قالب شعری سروش(ویژگی ها و نمونه اشعار)بسم الله الرحمن الرحیم قالب جدید سروش و تفاوت های آن با سایر قالب های شعری قالب شعری سروش در شکل ترجیحی، اصیل و خاص خود، دارای این ویژگی هاست: 1- مربوط به هر دو شیوه ی شعر سنتی و نو 2-دارای از سه تا پنج مصراع و یا لَخت 3- بر وزن فاعلاتن مفاعلن فعلات، نیم وزن های مشابه ویا انشعابات مرتبط نیمایی آنها 4-بدون قافیه مندی مصرع آخر در کنار قافیه مندی همه ویا بیش تر مصرع های دیگر 5-دارای قافیه ی درونی علاوه بر قافیه ی بیرونی 6- دارای پایانِ لفظیِ بسته 7- دارای پایانِ معناییِ باز 8- دارای تنوع پردازی در مسیرِ یگانگیِ شعر 9- دارای پایان کوبشی و بطور خلاصه: قالب شعری سروش، حدفاصل و جامعِ قالب های کوتاهی مثل دوبیتی، رباعی و سه گانی می باشد. تفاوت های (قالب شعریِ) سروش با سه گانی از تفاوت های قالب سروش(در معنای خاصش) در مقایسه با قالب سه گانی عبارت است از: داشتن وزنی ویژه (فاعلاتن مفاعلن فعلات)، ترجیحِ تأکیدی به قافیه نداشتنِ مصراع پایانی برای ضربه ی پایانیِ بهتر، قابلیت از سه تا پنج لَختی بودنِ سروش، باز تر بودنِ قالب سروش در ساخت و پرداخت موضوعات و امکان گزینش انواع زوایای دید (مثلا قابلیت انتقال از شعر کوتاه کشفی - شهودی سه مصراعی به شعر توصیفی پنج مصراعی به صلاحدید شاعر)، قابلیت بیش ترِ قالب سروش برای پردازشِ هنری ترِ محتوا مثلا در استفاده از تصاویر متنوع (در مسیرِ یگانه ی شعر) و همچنین استقبال از انواع آرایه های ادبی بطور طبیعی و مناسب (در مقابل قالب سه گانی که تأکید بر دوری از بازی های زبانی و هنرمندی های ادبی و واژه سازی های نسبتا نامأنوس دارد) و سرانجام، قرار گرفتنِ سروش در حد وسط و بعنوان واسطه برای سه گانی از یک طرف و دوبیتی و رباعی از طرف دیگر . همچنین قافیه پردازی درونی در قالب سروش، جایگاه بارز تری دارد. نمونه اشعاری در قالب جدید سروش 1- پسر و مادر، آخرین دیدار/ اشک ها: شعله های آتشبار/ رفت و ماند. استخوان که شد، برگشت.// 2- مستِ آواز، قایقِ موتوری (خوانش دیگر: مستِ آوازِ قایقِ موتوری)/ دل به دریا زدَه ست قایقباز/ باز، دل، غرقِ آزِ موجنواز (خوانش دیگر: باز، دل، غرقِ آز، موجنواز)/ راز در راز/ ساحلِ سرد، قایقِ خاموش.// 3- نام کوتوله، نردبان می خواست/ شعر بی وزن، آستان می خواست/ مورچه، عمر جاودان می خواست/ با سیاست، عجیب گشت عجین.// 4- تاک تا شد، به جرمِ پاکی مُرد/ ایستاد. اوفتاد. خاکی مُرد/ مردِ خاکی به دردناکی مُرد/ زنده ی جاودان، غریبِ زمان.// 5- ببر مازندران، شکوهش را/ هیبتِ آرمان شکوهش را/ یورشِ بی کران شکوهش را/ باز در بیشه ی جهان آورد.// علاوه بر این که شعر سروش ممکن است به هریک از شیوه های سنتی و نیمایی بیاید، در شکل هایی میانه ی شعر سنتی و نیمایی و قالب مُستَزاد هم می گنجد و در این باره، موارد زیر را می توان نام بُرد: در این نوع از شعر سروش،لَخت های آغازین و میانی بصورت مصراع هایی کامل هستند؛ اما لَخت آخر بصورت کوتاه تری می آید؛ مثال تا که دستش به خونِ گل، تر شد/ مایه دارِ بزرگِ کشور شد/ بار دیگر، قرار دیگر شد/ قتلِ قاتل.// مثالی دیگر در زباله، پیِ غذا می گشت/ تازه از اختلاس بر می گشت/ اختلافات... . // و مثالی دیگر روز، شب شد. دوباره شب آمد/ خام ماندیم و صد لقب آمد / آخرش جان ما به لب آمد/ خام تا خاک ... . // ب- سروشِ نیمه پلّکانی دو یا سه مصراع اول سروش با طول عادی و در وزن اصلی بصورت فاعلاتن مفاعلن فعلن(/ فعلات) می آیند و لخت پیش از پایانی آن، کوتاه تر می شود؛ مثلا بر وزن فاعلاتن مفا(= فاعلاتن فَعَل) و لخت پایانی آن بر وزن فاعلاتن و یا مثلا با قدری تغییر بر وزن مفعولن می آید؛ البته ممکن است لخت های کوتاه شده، با وزن های دیگری هم به کار بروند و کلیت مطلب، این است کهدو- سه مصراع نخستین، کامل اند و لَخت بعد از آنها قدری کوتاه و لخت پایانی حتی از آن هم کوتاه تر می شود؛ مثال پَست را اوجِ سرفرازی بُرد/ به حقیقی ترین مَجازی بُرد/ توی بازی بُرد/ تبلیغات.// در این نوع از شعر سروش، لخت ها به ترتیب، کوتاه تر می شوند و هیچ دو لختی دارای طول مساوی نیستند؛ مثال رفتم از کوهپایه تا قله/ وقتِ برگشت گشت/ وای! تا پایین/ دره - دره ... .// نکته: در این شکل های ویژه از قالب سروش از طرفی ممکن است فشرده گویی و همچنین پایانِ باز، بیش از پیش شوند؛ اما از طرف دیگر هم ممکن است در مواردی از جمله: بی فعل بودنِ لختِ کوتاهِ پایانی، کوبشِ پایانی، سُست شود یا از دست برود و در این صورت، این شکل های تازه، بیش تر از نوع قبلیِ سروش به هایکوواره، نزدیک می شوند و البته اختلافات این شکل های سروش با هایکوواره، باز هم کم نیستند.
|