دارد - در این مصراع بت، گل و سنبل استعاره اند. با کمی دقت میفهمیم که مثلا بت در آغاز اینگونه بوده: یار مثل بت است. 🔹۱۶- تشخیص: در واقع جان بخشیدن به اشیای بیجان است. یعنی خصوصیات انسانی را به پدیدههای دیگر نسبت بدهیم. مثل: گل بخندید که از راست نرنجیم ولی هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت.
|