شعرناب

دومین قالب شعری جدید اینجانب بنام / تک جمع /

دومین قالب جدید شعر ﺍﯾﻨﺤﺎﻧﺐ " ﺗﮏ ﺟﻤﻊ" ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﻪ ﺷﻌﺮ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺣﺮﻑ ﯾﺎ ﻭﺍﮊﻩ ﺗﮏ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﮏ ﻭﺍﮊﻩ ﯾﺎ ﺣﺮﻑ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﯾﮏ ﻣﺼﺮﺍﻉ ﻭﻟﯽ ﻣﺼﺮﺍﻉ ﺑﻌﺪﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻭﺯﻥ ﻭ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺎﺷﺪ ( ﭘﺲ ﻣﺼﺮﺍﻉ ﺩﻭﻡ ﻧﻤﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﻗﺎﻟﺒﯽ ﻧﯿﻤﺎﯾﯽ ﯾﺎ ﺳﭙﯿﺪ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻟﻬﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺼﺮﺍﻉ ﺩﻭﻡ ﺣﺘﻤﺎ ﻣﯿﺒﺎﯾﺴﺖ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻭﺯﻥ ﻋﺮﻭﺿﯽ ﻭ ﮐﻼ‌ﺳﯿﮏ ﺑﺎﺷﺪ) ﻧﮑﺘﻪ ﺑﻌﺪﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﮏ ﻭﺍﮊﻩ ﯾﺎ ﺗﮏ ﺣﺮﻑ ﻣﻮﺻﻮﻓﯽ ﺣﺘﻤﺎ ﻣﺼﺮﻉ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺼﺮﻉ ﺩﻭم است ﮐﻪ ﺟﻤﻊ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﻫﯿﭻ ﻣﻮﻗﻊ ﺗﮏ ﻭﺍﮊﻩ ﯾﺎ ﺗﮏ ﺣﺮﻑ ﺻﺪﺭﺍﻻ‌ﺷﺎﺭﻩ در مصرع ﺩﻭﻡ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻤﯿﮕﺮﺩﺩ نکته ی سوم که خیلی مهم است و یکی از خصوصیات بارز این قالب جدید میباشد این خواهد بود که تک واژه ی اولیه که مصرع اول نیز نامیده میشود در آخر مصرع دوم بصورت خود واژه یا بیشتر بصورت '' مترادف '' آن می آید ذیلا چند نمونه تک جمع مزید امتنان و استحضار عزیزان میباشد 1-معما ای که در ترسیم این اندیشه بیداری، معما/ 2-کودک درون خویش را میکاود این غرقاب نازک تن، جنون این جنین/ 3-خزان گاهی خیال مرگ در سر پروراند پادشاه برگها، پاییز/ 4-خورشید این پاره گداخته محور ایمان درودی میدهد بر پیکر این ماه/ 5-بنیاد بار و بر از بیخ و بن ویران شده آبادی ام، بنیاد/ 6- حیران من از گلها غروری آشفته میراثم ، شگفتا/ 7-فلسفه منطق ندارد کاتب این کتب جبر و مثلث/ 8-ﻣﺤﺒﺖ چون ﻋﺼﺎﯼ ﭘﯿﺮﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺍﺳﺖ، این خوبی 9-حاکم ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﻗﻠﻌﻪ ﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺍﺳﺖ، این شاهی/ فﻮﺍﯾﺪ ﺳﺮﻭﺩﻥ ﺗﮏ ﺟﻤﻊ: ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻧﮑﻪ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺷﻌﺮ ﺭﻭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﺎﯾﺪ ﺳﺮﺍﯾﺶ ﯾﮏ ﺑﯿﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﻭ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﻭﺯﻧﯽ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺳﺖ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﺮﺍﮐﻪ ﻣﺼﺮﻉ ﺍﻭﻝ ﻫﺮ ﺑﯿﺖ ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﻭﺍﮊﻩ ﯾﺎ ﺣﺮﻑ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﺼﺮﻉ ﺗﺎﻡ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻟﺤﺎﻅ ﻧﻤﯿﮕﺮﺩﺩ ﭼﻨﺪﻧﮑﺘﻪ: ﺩﺭﻭﺍﻗﻊ ﺑﯿﺖ ﺩﻭﻡ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﮏ ﻭﺍﮊﻩ ﯾﺎ ﺣﺮﻑ ،ﮐﺎﻣﻞ ﻧﯿﺴﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﺼﺮﻉ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭﻭﺍﻗﻊ ﻣﺼﺮﻉ ﺩﻭﻡ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻭ ﻣﮑﻤﻞ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﮑﻮﺍﮊﻩ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺍﺳﺖ‏( ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﯼ ﻣﻨﻔﺼﻠﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ‏) ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﻟﺐ -1- ﮔﺮﯾﺰﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮ ﺛﺒﺎﺕ ﺷﻌﺮﯼ - 2-ﺳﺮﻭﺩﻥ ﺷﻌﺮﯼ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﺎ ﺗﻨﻮﻉ ﺧاص ﺍﻫداف دیگر 3 ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻭ ﻣﺤﺮﮎ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﻋﺰﯾﺰ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺭ ﺍﺑﺪﺍﻉ ﻗﺎﻟﺒﻬﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺷﻌﺮﯼ -4 ﺭﻭ ﺁﻭﺭﯼ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻗﺎﻟﺒﻬﺎﯼ ﮐﻼﺳﯿﮏ ﺷﻌﺮﯼ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺁﺛﺎﺭ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﺍﻗﻪ ﺩﺭﺁﻥ‏( ﭼﻮﻥ ﻣﻦ ﻣﻌﺘﻘﺪﻡ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩﯼ، ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺍﮐﺜﺮﯾﺖ ﻃﺎﻟﺒﺎﻥ ﺳﺮﺍﯾﺶ ﺷﻌﺮ .... ﺑﻪ ﻗﺎﻟﺒﻬﺎﯼ ﻧﯿﻤﺎﯾﯽ ﻭ ﺳﭙﯿﺪ ...ﻣﻮﺝ ﻧﻮ ﻭ ﻧﺜﺮ ﺁﻫﻨﮕﯿﻦ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﻓﻨﯽ ﻭ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﻋﺮﻭﺿﯽ ﻭ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻭ ﺭﺩﯾﻒ ﺭﺍ ﺑﺮﻧﻤﯿﺘﺎﺑﻨﺪ ‏) ﭘﺲ " ﺗﮏ ﺟﻤﻊ" ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﺧﺪﻣﺖ ﻧﺎﭼﯿﺰﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺏ ﺍﯾﻔﺎ ﻧﻤﺎﯾﺪ / -5 ﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﺷﺎﻋﺮﯼ ﺩﺭ ﺑﻬﻢ ﺭﯾﺨﺘﻦ ﭼﻨﺪ ﻫﺠﺎ ﻭ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻭﺯﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ‏( ﺗﺎ ﺣﺪﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﺎﻟﺐ ﺗﮏ ﺟﻤﻊ ﻭ ﺷﺎﮐﻠﻪ ﯼ ﺁﻥ ﺁﺳﯿﺒﯽ ﻧﺮﺳﺪ ‏) ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺗﮏ ﺟﻤﻊ : ﺑﻬﺎﺭ ﺑﺎﻭﺭ ﺭﻭﺯ ﺩﯾﺮﯾﻦ ﺍﺳﺖ، گلستان/ ﺑﯿﺴﺘﻮﻥ ﻣﻬﺮﯾﻪ ﯼ ﺷﯿﺮﯾﻦ کندن جان است و کوه/ تلنگر میزند بر روی این دیوار ، بی هشدار / وفا دارد به خود میپیچد از بد عهدی ناعهد / با سپاس عیسی نصراللهی/


2